17.6.3 Infusion af CAR-T/GMO produkt med DMSO og bortskaffelse af affald

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål:

At CAR-T/GMO produkter infunderes sikkert til patienten.

Målgrupper og anvendelsesområde

Læger og sygeplejersker i Afdeling for Blodsygdomme 4042/4043 som infunderer CAR-T/GMO produkter.

Tilbage til top

Definitioner

GMO: Genmodificerede produkter

CAR-T: Chimeric antigen receptor - T cell

DMSO: DiMetylSulfoxid.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1. Procedurebeskrivelse for indgift af genmodificerede produkter

CAR-T-celler indeholder genetisk modificerede humane blodceller og ved håndtering er der potentiel risiko for transmission of smitsomme sygdomme.

2. Værnemidler under infusion af produktet

Personale, der opholder sig på patientstuen under CAR-T celleinfusionen, skal bære følgende værnemidler:

  • Kittel som ikke er gennemtrængelig for væske. Kitlen skal være forsvarligt lukket.
  • Handsker.
  • Briller eller Visir.
  • Maske

Pårørende, der opholder sig på patientstuen under CAR-T celleinfusionen, skal bære følgende værnemidler:

  • Kittel som ikke er gennemtrængelig for væske. Kitlen skal være forsvarligt lukket.
  • Handsker. 

 

3. Infusion af produkt

Sygeplejetjekliste til infusion printes.

Sygeplejetjekliste til infusion af CAR-T produkt med DMSO version 5_ juni 2023.pdf

4. Hygiejniske principper efter afsluttet infusion af GMO-produkt

Cam Cleaner må først tændes efter infusionen er afsluttet og alt udstyr er emballeret. 

Alt materiale, der har været i kontakt med GMO (fast og flydende), skal håndteres og bortskaffes som potentielt smittefarligt materiale (klinisk risikoaffald).

Når infusionen med skyl efter GMO er færdig infunderet, lukkes infusionssættet. Produktposen tages ned fra dropstativet og kommes sammen med infusionsslangen i en gul pose. Patientens CVK/vene adgang lukkes efter gældende retningslinjer og studsen på infusionsslagen, kommes direkte ned i den gule pose. Studsen på infusionsslangen, hvor der har løbet CAR-T, må ikke hænge frit tilgængelig. Efter endt infusion sikres det, at der ikke er spild af CAR-T materiale.

Handsker, briller, maske og kittel kommes i gul pose og denne lukkes med en knude og kommes i en beholder til klinisk risikoaffald hvor låget lukkes forsvarligt (min. 20 liter gul spand med låg). Der udføres håndhygiejne efter gældende regler.

Underlag som produktet har ligget på kasseres og bordet skal sprittes af.

Den gule beholder sættes i affaldsrummet, der skrives afsnitsnummer på beholderen.

Afslutningsvis nedklassificeres stuen når al risikoaffald er ude fra stuen og der foretages kun rengøring ved spild. Se nedenstående. Nedklassificeringen afsluttes ved at GMO-skiltet nedtages fra døren ind til patientstuen.

5. Uønskede hændelser

Ved brud på infusionspose eller problemer med infusionssæt følges VIP: 17.0.2 Uønskede hændelser ifm. behandling med GMO

Der anvendes sæt med "Spildkit" som skal forefindes på stuen under infusion af produktet. I dette sæt findes beskyttelsesdragt, handsker, absorberende materiale, materiale til opmærkning af området og pose til bortskaffelse m.m. Posen skal kommes i en spand og låg lægges på inden den bæres ud i affaldsrummet.

Ved spild af CAR-T:

  • Det absorberende materiale lægges over spildet og tørres op af en person der har beskyttelsesdragt og værnemidler for ansigtet.
  • Øvrigt personale sikrer sig, at de ikke har materiale på sig og går væk fra området.
  • Al spild opsamles og kommes i den pose, der er i spildkittet. Området tørres over med klorklude, der også kasseres posen.
  • Rengøringspersonalet adviseres mhp. rengøring. De adviseres om anvendelse af værnemidler og bortskaffelse til efter der er gjort rent.
  • Beholder med klinisk risikoaffald, sættes i affaldsrummet, hvor der skrives afsnitsnummer på.
  • Afslutningsvis nedklassificeres stuen når al risikoaffald er ude fra stuen og der er foretaget nødvendig rengøring. Nedklassificeringen afsluttes ved at GMO-skiltet tages ned fra døren ind til patientstuen.

Cytostatika uheld vejledning spild-kit.pdf

Rengøringspersonalet skal:

  • Anvende kittel og handsker, visir/briller og maske. 
  • Informeres om at rengøring skal foregå som hvis der var spildt cytostatika.
  • Kassere alle remedier samt deres værnemidler. Dette gælder også gulvmoppen og evt. anvendte klude.  

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Klinisk sygeplejespecialist og kvalitetskoordinator

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Bilag

 

Akkrediteringsstandard

Jacie akkrediteringsstandarder version 8, 2021

B7.6