Rekvirering af hjælpemidler for ergo- og fysioterapeuter på RH Blegdamsvej

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål


Vejledningen skal ensrette og sikre en tidsbesparende proces i forbindelse med udlån af midlertidige hjælpemidler
under indlæggelse og/eller hjemlån af hjælpemidler til patienter på RH Blegdamsvej.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde


Vejledningen henvender sig til alle ansatte i Afdeling for Ergo- og Fysioterapi på RH Blegdamsvej.
Vejledningen anvendes til alle patienter med behov for hjælpemidler under indlæggelse samt ved udskrivelse.

Tilbage til top

Definitioner

 

Kriterier for hjælpemiddelbehov:
Defineres ifølge ”Behandlingsredskaber og hjælpemidler, Snitfladekatalog 2019” med følgende beskrivelse:

”Hospitalet vurderer behovet for midlertidige hjælpemidler ud fra borgerens funktionsniveau på det pågældende tidspunkt.
Det vurderes i forhold til hvilke hjælpemidler, der er nødvendige for, at borgeren kan opholde sig i eget hjem. Der udlånes som udgangspunkt ikke midlertidige hjælpemidler til aktiviteter udenfor hjemmet, men der kan dog dispenseres herfor i særlige tilfælde.”(1)

Midlertidigt hjælpemiddel:
Defineres ifølge ”Behandlingsredskaber og hjælpemidler, Snitfladekatalog 2019” med følgende beskrivelse:

”Midlertidige hjælpemidler, udleveret på hospitalerne, kan som udgangspunkt udlånes for en aftalt periode på normalt op til 3 måneder.
I særlige tilfælde, hvor funktionsniveauet endnu ikke er afklaret, kan udlånet efter aftale med hospitalet forlænges i op til 6 måneder.
Der vil dog være tilfælde, hvor det midlertidige behov kan strække sig over flere år.”(1)

Permanent/varigt hjælpemiddel:
Defineres ifølge ”Behandlingsredskaber og hjælpemidler, Snitfladekatalog 2019” med følgende beskrivelse:

I vejledningen til servicelovens bestemmelser, indebærer begrebet varigt at,
”der ikke inden for en overskuelig fremtid, vil være udsigt til bedring af de helbredsmæssige forhold,
og at der i lang tid fremover vil være behov for at afhjælpe følgerne af den nedsatte funktionsevne.
Normalt vil lidelsen være en belastning for ansøgeren resten af livet.”(1)

Tilbage til top

Fremgangsmåde

 

Bestilling af hjælpemidler

  • Al bestilling af hjælpemidler foregår i SP via specialekommentarer og fælleslisten
    for Fys: ”1Hjælpemiddelliste”. For Ergo: "0Ergohjælpemidler". (0) = nul.
  • Kontakt listeadministrator i dit team, såfremt du er ny terapeut i afdelingen,
    da der manuelt skal gives adgang til listen i systemet.
  • Ved øvrige systemtekniske problemer vedrørende ”listerne”,
    kan teamets listeadministrator ligeledes kontaktes.
  • Hjælpemidler udleveres alle hverdage efter følgende frister:
    • Hjælpemidler bestilt inden kl. 10:00 leveres inden kl. 13:00.
    • Hjælpemidler bestilt inden kl. 13:30 leveres i løbet af eftermiddagen.
    • Hjælpemidler bestilt efter kl. 14:00 leveres næste dag inden kl. 09:00.
  • Bestil kun de nødvendige hjælpemidler og overvej, om afdelingens hjælpemidler
    kan anvendes frem for at afgive bestilling – fx ved en kortvarig indlæggelse.
  • Det er terapeutens ansvar at afgive de nødvendige oplysninger for bestilling
    ved brug af forkortelser angivet på lommekort (se bilag 1 og 2).
  • Er der alligevel ikke behov for det/de bestilte hjælpemidler kontakter terapeuten
    hjælpemiddeldepotet hurtigst muligt.
  • Så længe din bestilling fremgår på hjælpemiddellisterne, er den ikke under behandling.
  • Terapeuten er ansvarlig for korrekt SKS-kodning, seponering af Best./ord., journaldokumentation
    samt opdatering af specialekommentar i SP ved endt bestilling.
  • Ved akut behov for hjælpemidler går terapeuten i hjælpemiddeldepotet efter bestillingen. 

Erstatningslevering ved mangel på hjælpemidler i depot

  • Ved mangel på ROHO-puder udleveres næstbedste pude, som er til rådighed i depotet.
    Husk også, at ROHO-puder er til patienter, som i forvejen har tryksår og ikke blot er tryktruede
    - her anvendes i stedet Alova pude (Tryk 2).
  • Ved mangel på den bestilte størrelse komfortstol (ofte str. 48), udleveres blot en størrelse større
    (se bilag 3).
     

Tilpasning af hjælpemidler

  • Det er terapeutens ansvar at tilpasse patientens udleverede hjælpemidler. 

Defekte hjælpemidler

  • Hvis der rekvireres et defekt hjælpemiddel, kontaktes hjælpemiddeldepotet.

Udlånsperiode

  • Midlertidige hjælpemidler udlånes for en aftalt periode på normalt op til 3 måneder.
  • Det er hjælpemiddeldepotets ansvar at indhente underskrifter ved udlevering af hjælpemidler.  

Ændrede udleveringsbetingelser i hjælpemiddeldepotet

  • Hjælpemiddeldepotet sender en fælles mail til alle i afdelingen senest kl. 08:00 på alle hverdage,
    hvor der er sygdom eller anden aktivitet, som påvirker arbejdet i hjælpemiddeldepotet.
  • Hjælpemiddeldepotet udarbejder egne retningslinjer for, hvad der kan honoreres, når de er hhv. 1, 2.. medarbejdere på arbejde.
  • Ligeledes vil der ved ferier og helligdage være ændrede udleveringsbetingelser i hjælpemiddeldepotet –
    i disse tilfælde er der planlagt fravær i hjælpemiddeldepotet og mail sendes ud til alle i afdelingen et par dage i forvejen.
  • Som terapeut må man orientere sig og handle efter anvisninger i mail fra hjælpemiddeldepot,
    herunder evt. selv afhente hjælpemidler ved fravær i hjælpemiddeldepot.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Hjælpemidler kan rekvireres af terapeuter via SP.
  • Alt hjælpemiddeludlån håndteres primært af hjælpemiddeldepotet,
    men kan også håndteres af terapeuter.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag