GLO Procesventilation - valg, installation, kontrol og brug af sikkerhedskabinetter, stinkskabe, sterilbænke og punktsug

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

 

Vejledningen giver et overblik over forskellige typer procesventilation og definerer ansvars- og opgavefordeling i forbindelse med valg, installation, kontrol og brug.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen henvender sig til personale der i deres arbejde anvender eller skal anvende procesventilation, medicinblandebokse, stinkskabe, kemikalieskabe, sterilbænke, LAF eller punktsug.

Tilbage til top

Definitioner

Procesventilation: Mekanisk ventilation, der har til formål at fjerne forureninger fra afgrænsede arbejdsprocesser, som afgiver støv, dampe, aerosolser, røg eller lugt, eller som involverer håndtering af farlige materialer (kemikalier, medicin, isotoper, microorganismer, etc.). De omfatter i denne vejledning medicinblandebokse, stinkskabe (kemikalie- og isotop-), sterilbænke og punktsug.

Medicinblandebokse: Beskytter medarbejderen ved håndtering af medicin og kemikalier. På Rigshospitalet - Glostrup typisk model Holten/HC24 og Scanlaf/Medicsafe. De kan anvendes ved lettere håndtering af cytostatika, når det gøres klar til indgivelse i en patient. Det kan f.eks. være ved omhældning, knusning/deling af tabletter og optræk i sprøjter i enkeltstående tilfælde. Ved håndtering af cytostatika i større omfang (gentagen, rutinemæssigt arbejde eller egentlig produktion) skal behovet for procesventilation vurderes i en kemisk arbejdspladsbrugsanvisning. Kontakt.

Kemikaliestinkskab: Beskytter medarbejderen mod kontakt med farlige materialer. Arbejdes der med brand- og eksplosionsfarlige stoffer, skal der foretages en ATEX-vurdering. Visse stoffer som fx perchlorsyre er underlagt særlige regler hvor Region Hovedstadens kemirådgivning skal kontaktes. 

Isotopstinkskab: Beskytter brugeren mod kontakt med radioaktive stoffer. Krav til isotopstinkskabe følger af laboratorieklassifikationen A, B eller C. (Se mere på www.sis.dk.) 

Sterilbænk: Beskytter det materiale, der arbejdes med. Det beskytter således ikke medarbejderen og må derfor ikke bruges ved håndtering af farlige materialer. 

Punktsug: Omfatter i denne vejledning sugearme, sug ved apparatur som vaske- og opvaskemaskiner, emhætter m.m. Udformningen varierer meget, men det er fælles for disse installationer, at de skal fjerne dampe eller støv. Hvor der er krav om, at arbejdet foregår i lukket system, yder punktsug ikke tilstrækkelig beskyttelse. 

Andre installationer med sug: Kemikalieskabe og kemikaliekøleskabe skal være forsynet med sug/ventilation, hvor der opbevares flygtige kemikalier. Suget her, kan i modsætning til procesventilation ikke tændes og slukkes efter behov. 

LAF: Laminar Air Flow skaber ved hjælp af luft en ren og/eller steril arbejdszone (LAF-zone), som beskytter det materiale, der arbejdes med. Betegnelsen LAF-bænk anvendes om sterilbænke monteret på operationsstuer. Se mere under definition af sterilbænk.  

Betegnelsen LAF-bænk er ikke en entydig betegnelse. Procesventilation baseret på LAF er ikke altid fremstillet til at beskytte medarbejderen, men kan være det. Procesventilation baseret på LAF kan være godkendt til arbejdsprocesser, hvor farlige stoffer håndteres. Det er altid vigtigt at søge viden om, hvorvidt den aktuelle procesventilation yder tilstrækkelig beskyttelse af brugeren mod specifikke stoffer.

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Valg af procesventilation
Typen af procesventilation skal altid vælges på baggrund af en kemisk/biologisk arbejdspladsvurdering (APV) af den aktuelle arbejdsproces. En række lovkrav skal overholdes og for at sikre korrekt valg ved anskaffelse, skal Region Hovedstadens kemirådgivning altid kontaktes. 

Service og kontrol 
Udstyret skal typisk omfattes af en serviceaftale for regelmæssig lovpligtig kontrol, og finansieringen af denne serviceaftale skal afklares. Ligeledes skal det afklares hvem der betaler for udbedring af evt. fejl der opstår over tid. Kontakt CEJ, Drift og Teknik.

Dokumentation
Er serviceaftalen tegnet gennem CEJ, Drift og Teknik står denne for indsamling, gennemgang og opbevaring af certifikater og servicerapporter.

På stinkskabe og medicinblandebokse sættes ved serviceeftersyn, en mærkat med dato for seneste kontrol.

 

Korrekt brug
Brugervejledninger skal opbevares i afdelingen let tilgængelige for alle medarbejdere.

Procesventilationens effektivitet afhænger af brugen og luftstrømmene. Udsugning og indblæsning af luft i ventilationssystemet udgør et kredsløb, som let forstyrres af f.eks. åbne døre og vinduer, opstillinger, lugehøjde og temperatur. Bænke, skabe mv. må derfor heller ikke benyttes til opbevaring af genstande.

Se bilag med Instruktion for brug og vedligeholdelse af stinkskabe og Instruks om medicinblandekabinetter – anvendelse og rengøring.

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsens ansvar:

  • Inddragelse af afdelingens arbejdsmiljøgruppe og kemiagenter til udarbejdelse af en kemisk/biologisk APV forud for opstart af en ny arbejdsproces og før indkøb af ny procesventilation. Den kemisk/biologiske APV danner grundlaget for valg af procesventilation.
  • Gennemførelse af ny sporgasmåling ved væsentlige ændringer i brugen af stinkskabe. Det kan f.eks. være ved ombygning, anvendelse af mere skadelige stoffer, ændring af opstilling, ændring af ventilationsforhold i lokalet m.m. Sporgasmålingen kan rekvireres via CEJ, Drift og Teknik. Afdelingsledelsen afholder i dette tilfælde udgifter til sporgasmålingen.
  • Information til CEJ, Drift og Teknik ved ændringer i nuværende installationer f.eks. hvis installationer flyttes, nedtages, tages ud af brug, stilles på lager eller kasseres.
  • Instruktion af medarbejdere i korrekt brug af alle former for procesventilation.

 

Byggeafdelingens ansvar

  • Indkøb af ny procesventilation i forbindelse med byggesager, herunder inddragelse af afdelingsledelsen, CEJ, Drift og Teknik, samt arbejdsmiljøkoordinator
  • At nyt udstyr i forbindelse med nybyggeri og ombygning er installeret korrekt og kontrolleret før ibrugtagning.
  • Overdragelse af teknisk dokumentation til CEJ, Drift og Teknik, samt at overdragelse af brugervejledninger til afdelingen.
  • Information til Teknisk Afdeling når eksisterende procesventilation tages ned, flyttes, eller kasseres.

 

Teknisk Afdelings ansvar

  • Indkøb af ny procesventilation, når behovet ikke opstår i forbindelse med en byggesag, herunder inddragelse af afdelingsledelse, og arbejdsmiljøkoordinator.
  • CEJ, Drift og Teknik har ansvar for at udstyr der flyttes, geninstalleres korrekt og kontrolleres før det tages i brug.
  • Regelmæssig/lovpligtig kontrol af alle typer procesventilation.
  • Samlet overblik over procesventilation på Rigshospitalet - Glostrup, herunder dato for seneste og for kommende kontrol. (administreres i DIS (Drifts Informations Systemet).
  • Indgåelse og vedligeholdelse af serviceaftaler med eksterne firmaer der udfører service.
  • Indsamling og opbevaring af dokumentation for udført service/kontrol.

 

Region Hovedstadens kemirådgivning

  • Rådgivning i forbindelse med anskaffelse af procesventilation.
  • Rådgivning mht. kemisk/biologisk arbejdspladsvurdering (APV)
  • Rådgivning mht. ATEX-vurdering

 

Arbejdsmiljøkoordinatorens ansvar

  • Revisionsansvarlig for denne vejledning

 

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

GLO Medicinblandekabinetter - anvendelse og rengøring

Industriens branchearbejdsmiljøråd (2010) Stinkskabe. Vejledning om arbejde i stinkskabe.

 

Tilbage til top

Akkrediteringsstandarder

DDKM(2) kap. 1.8.4

 

Tilbage til top

Bilag