Resume
Vejledningen beskriver det overordnede ansvar og opgavefordelingen vedrørende rengøring af løse effekter.
Formål
Krav til hospitalet
Rengøring:Proces, der fjerner smuds, støv og andre urenheder, så overflader fremstår synligt rene og æstetiske, vedligeholdelse af overflader sikres, og mikroorganismernes antal reduceres, så ophobning, ophvirvling og opformering undgås.
Løse effekter/inventar: Som anvendes til patientpleje, fx dropstativer, inventar, hjælpemidler.
Rullende materiel: Materiel med hjul.
Apparatur:Medicoteknisk udstyr og strømførende udstyr. Se regional vejledning INDSÆT LINK TIL VEJLEDNING Medicoteknisk apparatur og udstyr - rengøring og desinfektion
Serviceaftale for rengøring
Er udarbejdet for alle afdelinger. Aftalen beskriver generelle og lokale aftaler om opgaver og ansvarsfordeling. Serviceaftalen skal desuden indeholde en klarhed over, hvem der rengør hvilke effekter på afdelingerne. Se Bilag 2.
Evaluering af samarbejdet
Hospitalet har en fast praksis for samarbejde ml. afdelingsledelserne og Rengøringsafdelingen. Mindst en gang årligt evalueres samarbejdet.
Kvartalsvise møder mellem afsnitsledelse og rengøringsleder med udgangspunkt i serviceaftalen. Formålet er at sikre god rengøring i området. På møderne gennemgås områdets rengøringsstandard og plan for forbedring ift. evt. kritikpunkter aftales.
Information
Afdelingsledelsen skal sikre information til rengøringsafdelingen, hvis funktion og anvendelse af et rum ændres, således at nye aftaler om opgaver og ansvar er klar, når ændringen træder i kraft. Ligeledes ved indførelse af ny teknologi på afdelingen, hvor der skal træffes aftale om rengøring. Dette skal ske så snart beslutning er truffet.
Påtale og handlingspligt
Hospitalet tilstræber et ansvarligt og fremadrettet samarbejde for at skabe et rent hospitals miljø. Alle ansatte har påtale- og handlingspligt ved ikke fyldestgørende rengøring – snavs, urenheder mv. Den ansatte fremfører dette på rette sted – til afsnitsledelsen/nærmeste leder, der vurderer handling ift. opgaver og ansvar for rengøring på Glostrup Hospital.
Fremgangsmåde for markering af rent og urent
Rengøring af løse effekter (inventar/rullende materiel).
Effekter med fast placering rengøres på stedet.
Komite for rengøring er ansvarlige for, at
Ledelsen af Rengøringsafdelingen er ansvarlig for, at
Afdelingsledelsen for de kliniske afdelinger er ansvarlige for
Alle ansatte er ansvarlige for
Driftsafdelingen sikrer
Opgavefordeling vedrørende løse effekter og inventar
Hygiejnehåndbog - Glostrup Hospital