Problemløsning ved fejlmelding af Duodopapumpe

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Instruksen henvender sig til plejepersonale og læger, som modtager patienter med Duodopapumpe og som ikke kender til pumpebehandling. Instruksen er et enkelt og brugbart redskab i forbindelse med problemer vedrørende Duodopa pumpen.
 

Tilbage til top

Definitioner

PEG/J sonde: Percutan endoskopisk gastrostomi sonde med indersonde der udmunder i duodenum.

Duodopa: Flydende levodopa der administreres via sonde til duodenum.

NGBFA: Afdeling for Hjerne- og Nervesygdomme, Klinik for Bevægeforstyrrelser, 7PA

NG28: Sengeafsnit i Afdeling for Hjerne- og Nervesygdomme, Glostrup

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Nødprocedure ved pumpeproblemer

Hvad er problemet? – Hør patientens forklaring og se pumpens display

 

Problemløsninger

 

Batteri-alarm:
Skift batterier

Højt tryk:

  • Undersøg om alle klemmer er åbne
  • Undersøg om rød prop på medicinkassette er fjernet
  • Undersøg om der er knæk på slangen
  • Skyl indersonden med 20 ml postevand.

    Hvis det ikke er muligt at skylle indersonden:
  • Skil connector på sonden fra hinanden. Træk ca. 5 cm ud og prøv at skylle med postevand. Hvis du ikke kan skylle, trækkes yderligere 5 cm ud, og proceduren gentages, indtil der kan skylles igennem. Der må dog max. trækkes 20 cm ud.
  • Hvis du kan skylle igennem, skubbes inder sonden ind i PEG/J sonden igen. Skyl med postevand for hver 5 cm, du skubber ind. Når inder sonden er helt inde, sættes connectoren sammen igen. Afslut med at skylle sonden igennem med postevand og tilslut derefter pumpen på vanligvis.
  • Hvis det ikke er muligt at skylle inder sonden igennem, kan du som en nødløsning tilslutte pumpen til sidestykket. Patienten vil få medicinen i mavesækken og vil derfor kunne forvente en lidt mere ustabil behandling.
  • Såfremt der er behov for udskiftning af indersonde kontaktes parkinson sygeplejerske fra NGBFA i tidsrummet 07:30-15:00 alle hverdage. Ved problemer eller behov for vejledning udenfor NGBFA’s åbningstider, kan Abbvie Care kontaktes fra kl. 06-24.00 på tlf. ###TELEFON###.

Hvis problemet ikke kan afhjælpes, og hvis det ikke er muligt at komme i kontakt med en parkinsonsygeplejerske, slukkes pumpen ved at holde start/stop knappen nede i ca. 3 sek. Der står nu ”Stoppet” i display og pumpen er hermed slukket.

 
Patienten starter herefter peroral medicin efter nedenstående retningslinjer:

Døgndosis svarende til kontinuerlig dosis i ml/time x20 x16. For at få hjælp til at finde den kontinuerlige dosis på pumpen, kan man tænde pumpen ved at trykke på Tænd/Sluk. Pumpen vil nu teste sig selv og den indstillede dosis kan ses i displayet.

Eksempel:
Hvis patienten har en kontinuerlig dosis på 2,0 ml/time, svarer dette til 640 mg Levodopa i døgnet. Således kan der gives tablet Sinemet 100+25 mg x 6 daglig.

Afhængigt af problemet indlægges patienten på afsnit NG28, eller hjemsendes med besked om at kontakte ambulatoriet næste dag. Samtidig lægges besked til parkinsonsygeplejersken i NGBFA.

Opstår der akutte tekniske pumpe- og sondeproblemer i eget hjem eller på plejehjem, kan Abbvie Care kontaktes på tlf. ###TELEFON###.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen er ansvarlig for, at personalet er bekendt med instruksen samt at de fysiske rammer og nødvendige hjælpemidler er til stede for at instruksen kan følges.

Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge instruksen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag