9.1.2 Smitteregimer

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale der passer knoglemarvstransplanterede patienter i Afdeling for Blodsygdomme 4042/4043

Tilbage til top

Definitioner

CPD: Clinical Program Director

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1. Baggrund for smitteregime

Smitteregimerne er udarbejdet, så de som udgangspunkt følger retningslinjer fra Infektionshygiejnisk afdeling. Der kan være særlige forholdsregler for patienter indlagt i Afdeling for Blodsygdomme 4042/4043, da patienterne oftest er i immundæmpende behandling og/eller nytransplanterede og derfor særligt udsatte for at blive smittet med infektioner.

  • Hindre spredning af kendt eller mistænkt infektion fra patienter, der bliver indlagt, allerede er indlagt eller kommer i ambulatoriet.

  • Hindre smitte fra patient til patient via personale og pårørende/besøgende.

For detaljeret information, henvises til dokumentsamlingen: Infektionshygiejnisk håndbog i VIP for hver enkelt infektion.

Se i øvrigt VIP: Se VIP:Hygiejne og isolation af patienter i Afdeling for Blodsygdomme 4042/4043

2. Indikation

  • Alle patienter der kommer ambulant eller bliver indlagt og hvor der er mistanke om eller har fået konstateret smitsom sygdom.

Afsnittet med knoglemarvstransplanterede patienter afviger fra instruksen for luftvejsinfektioner. Ved mistanke/symptomer på luftvejsinfektion, skal personalet altid bære maske (evt. med visir) samt kittel og handsker ved kontakt med patienten.

  • Patienter med mistanke om eller symptomer på Herpes Zoster, skal isoleres på enestue og ikke opholde sig på fællesarealer.

  • Når patienten skal indlægges på sengeafsnit 4043, må patienten ikke opholde sig på fællesarealer mens en stue gøres klar. Patienten skal i så fald vente udenfor afdelingen.

  • KMT-patienter skal så vidt mulig indlægges på sengeafsnit 4043. Patienter der ikke er ny-transplanteret eller ikke har transplantationsrelaterede bivirkninger kan fx indlægges på en anden afdeling i Afdeling for Blodsygdomme.

 

3. Isolation

3.1 Patienter i sengeafsnit

  • Patienten skal ligge på enestue.

  • Døren skal være lukket.

  • Det relevante isolationsskilt placeres på døren. Sygeplejersken krydser af på isolationsskiltet, hvilken form for desinfektion samt håndhygiejne der skal foretages på stuen.

    Patienten må kun forlade stuen, hvis de hygiejniske retningslinjer er overholdt. Bilag 1. Se afsnit 9.

 

3.2 Patienter i ambulatoriet

  • Mistænkes infektion hos patienter der kommer i ambulatoriet isoleres patienten i henhold til gældende retningslinjer. Forholdsregler for personale, patienter og pårørende er de samme som hvis patienten var indlagt i sengeafsnittet.
  • Rengøring efter gældende regler.

 

4. Påklædning

Maske, engangskittel og handsker smides ud efter brug.

4.1 Luftvejsinfektion

  • Maske, engangskittel og handsker tages på ved kontakt med patient, patientens seng eller andet som patienten har haft kontakt med.
  • Maske benyttes inden for 1-2 meters afsted fra patienten. Evt. med visir – se Infektionshygiejnisk håndbog i VIP.

 

4.2 Opkastning og diarre

  • Der benyttes engangskittel og handsker ved diarré. I tilfælde af eksplosive opkastninger benyttes maske og altid ved konstateret/mistanke om Norovirus.
     

4.3 Feber

  • Febrile patienter med eller uden fokus skal være isoleret. Handsker og kittel benyttes (kontaktsmitte).

 

5. Håndhygiejne

  • Personalet skal udføre grundig håndhygiejne umiddelbart efter de er kommet ind på stuen og inden de forlader den. Bilag 2
  • Patient og pårørende skal instrueres i grundig håndhygiejne efter toiletbesøg og hoste/ekspektoration og når de forlader/kommer ind på patient stuen.
     

OBS! Omhyggelig håndhygiejne ved viral og bakteriel gastroenteritis, inkluderer håndvask efterfulgt af håndsprit, da håndsprit kun har en begrænset effekt.

 

6. Pårørende

  • Pårørende må ikke opholde sig på gangen eller i patient- og pårørendekøkkenet, men skal forlade afdelingen med det samme, når stuen forlades.

  • Hvis pårørende deltager i plejen af patienten, så gælder samme forholdsregler mht. værnemidler som for personalet.

  • Pårørende må ikke besøge andre indlagte patienter på hospitalet.

 

7. Daglig personlig hygiejne

  • Patienten bør tage bad hver dag.

  • Patient tøj og sengetøj skiftes dagligt.

 

8. Forholdsregler remedier og udstyr på isolationsstue

  • Fyld generelt kun stuerne med det allermest nødvendige.

  • Remedier der skal bruges på stuen samles, og tages med til de opgaver der måtte være.

  • Remedier, der opbevares i åbne dropborde og på stålborde kasseres/sendes til humanitære formål, når en patient i smitteregime bliver udskrevet. Gælder ikke for lukkede dropborde.

  • Patienten bruger almindelig service fra køkkenet. Efter brug sættes alt service ud i køkkenområdet til urent service.

  • Der anvendes ”en-patients blodtrykmanchet” (hvid blodtryksmanchet) på alle smittestuer. Manchetten kasseres når smitteisolationen er ophævet.

  • Affald kasseres i alm. plast pose som lukkes og bæres i det urene depot og smides i sort affaldssæk.

  • Patienttøj og sengetøj kommes i almindelig hvid tøjsæk, lukkes til og stilles i affaldsrummet. Hvis tøjet er vådt, kommes den hvide tøjsæk ned i en stor klar plastic pose, inden det stilles i affaldsrummet. Bilag 3

  • Medicoteknisk udstyr samt andet flergangsudstyr sprittes af med Wetwipe med ethanol. Hvis der har været påvist smitte med viral eller bakteriel gastroenteritis (fx Noro Virus eller Clostridium Difficile) skal der anvendes Wetwipe klorklude. Bilag 4

 

9. Når patienten forlader stuen

Patienten må gå ud fra stuen ex. til undersøgelser, for at gå en tur.

Patienten må ikke opholde sig på gangen eller i patient- og pårørendekøkkenet, men skal forlade afdelingen med det samme når stuen forlades.

Patienten skal udføre grundig håndhygiejne inde stuen forlades.

9.1 Luftvejsinfektion

  • Patienten skal bære maske indtil de kommer helt udenfor. Skal patienten til undersøgelse iføres patienten rent tøj og patienten skal bære kirurgisk maske.

 

9.2 Diarre

  • Patienten må forlade stuen og gå direkte ud af afdelingen.

 

Samarbejdende afdelinger skal informeres om, at patienten er i smitteregime af hensyn til andre patienter samt personale.

OBS om patienten er MRSA bærer. Se bilag 5 og afsnit 15

 

10. Når stuen skal tømmes

Når patienten ikke er i smitteregime mere eller bliver udskrevet, tømmes stuen (brug personlige værnemidler), og overskydende remedier kasseres. Se afsnit 8.

Slutrengøring efter smitteisolation skal altid være i klor.
 

Akut udstyr på søjlen (aggregater m.m.) rengøres, hvis det ikke har været dækket af klar plastic pose. Remedierne til akutudstyret (slanger, konneksion m.m.), kan genbruges, hvis udløbsdatoen er mere end 6 måneder. Posen omkring remedierne skal skiftes og ny dato sættes på. Medicoteknisk udstyr og dropbord sprittes af/klores, alt efter hvilken infektion patienten har haft. Bilag 4.

 

11. Rengøring på stuen

Rengøringspersonalet gør rent på stuen i henhold til hvilken type infektion patienten har. 

 

12. Respiratorisk Synccytial Virus - RSV

Hos immunsupprimerede patienter kan RSV-infektion udvikle sig til RSV-pneumoni, der har betydelig mortalitet, hvorimod en person med intakt immunapparat blot bliver ”forkølet”.

12.1 Profylakse.

I sengafsnit 4043 er der følgende forholdsregler for at undgå RSV smitte:

  • Grundig håndhygiejne hos personale og pårørende. Bilag 2

  • Personalet sygemeldes, hvis de har feber, er kataralske, forkølede og pudser næse. Pårørende med samme symptomer må ikke komme i afdelingen.

  • Det er ikke tilladt for hverken personale eller pårørende, at være på afsnittet hvis man er lidt ”snottet” – heller ikke hvis man bærer maske.

 

12.2 Forholdsregler i Afdeling for Blodsygdomme 4042/4043 ved påvist/mistanke om RSV hos patient.

  • For patienter der indlægges i afsnittet. Patienten iføres maske, så vidt muligt inden pt. modtages i afdelingen.

  • Kitler, masker og handsker skal tages på, så snart man kommer ind på stuen.

  • Inden man forlader stuen tages maske, overtrækskittel og handsker af så tæt på døren som muligt, og kommes i skraldespanden. Hænderne sprittes af umiddelbart før du går ud fra stuen.

  • Der skal tages så lidt remedier med ind på stuen som muligt eller benyttes lukket dropbord.

  • Dropborde fyldes på stuen.

  • Hvis patienten skal have Ribavirin (Virazole) inhalation, træder cytostatika forholdsreglerne i kraft.

  • Personalet skal ikke screenes for RSV i nasalsekret ved påvist RSV-infektion hos en patient.

  • Hvis der er flere RSV tilfælde i afdelingen, kan det blive aktuelt at screene patienterne, især de patienter der står umiddelbart før start på konditionering. Beslutning om evt. screening af patienterne træffes af en af de faste KMT-læger.

 

Afdeling for Blodsygdomme afsnit 4043 afviger fra den gælende retningslinje vedr. RSV – der skal foreligge negativt podningssvar før patienten kan afisoleres.

Link: Hygiejne og isolation af patienter i Afdeling for Blodsygdomme 4042/4043 

 

13. Influenza

Virus smitter ved dråbeinfektion gennem luften eller ved direkte kontakt. Patienten kan smitte, allerede før symptomerne er begyndt og i de første 3-4 dage af sygdommen.

Immunsupprimerede patienter hører til risikogruppen, da influenzaen kan udvikle sig til pneumoni, der har betydelig mortalitet.

  • Ved prøvetagning anvendes speciel podningssæt til influenza.

 

13.1 Profylakse.

I Afdeling for Blodsygdomme 4042/4043 er der følgende forholdsregler for at undgå influenza smitte:

  • Personalet sygemeldes, hvis de har influenzalignende symptomer. Pårørende med samme symptomer må ikke komme på KMT-afsnittet.

  • Personalet tilbydes vaccination hvert efterår.

 

13.2 Forholdsregler i Afdeling for Blodsygdomme 4042/4043 ved påvist influenza hos patient.

  • Patienten iføres maske, så vidt muligt inden pt. modtages i afdelingen.

  • Personale anvender maske med visir.

  • Der skal tages så lidt remedier med ind på stuen som muligt eller benytte lukket dropbord.

  • Dropborde fyldes på stuen.

  • Personalet skal ikke screenes for influenza i nasalsekret ved påvist influenza-infektion hos en patient.

  • Hvis der er flere influenza tilfælde i afdelingen, kan det blive aktuelt at screene patienterne, især de patienter der står umiddelbart før start på konditionering. Beslutning om evt. screening af patienten træffes af en af de faste KMT-læger.

 

14. Efter overflytning eller udskrivelse af patienten

  • Når en stue skal gøres ren efter en patient med influenza, skal personalet tage overtrækskittel, maske og handsker på, når stuen skal tømmes. Årsagen er, at sprøjt fra rengøringen kan forurene uniformen med influenza virus. Slutrengøring i klor.

 

15. Viral og bakteriel enterit ex. Norovirus og Clostridium difficile

  • ALLE éngangs remedier fra stuen kasseres som almindelig sygehusaffald i sort affaldssæk. Se afsnit 8.

  • Håndvask efterfulgt af hånddesinfektion udføres altid før stuen forlades, dette gælder personale, patient og besøgende.

  • Daglig rengøring i klor.

  • Ved prøvetagning anvendes forklæde og handsker.

 

Afisolering følger ovenstående VIP´s anbefalinger om at ophæve isolation efter 48 timers uden symptomer.

 

Disinfektion med Rhea

Infektionshygiejnisk enhed giver besked til afdelingen om Rhea maskine skal anvendes efter patienten er udskrevet. I så fald må der ikke ligge patienter på stuen indtil Rhea maskinen har været der. Bilag 7

 

OBS Se vedhæftet fil i: VIP ” Isolation- hvilke patienter skal isoleres og hvordan. ” Isolationskrævende mikroorganismer og infektionssygdomme (mistænkt eller bekræftet) (infektionshygiejnisk Håndbog)”

 

16. MRSA, ESBL, VRE

Information om patienten er positiv for MRSA, ESBL og VRE fremgår af ”headeren” i Sundhedsplatformen.  Hvis patienten er positiv, og skal der oprettes forholdsregler for patienter, pårørende og personale i henhold til VIP. Bilag 5 og 6.

Specielle foranstaltninger på sengeafsnittet 4042/4043, for de patienter som er kroniske bærer af MRSA .

Hvis patienten skal rundt til undersøgelser, skal patienten vaske sig med Klorhexidin svampe – incl. i næsefløjen, dette gøres for at nedsætte risikoen for smitte. Klorhexidin lægger et beskyttende lag på huden. Virkningen forsvinder dog i løbet af få dage. Patienten skal vaske sig max. to gange ugentlig, (ex mandag og torsdag) med Klorhexidin svampe.

Pga. det beskyttende lag af Klorhexidin, vil eventuelle podninger på huden risikere at blive falsk negative og podninger for MRSA, skal derfor ikke foretages i den periode.

 

Patienter med positiv MRSA, ESBL, VRE, der kommer fra andet hospital til forundersøgelse før KMT

Patienter hvor der er oplyst/mistanke om, at de er positive for MRSA, ESBL, VRE skal gennemdyrkes iht. gældende retningslinjer i MRSA hos indlagte og patienter der skal have foretaget dagkirurgi. (incl ambulantepatienter).

 

Patienterne skal isoleres iht gældende regler.

 

17. Håndtering af pandemier

I forbindelse udvikling af pandemier anvendes udsendte retnngslinjer fra Rigshospitalets Hygiejneenhed, Sundhedsstyrelsen samt EBMT. Hospitalets retningslinjer opdateres løbende og er tilgængelige på VIP.

Pandemisituationer drøftes med JACIE samarbejdspartnere; Vævstypelab, Stamcellesektionen og børneafdelingen.

 

18. Andre infektioner

Se dokumentsamlingen: "Infektionshygiejnisk håndbog” i VIP.

For rengøring se Rengøringshåndbog i VIP

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Revideres af hygiejneansvarlige sygeplejersker, klinisk sygeplejespecialist og kvalitetskoordinator med ansvar for knoglemarvstransplantion  Godkendes af ansvarlig KMT-overlæge.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 Infektionshygiejnisk håndbog på Rigshospitalet

Tilbage til top

Akkrediteringsstandarder

JACIE standard version 8, 2021 :

B2.1 - B2.4

B10.3

Tilbage til top

Bilag

Bilag 1           VIP: ”Isolation på enestuer – kontaktsmitte og dråbesmitte” (Infektionshygiejnisk                                        håndbog)

Bilag 2           VIP: ”Håndhygiejne for sundhedspersonale ” (Infektionshygiejnisk håndbog).

Bilag 3           VIP: ”Håndtering af rene og urene tekstiler til flergangsbrug” (Infektionshygiejnisk                                        håndbog).

Bilag 4           VIP i: ”Rengøring og desinfektion af udstyr”. (Infektionshygiejnisk håndbog)

Bilag 5          VIP: ”MRSA , behandling af bærertilstand – indlagte” (Infektionshygiejnisk håndbog).

Bilag 6           VIP: ”Isolation – hvilke patienter skal isoleres og hvordan?(Infektionshygiejnisk håndbog).

Bilag 7           VIP: ”Rumdesinfektion”(Infektionshygiejnisk håndbog)).

 Tilbage til top