Opbevaring af vasketøj:

Rent linned mv. opbevares i på hylder i lukket linneddepot.

Vasketøj, der falder på gulv lægges til vask sammen med øvrigt urent. Patienter/pårørende må ikke betjene sig selv i linned-rummet eller garderobeskabe. Døren til linnedrummet og/eller skabe holdes lukket.

Forbrug af linned, uniformer, mv.:

Linnedbeholdningen mv. skal så vidt muligt svare til forbruget, for at sikre en løbende udskiftning.

Håndtering af snavsetøj:

Anvend altid handsker ved håndtering af synligt forurenet eller vådt/ gennemvædet snavsetøj.

Undersøg linned og uniformer for efterladte genstande (herunder skarpe utensilier) før det lægges til vask for at undgå stik og skærelæsion hos portør- og vaskeripersonalet. Undlad at rulle snavsetøj sammen, men læg det enkeltvis direkte i snavse-tøjssæk.

Meget vådt/gennemvædet snavsetøj mv. lægges i almindelig snavsetøjssæk.

Snavsetøj lægges direkte i intakt snavsetøjssæk på stativ. Sækken fyldes op til den afmærkede kant, lukkes og opbevares i skyllerum (urent område), eventuelt under stålbord indtil det bliver afhentet af portør.

Sortering af

snavsetøj:

Jf. Bilag 1:

Snavsetøjssække:

Hvide: Linned og andre sengetekstiler, patientbeklædning, håndklæder, viskestykker og andet hvidt betræk.

Rød: Kulørte operationsafdækninger og kulørte uniformer i operationsafdelinger fremstillet i mikrofiber.

Grøn: Øvrigt vasketøj til intern vask (dyner og puder (med/uden betræk), termojakker, gardiner, forhæng, liftstykker /-sejl, mopper og klude);