Stressforebyggelse og stresshåndtering i Afdeling for Ergo- og Fysioterapi

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Målgrupper og anvendelsesområde

Med udgangspunkt i hospitalets stresspolitik (se bilag 1) beskrives først de stressforebyggende tiltag i afdelingen og efterfølgende, hvordan afdelingen håndterer det, når en medarbejder får stress. Til sidst beskrives, hvad vi gør, når den tidligere stressramte vender tilbage til arbejdspladsen.

Formål

  • At forebygge arbejdsrelateret stress
  • At støtte medarbejdere der rammes af stress og hjælpe dem tilbage til en normal hverdag

Tilbage til top

 

Definitioner

Stress: En oplevet belastningsreaktion (fysisk, psykisk og adfærdsmæssig) som opstår, når individet udsættes for en (ydre/indre)belastning, som individet ikke har ressourcer til at tackle. Stress er en reaktion på en ubalance mellem oplevede krav og oplevede ressourcer. (Kilde: erhvervspsykolog Pia Ryom, Aalborg arbejdsmedicinske Klinik).

Kerneydelsen: De opgaver vi fagligt og professionelt skal varetage ifølge funktionsbeskrivelser/stillingsbeskrivelse.

Prioritering: Ved ubalance mellem oplevede krav og oplevede ressourcer skal kerneydelsen varetages. Herudover er der en række opgaver, herunder udviklingsopgaver, som kan ydes.

Den værdsættende tankegang: Bygger på ressourcer, værdier og ønsker. Grundidéen er at flytte fokus fra problemer og problemløsning til muligheder og udvikling. For den enkelte medarbejder stræbes mod at synliggøre hvilke mestringsevner, vedkommende er vant til at bruge. Desuden stræbes mod at styrke og bygge videre på personens ressourcer, samt at hjælpe den enkelte til at tro på egne evner og dermed tænke i løsninger og muligheder. (Dall, M.O. og red., 2001)

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Hvordan arbejder vi stressforebyggende?

  • Vi har fokus på den værdsættende tankegang, hvilket betyder, at man siger: god morgen, farvel og god weekend. Vi har en god omgangstone i løbet af dagen. Vi har som kolleger en åben og direkte kommunikation

  • Alle teams har udarbejdet en prioriteringsliste over arbejdsopgaver til brug ved spidsbelastninger

  • Alle teams holder morgenmøde hvor dagens opgaver planlægges. Alle er ansvarlige for at tilbyde hjælp samt bede om hjælp til dagens opgaver

  • Hvis arbejdsopgaverne er svære at prioritere i forhold til prioriteringslisten, er det overterapeutens ansvar at beslutte, hvilke opgaver der skal prioriteres

  • Efter frokost holdes der kort opsamlingsmøde i forhold til arbejdsopgaver. Er der kommet nye henvisninger. Har nogen brug for hjælp eller kan andre tilbyde hjælp

  • Ved langtidssygemelding drøfter det øvrige team, hvordan gruppen kan planlægge arbejdet hensigtsmæssigt

  • Vi tilstræber at spise frokost sammen i de respektive teams hver dag

  • MUS har også fokus på stressforebyggelse hos den enkelte

  • Afdelingsledelsen, overterapeuter, arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) og tillidsrepræsentanter (TR) har fokus på stress via løbende trivselsmålinger, Trivsel OP og på TRIO-møder.

  • Vi bruger aktivt nærmeste leder, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter i det stressforebyggende arbejde, og medarbejderne kan til enhver tid bruge dem til en samtale

  • Ledere, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter søger at afdække begyndende stressproblematikker ved at være opmærksomme, lyttende og forstående

  • Der skal være mulighed for faglig sparring i dagligdagen. Vi prioriterer at skabe et åbent miljø, hvor det er tilladt at stille spørgsmål og få feedback (evt. i form af supervision)

  • Vi anvender debriefing efter voldsomme hændelser jf. VIP Krise/omsorgsplan - Afdeling for Ergo- og Fysioterapi (HOC) (se bilag 2)

  • Lederne sparrer og coacher gensidigt hinanden i dialogen om prioriteringer og benytter evt. prioriteringsredskaber

  • Vi synliggør mål, rammer og visioner for klinikkens opgaveløsning

Hvis en medarbejder udvikler stress – hvordan gribes der ind overfor stress?

Samtaler i afdelingen

Hvis en medarbejder udvikler stress og sygemelder sig, kontakter den nærmeste leder den enkelte for en personlig samtale med henblik på at drage omsorg for medarbejderen. Lederen klarlægger medarbejderens igangværende arbejdsopgaver og sørger for at disse arbejdsopgaver uddeligeres, for at hjælpe medarbejderen her og nu.

Der indkaldes efter ca. 2 ugers sygdom til en sygefraværssamtale med nærmeste leder samt evt. bisidder (se bilag 3 VIP " Sygefravær, retningslinjer for håndtering i Afdeling for Ergo- og Fysioterapi"). Det er vigtigt, at der er jævnlige samtaler undervejs i sygdomsfraværet.

Psykologhjælp

Behovet for psykologhjælp afdækkes under sygefraværssamtalen af nærmeste leder. Psykologhjælpen kan iværksættes via Afdeling for Krisepsykologi på tlf. nr. ###TELEFON###.

Delvis syg

Som udgangspunkt sygemeldes medarbejderen kortest muligt, og herefter lægges en plan for det videre forløb. Den stressramte skal fastholde en tæt kontakt til arbejdspladsen/opgaveløsningen. Forløbet vil typisk være, at den stressramte kommer på ”besøg” i afdelingen og meget hurtigt herefter kommer tilbage til arbejdet 1 – 2 dage om ugen eller 2 – 4 timer om dagen, som det aftales mellem den stressramte medarbejder og nærmeste leder. Efterhånden som det går bedre optrappes arbejdstiden efter aftale. Det er vigtigt, at der er jævnlige samtaler i forløbet. Det afklares med medarbejderen hvilke arbejdsopgaver de skal varetage lige nu og opfølgning løbende herpå.

Medarbejdere/kollegaer

Nærmeste leder har ansvar for at informere kollegaer løbende i processen. Dette er især i forhold til, at de kender planen, når medarbejderen kommer tilbage, så der kan bakkes op om planen.

Når en stressramt medarbejder vender tilbage

Når den tidligere stressramte medarbejder vender fuldt tilbage til arbejdet, holder nærmeste leder en samtale indenfor den første måned om hvordan det er gået. Samtalen skal holdes i et fremadrettet perspektiv.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Alle medarbejdere tager medansvar for, at de stressforebyggende tiltag i afdelingen er implementeret og er opmærksomme på deres kolleger, mht. deres stress-situation eller brug for hjælp i opgaveløsningen.

Alle medarbejdere er med til at have et realistisk kravniveau og prioritere arbejdsopgaverne i dagligdagen.

Ledere i afdelingen arbejder for at skabe balance mellem ressourcer og opgaver og sørger for, at der løbende er plads til dialog om opgaveløsningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Referencer

Erhvervspsykolog Pia Ryom, Aalborg Arbejdsmedicinske Klini

BrancheArbejdsmiljøRådet Social og Sundhed (BAR So Su). Strategier mod stress

Center for stress: www.center-for-stress.dk

BrancheArbejdsmiljøRådet Social og Sundhed (BAR So Su). Lederens arbejde med stress

Sygeplejersken nr. 22/2006. Langtidssygemelding er misforstået omsorg

BrancheArbejdsmiljøRådet Social og Sundhed (BAR So Su). Et sundt arbejdsliv

Dall, Mads Ole og Hansen, Solvei (red.) (2001). Slip anerkendelsen løs!, Frydenlund

Tilbage til top

Akkrediteringsstandarder

Bilag