Isolationspatienter
Målgrupper og anvendelsesområder
Operations- og anæstesisygeplejersker på CKO OP/AN 2043/2044
Denne vejledning beskriver håndtering af isolationspatienter på operationsafdelingen 2042, 2043, 2044, CKO, Rigshospitalet. Vejledningen tilstræber at skabe en oversigt over de forskellige isolationsregimer og forholdsregler før, under og efter modtagelse af isolerede patienter.
Link til Vejledning/VIP
Denne Nationale Infektionshygiejniske Retningslinje (NIR) om håndhygiejne er 2. udgave, 1. version.
https://hygiejne.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/infektionshygiejne/retningslinjer/nir/nir-haandhygiejne.pdf?la=da
Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer (NIR) om supplerende forholdsregler ved infektioner og bærertilstand i sundhedssektoren: https://hygiejne.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/infektionshygiejne/retningslinjer/nir/nir-supplerende.pdf?la=da
VIP; Isolation – hvilke patienter skal isoleres og hvordan. Herunder Bilag: ”Isolationskrævende mikroorganismer og infektionssygdomme (mistænkt eller bekræftet)” (viser isolationsregi) https://vip.regionh.dk/vip/Admin/GUI.nsf/Desktop.html?Open&login
VIP, Isolation – kontaktsmitte og dråbesmitte; https://vip.regionh.dk/vip/Admin/GUI.nsf/Desktop.html?Open&login
Fremgangsmåde
Fra Afsnit
- For at operations- og anæstesi-personalet kan forberede modtagelse af isolationspatient, skal isolationsstatus fremgå af henvisningen fra stamafsnit.
- Patienten hentes af portører – inden transport skal plejepersonale desinficere sengehest og sengegavl med det desinfektionsmiddel, som er knyttet til patientens isolationsregi.
- Journal hænges på dropstang i en pose.
- Portører, der kører patienten til operationsstuen, skal ikke bære overtrækskitler i forbindelse med transporten, men udføre omhyggelig håndhygiejne efterfølgende.
- Ved ankomst køres patient direkte på operationsstuen.
- Seng placeres enten på vanligt afmærket område eller i forrum. Seng skal ikke tildækkes, da alle senge som udgangspunkt skal betragtes som urene.
Forberedelse på operationsgang inden modtagelse af isolationspatient
Udstyr på stue:
- Isolationskurv findes frem. Anæstesi skuffe 29 i AN-rengøring 2044 og OP skab 75. Her er udstyr som anvendes til isolationspatienter samlet – husk opfyldning ved afslutning. Opfyldningsvejledning findes i isolationskurve.
- I isolationskurve er der oversigt over de isolationsregi, der er knyttet til isolationskrævende mikroorganismer og infektionssygdomme.
- Udenfor indgange til operationsstue stilles bord med blå eller gule kitler, masker og hånddesinfektion.
- Isolationsskilte hænges på døre svarende til isolationsstatus. (gul, orange eller rød)
- OBS. Meld til POTA ved behov for opvågningsplads. (se under Opvågningsafsnit for meldeprocedure)
- Ved kontaktsmitte: Er det kontaktsmitte fjernes inventar ikke, da personalet har den skærpede opmærksomhed på håndhygiejnen og derfor ikke overfører smitten til inventaret. Utensilier, der skal ud af stuen og tilbage til sterildepotet opbevares på operationsstuen i kurv med plastpose over.
- Ved dråbesmitte: Er det dråbesmitte køres stuens inventar væk fra patienten / ud langs stuen vægge. Udstyr bør være mindst 1,5 meter fra patienten. Opbevaring af utensilier som kontaktsmitte.
- Ved luftbåren smitte: Her ryddes stuen for alt udstyr, der kan fjernes. Plastposer hænges over inventar, der ikke kan fjernes ex. telefonlister i hængemapper mm.
Isolationsskilte:
Gul, orange eller rød vælges ud fra smittevej og sættes på døre. Skilte findes i isolationskurvene.
https://outlook.office.com/mail/search/id/AAQkADQ0ZGExZjJmLTZkM2YtNDY0Mi1hM2Y2LWJjNGMwYWFmOTkzMgAQADBquuCU30eUkUz45DKjkV8%3D
Eksempler på isolationskrævende mikroorganismer og isolationsregi
Operationspersonale:
- Kun nødvendige sterile utensilier medbringes på stuen. Utensilier, der har været med på stuen, og er ubrugte, kan genanvendes, hvis de har været opbevaret i lukkede kasser/skuffer eller i kurv med lukket plasticpose, og der er sikkerhed for, at utensilierne ikke er blevet kontamineret.
- OBS. Afsluttende rengøring af computerstation svarende til isolationsregi – sprit eller klor.
Anæstesipersonale:
- Anæstesibord kan blive på stuen, men kan tildækkes med plastik, for at signalere ren/uren barriere. Plastik fjernes inden slutrengøring.
- Der kan vælges at forberede et rullebord med det udstyr og medicin, man forventer at bruge.
- Vedrørende afdækning af udstyr med plast:
Dette er ikke et krav. Monitor, respirator, computer og tastatur kan overdækkes med plast,
eller;
Man kan rengøre m. sæbe/grønne klude, samt desinfektion med hospitalssprit.
I særlige tilfælde (se isolationsregi) desinfektion med klor fx patienter med Novovirus eller Clostridium difficile.
Værnemidler:
Skal anvendes ved kontakt med patient, inventar og udstyr samt ved rengøringsopgaver.
- Overtrækskitler – væskeafvisende engangsovertrækskittel med lange ærmer og manchetter eller væsketæt engangsovertrækskittel med lange ærmer og manchetter ved meget våde pleje- og behandlingsprocedurer. Væsketætte kitler bruges også, hvis patient er i kemobehandling. Overtrækskitler beholdes på under hele patientforløbet på operationsstuen.
Ved afløsning kasseres overtrækskitlen.
- Handsker
- Maske – afhænger af isolationsregi – se oversigt isolationsregi. (obs. behov for FFP3 maske)
Påtagning af personlige værnemidler:
Værnemidler tages på i følgende rækkefølge:
- Engangsovertrækskittel
- Evt. maske
- Evt. briller/visir
- Engangshandsker, trækkes ud over manchet på engangsovertrækskittel.
Der skal skiftes handsker og udføres håndhygiejne, som vanligt i forbindelse med procedureskift.
Under procedure
- Unødig ”trafik” på stue undgås.
- Meget blodige servietter, fyldte sugeposer og andet gennemvædet affald placeres i gul sæk som ved vanlige procedurer.
- Andet affald kan kommes i sort sæk til almindelig dagrenovation
- Værnemidler tages af på stue og kasseres som almindelig dagrenovation (sort sæk)
Aftagning af værnemidler
Værnemidler tages af på stuen. Anvendte værnemidler skal kasseres som klinisk risikoaffald, når de tages af. Engangsovertrækskitlen foldes forsigtig sammen med indersiden udad og rulles sammen fra hals og ned.
Værnemidler tages af i følgende rækkefølge:
- Engangshandsker.
- Engangsovertrækskittel. (Engangshandsker og engangsovertrækskittel kan også tages af i én arbejdsgang. Vær opmærksom på ikke at berøre arbejdsdragt og hals med handskerne).
- Håndhygiejne.
- Visir (Full-face Splash Shield).
- Håndhygiejne.
- Maske.
- Håndhygiejne.
Undgå at berøre forsiden af masken og engangsovertrækskitlen.
Hånddesinficering efter værnemidler er taget af og før stue forlades
Afslutning af procedure:
Inden patienten forlader operationsstuen
- Sengehest og sengegavle rengøres med klor/sprit
- Journal lægges i plasticpose og hænges på dropstativ
- Hvis patient er meldt til POTA ringes over inden transport.
Værnemidler tages af som beskrevet ovenfor.
Portøren er ”ren” under transporten og kan åbne døre og lignende uden at forurene omgivelserne.
Personale, der kan forventes at have direkte kontakt med patienten under transporten, skal anvende nye værnemidler eller medbringe disse. Alternativt kan man skifte arbejdstøj, hvis man har haft kontakt med patient.
Ved risiko for dråbesmitte/luftbåren smitte skal patienter have maske på under transport.
Rengøring bestilles først efter at anæstesi har fjernet beskidte remedier og anæstesi apparatur er rengjort. Evt. kan det aftales med OP at AN bestiller rengøring.
Alt udstyr skal forblive på stuen, indtil slutrengøring er foretaget. Alternativt skal udstyret rengøres umiddelbart inden det tages ud af stuen svarende til isolationsregi.
AN. personale rengør eget udstyr.
Opvågningsafsnit
Der er på POTA mulighed for oprettelse af område, hvor 1 patient med erkendt eller mulig smitterisiko kan skærmes overfor andre patienter.
Dette gælder kun for patienter med kontaktsmitte. Patienter med dråbe- og luftbåren smitte kan ikke komme i POTA.
Patienten optager 2 POTA-pladser, indtil området er rengjort efter udskrivelse.
Når der planlægges operation af patient med muligt behov for isolation på POTA, kontaktes vagthavende læge 5-1010 eller 5-1012, som afgør, om patienten skal tildeles POTA plads, eller der skal holdes opvågning på operationsstue.
OBS. Dette bør afklares så tidligt som muligt, så patienten kan meldes til POTA. Så de kan organisere og planlægge patientens ankomst.
Slutrengøring:
Rengøringspersonale rengør med ”Chlorine Desinfection”
Operationsstuen er klar, når overfladerne er tørre – tager ca. 10 min.
Håndhygiejne ved Clostridium Difficile / Novovirus er håndvask efterfulgt af håndsprit.
Husk rengøring af fx kuglepenne, tastatur, telefoner, mm.
Manglende isolationsregime:
Opdages det, at isolationsregime ikke er overholdt skal følgende gøres.
- Engangsudstyr kasseres
- Flergangsudstyr rengøres med ”Chlorine Desinfection”
- Hvis det undervejs opdages, at patient er isoleret, men det ikke fremgår af henvisning eller af SP, bør det registreres som en utilsigtet hændelse.