GLO Isolationsvogne, rekvirering og håndtering - Rigshospitalet Glostrup

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Formålet med denne instruks er at informere sundhedspersonalet om rekvirering af isolationsvogn samt hvordan isolationsvogne cirkulerer i systemet.

Isolationsvognen imødeser en fornuftig og hensigtsmæssig rutine i forbindelse med behandling af isolationspatienter.

Instruksen omfatter arbejdsgange i forbindelse med rekvirering og anvendelse af isolationsvogn, og er gældende for personale der rekvirerer, håndterer og anvender isolationsvogne.

Tilbage til top

Definitioner

Isolationsvogn: Lukket isolationsvogn med tre skuffer. Vognen er udviklet i samarbejde med hygiejnesygeplejersker og kliniske udviklingssygeplejersker. Udstyret med standardudstyr; handsker, overtrækskitler, Wet Wipe desinfection og Wet Wipe klor.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Isolationsvognen rekvireres via Portørcentralen som henter vognen i Sengeredningen, og bringer den til rekvirerende afdeling.

Udlån registreres på udlånsskema, som udfyldes af portøren.

Isolationsvognen er forsynet med følgende værnemidler:

Handsker i str. S, M og L, overtrækskitler, Wet Wipe desinfection og Wet Wipe klor.

Isolationsvognen anbringes på gangen ud for stuen med isolationspatienten. I den periode afdelingen anvender isolationsvognen sørger afdelingspersonalet selv for genopfyldning.

Efter endt brug tømmes vognen og afdelingen beholder de overskydende værnemidler til eget brug.

Isolationsvognen rengøres og desinficeres i sammenhæng med rengøring af isolationsstuen af rengøringspersonalet.

Efter rengøring rekvireres returkørsel af vognen via Portørcentralen til Sengeredningen hvor den genopfyldes.

Fakturering for brug af isolationsvognene sker hver d. 1. i måneden.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Personalet i Portørcentralen har ansvar for at registrere vognen ved hvert udlån.
  • Personalet på afsnittet har ansvar for at fjerne overskydende værnemidler efter endt brug af vognen, samt at bestille returkørsel af vognen til Sengeredningen.
  • Rengøringsafdelingen har ansvar for at vognen rengøres efter endt brug efter gældende regler.
  • Portørcentralen har ansvar for – efter endt rengøring - at køre vognen til Sengeredningen.
  • Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge instruksen.
  • Afdelingsledelsen er ansvarlig for at instruksen efterleves.
  • Transport- og Forsyningafdeling (TFA)  under Driftsafdelingen er ansvarlig for at fremsende faktura til afdelingerne for brug af vognene.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

  • Dansk Standard. DS 2451- Styring af infektionshygiejnen i sundhedssektoren – Del 10: Krav til rengøring 2. version Maj 2012 / INSTA 800:2000
  • Dansk Standard. DS 2451-2. Styring af infektionshygiejnen i sundhedssektoren – Del 2: Krav til håndhygiejne. 2.version Maj 2012
  • Nationale Infektionshygiejniske retningslinjer for desinfektion i Sundhedssektoren, Statens Serum Institut, 1. udgave 2014
  • John V. Bennett, Philip S. Brachman: Hospital Infections, Fourth Edition 2007
  • Regional vejledning Håndhygiejne for sundhedspersonale
  • http://wetwipe.dk/produkt/wet-wipe-ethanol-disinfection/

Tilbage til top

Akkrediteringsstandarder

Bilag