Denne vejledning indeholder følgende:
Rengøringsprocedure for brystpumpe og skift af plastslange
Flergangsudstyr til udmalkning af modermælk
Forbehandling af flere-patients-udstyr på afdelingen
Genbehandling af flere-patients-udstyr i det centrale mælkekøkken
Almindelige flaskesutter og skesutter
Genbehandling af sutter i det centrale mælkekøkken
Rengøring og tjek af instrumentvasker
At undgå opformering og overførsel af mikroorganismer under brug, og i kontakten med urent udstyr.
Til personale på afdelinger med indlagte mødre, hvor det er vurderet, at kvinden har behov for udstyr til udmalkning af modermælk.
Brystpumpe med tilhørende udstyr: Består af brysttragt, et mellemstykke med membran, vakuumlåg og en slange.
En-patients-udstyr: Plastslange
Flere-patients-udstyr: Brysttragt, mellemstykke med membran og vakuumlåg
Forbehandling: Afskylning i koldt vand
Genbehandling: varmedesinfektion i instrumentvasker
Centrale mælkekøkken: Placeret på Blegdamsvej, i kælderen afsnit 4094
Flaskesut: Almindelig sut til sutteflaske
Skesut: specialsut til børn der ikke kan danne det nødvendige vakuum og undertryk til at suge mælken ud af sutteflasken
Der udføres håndhygiejne før og efter al håndtering af udstyret.
Krav til personale der udfører genbehandling
Aflevering af urent udstyr i det centrale mælkekøkken
Pakning af instrumentvasker ved genbehandling af urent udstyr
Placering af udstyr i kurve:
Konnektor
Tragte
Membraner- lægges som vist på billede med buen opad
Pakning af opvaskemaskine ved vask af udstyr. Alle dele skal ligge som anvist på dette billede med net over.
Pakning af udstyr efter genbehandling
Se også bilag Rengøring og pakning af brystpumpe med udstyr samt kompetenceskema i Det Centrale Mælkekøkken.pdf
Der foretrækkes engangssutter, som kasseres efter brug.
Flere-patients-sutter skal forbehandles og genbehandles mellem hvert brug.
Rengøring v/ Rengøringsafdelingen
Tjek af sæbe og afspændingsindtag v/ Rengøringsafdelingen
Procedure for fejlmelding af instrumentvasker
3-måneders tjek af sæbeslange i instrumentvaskerne v/ Maskinafdelingen
Se også bilag Rengøring og pakning af udmalkningssæt samt kompetenceskema for personale i Det Centrale Mælkekøkken.pdf
Afdelingsledelsen er ansvarlig for, at personalet er bekendt med de til enhver tid gældende vejledning for ”Brystpumpe med tilhørende udstyr og flaskesutter - Rengøring og desinfektion”.
Ved indkøb af flere-patients-udstyr skal klinikledelsen sikre, at udstyret kan tåle rengøring og varmedesinfektion. Der skal, fra producenten af udstyret, foreligge en vejledning i rengøring/varmedesinfektion af udstyret. Vejledningen skal være på dansk og metoden skal være godkendt af IHE.
Center for Ejendomme er ansvarlig for rutinekontrol af udstyret svarende til krav i gældende version af Det medicinske direktiv
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge vejledningen.