GLO Hjælpemidler udlånt fra Hjælpemiddeldepotet, Rigshospitalet - Glostrup

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

 

At informere om udlån, sikkerhedskontrol og rengøring af hjælpemidler til midlertidigt brug udlånt fra Hjælpemiddeldepotet, Rigshospitalet -Glostrup, samt levering og montering af hjælpemidler i private hjem udført af personale fra Hjælpemiddeldepotet.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedsfagligt personale på Rigshospitalet - Glostrup, samt personalet i Hjælpemiddeldepotet. 

Tilbage til top

Definitioner

Midlertidigt udlån: udlån op til 3 måneder med mulighed for forlængelse til 6 måneder.

Internt udlån: hjælpemidler udlånt til patienter under indlæggelse.

Eksternt udlån: hjælpemidler udlånt til patienter der er udskrevet.

Intern udbringning/afhentning af hjælpemidler : hjælpemiddeldepotets personale leverer hjælpemidler internt i hospitalet og afhenter hjælpemidler efter aftale med afdelingerne. Portører bringer hjælpemidler fra område på repos til kælderen.

Ekstern udbringning/afhentning af hjælpemidler: hjælpemiddeldepotets personale udbringer, afhenter og monterer hjælpemidler hos patienter, hvis patient/pårørende ikke har mulighed for selv at stå for opgaven.

Sundhedsfagligt personale: plejepersonale, fysio- og ergoterapeuter.

Låneseddel: dokumentationsark (2 eksemplarer) som følger hjælpemidlet. Er vedhæftet hjælpemidlet ved ekspedition fra hjælpemiddeldepotet.

IT-lagerstyringssystem: DMS Hjælpemiddel/lagerstyringssystem.

Rengøring: proces, der fjerner støv, smuds og mikroorganismer for dermed at forhindre en opformering.

Desinfektion: proces, der er i stand til at dræbe patogene mikroorganismer i et sådant omfang, at det desinficerede kan benyttes uden risiko for infektion. Desinfektion sker med desinfektionsmiddel beregnet til overfladedesinfektion.

Ekskret: fæces og urin.

Sekret: udskillelser fra sår, dræn, næse, mund, svælg, nedre luftveje, mave-tarmsystem, genitalier og sæd.

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

 Udlån af hjælpemidler

  • Hjælpemidler kan bestilles af alt sundhedsfagligt personale ansat på Rigshospitalet - Glostrup. Personalet kan selv hente hjælpemidlerne i hjælpemiddeldepotet, eller hjælpemidlerne kan udbringes til sengeafsnittet efter aftale med personalet i hjælpemiddeldepotet.
  • Patienter kan kun afhente hjælpemidler i hjælpemiddeldepotet, forudsat at den udskrivende afdeling eller behandlende fysio/ergoterapeut har givet besked til hjælpemiddeldepotets personale.
  • Aftale om udbringning/montering af hjælpemidler i eget hjem skal koordineres med personalet i hjælpemiddeldepotet senest dagen før udskrivelse. Af hensyn til kørselsplanlægning/bemanding i hjælpemiddeldepotet, vil det ikke altid være muligt at udbringe hjælpemidlerne på udskrivelsesdagen.
  • Returnering af hjælpemidler fra afsnittene: hjælpemidlerne bringes til hjælpemiddeldepotet eller afhentes efter aftale med hjælpemiddeldepotets personale. Inden afhentning påsættes tydelig markering på hjælpemidlet med "retur til hjælpemiddeldepotet".
  • Returnering af hjælpemidler fra udskrevne patienter: patienterne skal så vidt muligt selv sørge for returnering af hjælpemidlerne. Hvis de ikke selv har mulighed for det, kan de kontakte hjælpemiddeldepotets personale, med henblik på aftale om afhentning.
  • Ved både internt og eksternt udlån står patienten selv som låner.
  • Ved eksternt udlån skal det ene eksemplar af lånedokumenterne (mærket:"Udlåner") underskrives af patienten og returneres til hjælpemiddeldepotet. Det andet eksemplar (mærket:"Borger") udleveres til patienten. På lånedokumentet skal dato for seneste aflevering noteres.
  • Hvis patienter efter udskrivelse kontakter hospitalet på grund af behov for hjælpemidler, kontaktes den fysio/ergoterapeut eller læge, der har været involveret i patientforløbet, med henblik på indikation/kontraindikation for hjælpemidlet.
  • For patienter, der bor udenfor Region Hovedstaden, i Hillerød- eller Nordsjællands Hospitals optageområde eller på Bornholm gælder, at den behandlende terapeut kontakter patientens lokale hospital med henblik på lån af hjælpemidler.
  • Patienter, der er på venteliste til operation, kan låne hjælpemidler, hvis det er ordineret af hospitalslæge.
  • Udlån af hjælpemidler i weekender og på helligdage: fysio/ergoterapeuterne, der er på vagt, kan hente de nødvendige hjælpemidler til mobilisering/træning/hjemlån i hjælpemiddeldepotet. Nøglen til hjælpemiddeldepotet hænger i nøgleboksen på sekretærkontoret (VB005). Stor pt-label sættes på udlånslisten, der hænger på glasdøren v. udgangen. Skriv hjælpemidlets type og nummer på listen. Skriv eget navn og lokalnummer på listen. Hæng nøglen tilbage i nøgleboksen på kontoret.

Rengøring af hjælpemidler

Rengøring anvendes til udstyr der kun berører intakt hud og ikke er forurenet med blod, sekret og ekskret.

Hjælpemidlerne anbringes via et enstrenget system i vaskeområdet, hvor rengøringen foregår succisivt gennem dagen. Alle hjælpemidler, der kan tåle det, vaskes i vaskemaskine. Nogle puder, nakkepuder m.v., der ikke kan tåle at komme i vaskemaskinen, vaskes manuelt.

Udstyr, der har været i kontakt med slimhinder eller ikke intakt hud eller har været eksponeret for blod, sekret eller ekskret rengøres og desinficeres efterfølgende efter gældende retningslinjer.

Aftageligt betræk fra puder tages af og vaskes i vaskemaskine ved min. 80 grader.

Hvis hjælpemidlet har været udlånt til patienter, der er isoleret, skal det rengøres med samme produkt, som der er brugt til rengøring på sengeafsnittet, inden det sættes til afhentning. Hjælpemidlet skal mærkes således at personalet i hjælpemiddeldepotet er informeret, når hjælpemidlet afhentes til depotet. Herefter rengøres og desinficeres hjælpemidlet efter gældende retningslinjer.

Rengøring dokumenteres vis hjælpemiddeldepotets lagerstyringssystem.

Sikkerhedskontrol af hjælpemidler

Efter rengøring af hjælpemidlet skal funktioner og sikkerhed tjekkes ifølge punkterne i lagerstyringssystemet. Hvis der findes defekter, repareres hjælpemidlet. Alle tjekpunkter skal være udfyldt, før hjælpemidlet kan sættes på lager. I tilfælde af, at lagerstyringssystemet 'går ned', skal alle registreringer udføres manuelt for senere at blive skrevet ind i lagerstyringssystemet.

Plejepersonale og fysio-/ergoterapeuter omkring patienten har et ansvar for at handle, hvis et hjælpemiddel er defekt. Såfremt et hjælpemiddel er defekt kontaktes Hjælpemiddeldepotet omgående med henblik på evt. ombytning eller reparation.

Levering, montering og afmontering af hjælpemidler i private hjem

Inden afgang fra hospitalet: medbring engangshandsker, sprit samt store plastposer (til urene hjælpemidler). ID-kort skal bæres synligt.

Ved montering/afmontering af hjælpemidler: Personalet skal have bare arme under arbejdet, skal benytte engangshandsker, må ikke bære ure, armbånd, fingerringe. Hjælpemidler der skal retur, skal - om muligt - i plastsæk, inden de kommer ud i bilen. Efter endt arbejde afsprittes arme og hænder med håndsprit, værktøj tørres af med Wet Wipe.

Ved hjemkomst til hospitalet: De poser, der er brugt til urene hjælpemidler, kasseres. De urene hjælpemidler rengøres efter forskrifterne. Personalet skal skifte tøj og efterse fodtøj for synligt snavs - og evt. rengøre fodtøjet.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Områdelederen for hjælpemiddeldepotet er ansvarlig for, at medarbejderne i hjælpemiddeldepotet kender og følger vejledningen.

Personalet i hjælpemiddeldepotet er ansvarlige for, at hjælpemidler er efterset og rengjort inden udlån.

Personalet i hjælpemiddeldepotet er ansvarlige for hjemkaldelse af hjælpemidler, der ikke er afleveret til tiden samt efterlevelse af krav til rengøring og sikkerhedskontrol.

Afdelingsledelsen for fysio- og ergoterapeuterne er ansvarlige for, at terapeuterne kender og følger vejledningen.

Plejepersonalet og/eller behandlende fysio/ergoterapeut er ansvarlige for, at lånesedler underskrives og sendes til hjælpemiddeldepotet inden patienten forlader afsnittet med hjælpemidlerne.

Plejepersonalet og/eller behandlende fysio/ergoterapeut er ansvarlige for 1. rengøring af hjælpemidler der har været hos patienter i isolation.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

"Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsnet. Cirkulære nr. 0 af 21. december 2006"

Snitfladekatalog (BILag til Sundhedsaftalen, febr. 2014......for Region Hovedstaden)

Råd og anvisninger om desinfektion i sundhedssektoren. Det Centrale Afsnit for Sygehushygiejne, Statens Serum Institut. 7. reviderede udgave, 2004.

GLO Rengøring af inventar og løse effekter der anvendes til patientpleje på Rigshospitalet Glostrup

Medicoteknisk apparatur og it-udstyr - Rengøring og desinfektion

GLO Hygiejniske forholdsregler - medikoteknisk apparatur og udstyr, træningsudstyr og behandlingsredskaber Klinik for Ergo- og Fysioterapi

Retningslinjer for arbejdsdragt for personale ansat i Region Hovedstaden

 

Tilbage til top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage til top