Aflysning/udsættelse/flytning af planlagt operation, hvor patienten allerede er orienteret om den planlagte dato.
BAL: BehandlingsAnsvarlig Læge
Tidspunkt: Før/efter indlæggelse
Tidshorisont: Dagen før, dage før, uger/måneder før
Årsager: Akutte/subakutte patienter, manglende operationsstuekapacitet (personalemangel, sygdom), manglende eller ikke-fungerende tekniske hjælpemidler, manglende operatør, manglende opvågningskapacitet, manglende sengekapacitet. Ændret indikation, patienten ikke operabel, patienten skiftet mening, dårlig planlægning. Aflysningsårsag skal kodes i SP/omrokering under Ændringsregistrering (bemærk at der kan tilføjes fritekst, hvis årsagen ikke passer helt).
Kompetence til aflysning: De fleste aflysninger finder sted i forbindelse med planlægningskonferencen om morgenen og foretages derfor af de ansvarlige for dagens operationsprogram. Aflysninger i løbet af dagen aftales sædvanligvis med den læge, der er ansvarlig for dagens operationsprogram (LP eller LB). På andre tidspunkter aftales aflysninger med en af visitatorerne (###NAVN###, ###NAVN### eller ###NAVN###). Alle læger kan naturligvis aflyse deres patienter af saglige grunde.
Hvilke patienter aflyses?: I de tilfælde hvor aflysningen foretages pga. manglende kapacitet/akutte patienter, aflyses patienterne først og fremmest efter en 1) lægelig, dernæst en 2) social prioritering, endvidere spiller 3) tidligere aflysning en rolle. Der tages naturligvis også hensyn til, om der er tale om 4) behandlingsgarantier, f.eks. såkaldte kræftpakke-patienter og endeligt spiller 5) operationens kompleksitet (f.eks. om andre afdelinger er involveret) ind.
Det er den opererende læges (BAL) ansvar, at patienten informeres så hurtigt som muligt om aflysningen og at finde ny operationsdato (se nedenfor).
Ny operationsdato:
Ved aflysninger i forbindelse med morgenkonference findes så vidt muligt en ny operationsdato umiddelbart efter konferencen og aftales med visitator. På andre tidspunkter aftales ny operationsdag altid med visitator.
Det er BAL’ens ansvar at informere patienten, at foretage ændringsregistrering, at journalføre aflysningen, og at patienten er informeret samt at sørge for ny operationsdato.
Det er BAL’ens ansvar at sikre, at diverse præoperative undersøgelser ikke forældes i ventetiden.