GLO Rengøring af inventar og løse effekter der anvendes til patientpleje på Rigshospitalet Glostrup

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

 

Resume

Vejledningen beskriver det overordnede ansvar og opgavefordelingen vedrørende rengøring af løse effekter.

 

Formål

  • At sikre at rengøringsstandarden på Glostrup Hospital til enhver tid forebygger smittespredning og opfylder kravene i DS 2450, DS 2451-10 og INSTA 800.
  • At sikre at overflader fremstår æstetisk pæne.
  • At sikre klarhed over placering af ansvarsområder og opgaver ift. forskellige opgaver indenfor rengøring.
  • At forebygge smittespredning.

 

Krav til hospitalet

  • Alle lokaler på hospitalet skal indplaceres på hygiejne- og rengøringsniveauer fra 1 - 5 i henhold til DS 2451-10, 4.4.1.1 - 2 og INSTA 800.
  • Rengørings omfang skal være fastlagt ud fra DS 2451-10, 4.4.1.3 og vurdering af rengøringskvaliteten skal opfylde DS 2451-10, 4.4.1.4.
  • Alle rengøringsopgaver er beskrevet med hensyn til hvem, der er ansvarlig for løsning af denne hygiejne- og rengøringsopgave.
  • At der er en klar ansvars- og opgavefordeling mellem Rengøringsafdelingen og afdelingsledelserne. Se bilag 1.
  • Der foreligger rengøringsplaner med oplysninger om hvor ofte og hvilke rengøring der foretages.
  • Hospitalet sikrer at medarbejdere med rengøring som kerneydelse er uddannet i gældende standarder, metoder og redskaber, samt i at gennemføre kvalitetskontrol af eget arbejde.
  • Hospitalet har et program for egenkontrol af fødevarer.
  • Strålehygiejne: Ved arbejde med åbne radioaktive kilder, skal den ansvarlige leder sørge for, at der er udarbejdet en skriftlig instruks til rengøringspersonale. (BEK. Nr. 954 af 23. oktober 2000 § 19, stk. 1).
  • Genmodificerede organismer (GMO): Ved arbejde med GMO, skal den ansvarlige leder i den pågældende afdeling sørge for, at der er udarbejdet en skriftlig instruks til rengøringspersonale. (Pt gældende for Forskerparken)
  • Hospitalet auditerer 4 gange årligt (1ekstern auditering, og 3 interne auditeringer). Resultatet offentliggøres af Region Hovedstaden.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Definitioner

Rengøring:Proces, der fjerner smuds, støv og andre urenheder, så overflader fremstår synligt rene og æstetiske, vedligeholdelse af overflader sikres, og mikroorganismernes antal reduceres, så ophobning, ophvirvling og opformering undgås.

 

Løse effekter/inventar: Som anvendes til patientpleje, fx dropstativer, inventar, hjælpemidler.

 

Rullende materiel: Materiel med hjul.

 

Apparatur:Medicoteknisk udstyr og strømførende udstyr. Se regional vejledning INDSÆT LINK TIL VEJLEDNING  Medicoteknisk apparatur og udstyr - rengøring og desinfektion

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Serviceaftale for rengøring

Er udarbejdet for alle afdelinger. Aftalen beskriver generelle og lokale aftaler om opgaver og ansvarsfordeling. Serviceaftalen skal desuden indeholde en klarhed over, hvem der rengør hvilke effekter på afdelingerne. Se Bilag 2.

 

Evaluering af samarbejdet

Hospitalet har en fast praksis for samarbejde ml. afdelingsledelserne og Rengøringsafdelingen. Mindst en gang årligt evalueres samarbejdet.

 

Kvartalsvise møder mellem afsnitsledelse og rengøringsleder med udgangspunkt i serviceaftalen. Formålet er at sikre god rengøring i området. På møderne gennemgås områdets rengøringsstandard og plan for forbedring ift. evt. kritikpunkter aftales.

 

Information

Afdelingsledelsen skal sikre information til rengøringsafdelingen, hvis funktion og anvendelse af et rum ændres, således at nye aftaler om opgaver og ansvar er klar, når ændringen træder i kraft. Ligeledes ved indførelse af ny teknologi på afdelingen, hvor der skal træffes aftale om rengøring. Dette skal ske så snart beslutning er truffet.

 

Påtale og handlingspligt

Hospitalet tilstræber et ansvarligt og fremadrettet samarbejde for at skabe et rent hospitals miljø. Alle ansatte har påtale- og handlingspligt ved ikke fyldestgørende rengøring – snavs, urenheder mv. Den ansatte fremfører dette på rette sted – til afsnitsledelsen/nærmeste leder, der vurderer handling ift. opgaver og ansvar for rengøring på Glostrup Hospital.

 

Fremgangsmåde for markering af rent og urent
 

Rengøring af løse effekter (inventar/rullende materiel).

  1. Aftal placering af rent og urent på afdelingen og marker disse steder.
  2. Urent placeres på aftalt sted på afdelingen
  3. Rent placeres på aftalt sted på afdelingen – grøn dateret mærkat viser det er rent.
  4. Sprit af før ibrugtagning øger hygiejnen.

 

Effekter med fast placering rengøres på stedet.

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Komite for rengøring er ansvarlige for, at

  • relevante dokumenter er udarbejdet, godkendt og videregivet til implementering.
  • rådgive hospitalets Kvalitetsråd indenfor rengøring.

 

Ledelsen af Rengøringsafdelingen er ansvarlig for, at

  • medarbejderne ud fra aktuelle stillingsbeskrivelser har tilstrækkelig uddannelse, erfaring og indsigt til at varetage deres ansvar og opgave kompetent
  • der sker en løbende/daglig kvalitetskontrol af og opfølgning på hygiejne- og rengøringsniveauet.
  • serviceaftalen indeholder aftaler om ansvar og opgaver ved rengøring af løse effekter og inventar. Se bilag 2.

 

Afdelingsledelsen for de kliniske afdelinger er ansvarlige for

  • at afdelingen i samarbejde med rengøringsledelsen opfylder hygiejne- og rengøringsstandarderne.
  • at personalet er bekendt med gældende vejledninger, instrukser og arbejdsplaner for rengøring inden for deres arbejdsområde.
  • at følge procedure for indkøb på Glostrup Hospital – bla. for at sikre at indkøbet er vurderet ift. rengøring.
  • at hygiejnen i afsnitskøkkenerne opfylder hospitalets egenkontrolprogram og dermed fødevarestyrelsens bestemmelser.

 

Alle ansatte er ansvarlige for

  • at kende og følge de vejledninger og instrukser for rengøring inden for deres arbejdsområde.

 

Driftsafdelingen sikrer

  • en indkøbsprocedure så der foregår en rengørings- og hygiejnemæssig vurdering ved indkøb.
  • at rengøring og hygiejne medtænkes ved renoverings- og ombygningsopgaver

Opgavefordeling vedrørende løse effekter og inventar

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

  1. DS 2450. Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren: Krav til ledelsessystemet. Dansk Standard 2001.
  2. DS 2451-10. Styring af infektionshygiejne i sundhedssektoren – Del 10: Krav til rengøring. Dansk Standard 2011.
  3. DS/INSTA 800: 2010. 3. udgave. Rengøringskvalitet – System til fastlæggelse og bedømmelse af rengøringskvalitet.

 

Hygiejnehåndbog - Glostrup Hospital

Egenkontrol

 

Tilbage til top

Akkrediteringsstandarder

DDKM2: 1.5.6

Tilbage til top

Bilag