Brystpumpe med tilhørende udstyr og flaskesutter - Rengøring og desinfektion

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde: Se 'Genveje til indhold' nedenfor
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag

 

Genveje til indhold

Denne vejledning indeholder følgende:

Håndhygiejne

Rengøringsprocedure for brystpumpe og skift af plastslange

Flergangsudstyr til udmalkning af modermælk

Forbehandling af flere-patients-udstyr på afdelingen

Genbehandling af flere-patients-udstyr i det centrale mælkekøkken

Sutter

Almindelige flaskesutter og skesutter

Genbehandling af sutter i det centrale mælkekøkken

Rengøring og tjek af instrumentvasker

 

 

Formål

At undgå opformering og overførsel af mikroorganismer under brug, og i kontakten med urent udstyr.

 

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Til personale på afdelinger med indlagte mødre, hvor det er vurderet, at kvinden har behov for udstyr til udmalkning af modermælk.  

 

Tilbage til top

Definitioner

Brystpumpe med tilhørende udstyr: Består af brysttragt, et mellemstykke med membran, vakuumlåg og en slange.

En-patients-udstyr: Plastslange

Flere-patients-udstyr: Brysttragt, mellemstykke med membran og vakuumlåg

Forbehandling: Afskylning i koldt vand

Genbehandling: varmedesinfektion i instrumentvasker

Centrale mælkekøkken: Placeret på Blegdamsvej, i kælderen afsnit 4094

Flaskesut: Almindelig sut til sutteflaske

Skesut: specialsut til børn der ikke kan danne det nødvendige vakuum og undertryk til at suge mælken ud af sutteflasken  

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Håndhygiejne

Der udføres håndhygiejne før og efter al håndtering af udstyret.

Rengøringsprocedure for brystpumpe og skift af plastslange

  • Brystpumpe skal fortrinsvis være patientbunden
  • Forældre instrueres i daglig rengøring med forfugtede engangsklude med sæbevand
  • Personalet skal rengøre maskinen med sæbevand mellem hver bruger. Er brugeren smitteisoleret skal maskinen efterfølgende desinficeres med desinfektionsmiddel (sprit eller klor) svarende til isolationsskiltet på patientstuen.
  • Plastslangen er en-patients-udstyr, og skal kasseres mellem hver bruger. Plastslange skiftes hver 7. dag ved samme bruger.

Flergangsudstyr til udmalkning af modermælk

  • Forbehandling og genbehandling skal ske mellem hvert brug

Forbehandling af flere-patients-udstyr på afdelingen

  • Forbehandling skal ske umiddelbart efter brug
  • Udstyret skilles ad, skylles grundigt i koldt vand og lægges i en klar plastpose
  • Herefter lægges udstyret til afhentning i en opsamlingspose, som er tydeligt mærket: URENT og med afdelingsnummer.
  • Urent udstyr skal genbehandles i det centrale mælkekøkkens instrumentvasker

Genbehandling af flere-patientsudstyr i det centrale mælkekøkken

 

Krav til personale der udfører genbehandling

  • Kun personale der er oplært, må udføre genbehandlingsopgaven
  • Oplæring består af sidemandsoplæring med kompetenceskema over korrekt oplæring
  • Rengøringsafdelingen er ansvarlig for oplæringen

 

Aflevering af urent udstyr i det centrale mælkekøkken

  • Urent udstyr modtages i gennemsigtige poser, med afd. nummer på. Lægges under vasken i urent område i opvaskerummet i mælkekøkkenet.

 

Pakning af instrumentvasker ved genbehandling af urent udstyr

  • Udfør håndhygiejne
  • Der anvendes engangsplastforklæde og handsker
  • Placering af delene foregår på bord i den urene side.
  • 1 net på hver hylde dvs. max 2 net ad gangen i maskinen
  • Alle dele skal ligge i ét lag som anvist på de 3 billeder nedenfor.

 

Placering af udstyr i kurve:

 

Konnektor

 

Tragte

 

Membraner- lægges som vist på billede med buen opad

 

Pakning af opvaskemaskine ved vask af udstyr. Alle dele skal ligge som anvist på dette billede med net over.

 

Pakning af udstyr efter genbehandling

  • Udfør håndhygiejne
  • Pakning af udstyr foregår på bordet i den rene side i opvaskerummet
  • Når udstyret er genbehandlet, skal hver enkelt del kontrolleres for om den er ren og helt tør.
  • Herefter kan delene pakkes i grønne poser og lægges i skabet med afd. nr. på.

 

Se også bilag Rengøring og pakning af brystpumpe med udstyr samt kompetenceskema i Det Centrale Mælkekøkken.pdf

 

Tilbage til top

 

Sutter

Almindelige flaskesutter og skesutter

Der foretrækkes engangssutter, som kasseres efter brug.

Flere-patients-sutter skal forbehandles og genbehandles mellem hvert brug.

  • Forbehandling: sutten skylles i koldt vand umiddelbart efter brug, lægges i en klar plastpose på stuen og lægges herefter til afhentning i en opsamlingspose, som er tydeligt mærket: URENT.
  • Genbehandling skal ske i det centrale mælkekøkkens instrumentvasker. 

Genbehandling af sutter i det centrale mælkekøkken

  • Sutter renses (nulres) med groft salt.
  • Placeres i lukket trådkurv i ét lag i opvaskemaskine i det centrale mælkekøkken
  • Vaskes og desinficeres ved 80-85 ℃
  • De tørre, rene sutter opbevares i rene plastposer eller i rene beholdere med låg.

 

Rengøring og tjek af instrumentvasker

 

Rengøring v/ Rengøringsafdelingen

  • Daglig rengøring af instrumentvasker inklusiv trevle-si
  • Ugentlig rengøring af kammer, kanter og låge

Tjek af sæbe og afspændingsindtag v/ Rengøringsafdelingen 

  • Daglig tjek af sæbe- og afspændingsmiddel.
  • 1 gang ugentlig sættes en streg på dunken hvor niveauet er. Aflæsningsdato noteres ved stregen.

Procedure for fejlmelding af instrumentvasker

  • På hverdage laves meldeseddel til medarbejder fra Børneernæringsenheden (###NAVN### ###TELEFON###)
  • I weekend ring ###TELEFON### (rengøringsafdelingen)

3-måneders tjek af sæbeslange i instrumentvaskerne v/ Maskinafdelingen

  • Ansvarlig Maskinmester ###NAVN### ###NAVN###
     

Se også bilag Rengøring og pakning af udmalkningssæt samt kompetenceskema for personale i Det Centrale Mælkekøkken.pdf

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen er ansvarlig for, at personalet er bekendt med de til enhver tid gældende vejledning for ”Brystpumpe med tilhørende udstyr og flaskesutter - Rengøring og desinfektion”.

Ved indkøb af flere-patients-udstyr skal klinikledelsen sikre, at udstyret kan tåle rengøring og varmedesinfektion. Der skal, fra producenten af udstyret, foreligge en vejledning i rengøring/varmedesinfektion af udstyret. Vejledningen skal være på dansk og metoden skal være godkendt af IHE.

Center for Ejendomme er ansvarlig for rutinekontrol af udstyret svarende til krav i gældende version af Det medicinske direktiv

Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge vejledningen.

Tilbage til top

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Akkrediteringsstandarder

Bilag