Medicinering i SP - NIA 2093, opvågningen og NA 3042

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

 

Tilbage til top


Definitioner

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

På Rigshospitalet ordineres, dispenseres og administreres lægemidler med støtte fra Sundhedsplatformen (SP), der er kompatibelt med:

Fælles Medicinkort (FMK)

 

På NIA intensiv, NIA/NOA opvågning anvendes SP til den daglige lægemiddelhåndtering.

Følgende procedurer for medicinordination anvendes for intensivpatienter, der indlægges på eller udskrives fra NIA:

Dokumentation af ”CAVE”

Cavefeltet i SP udfyldes ved indlæggelse på NIA

 

  1. Medicin inklusive naturlægemidler på indlæggelsestidspunktet anføres i indlæggelsesnotatet i SP.
  1. Ved daglig stuegang
  1. Ved udflytning fra NIA
    1. Inden udskrivning skal der tages stilling til medicinordinationer og eventuelt behandlingsvarighed.
    2. Ved overflytning til andet hospital indenfor Region Hovedstaden gennemses medicin ordinationer i SP, inden patienten udskrives fra afsnittet, således, at det stemmer overens med medicinstatus i udskrivningsnotat.
    3. Ved overflytning til hospital udenfor regionen skal lægen fra henvisende speciale tage stilling til og afstemme FMK, således at FMK er retvisende for alle ordinationer.
    4. Sygeplejersken printer en medicinliste fra SP. Af listen fremgår alle givne præparater (dosis, behandlingsvarighed) under opholdet på intensiv.
  2. ”Udskrivelse ved pladsmangel”

Undertiden anføres det i stuegangsnotatet, at ”patienten kan udflyttes til … ved pladsmangel”. Ved pladsmangel vil der ofte være tale om travlhed i et sådant omfang, at en omhyggelig medicingennemgang og -ordination må nedprioriteres til fordel for andre akutte opgaver. Notatet forudsætter derfor, at stuegangsgående læge har opdateret patientens intensive resumé i SPresume modul og gennemset den aktuelle medicin i SP, således at den vagthavende læge belastes mindst muligt i forbindelse med udflytning af patienten.

 

Opvågningspatienter, der indlægges og udskrives fra NIA opvågning

Såfremt patienten ikke kan udskrives fra opvågningen, men overgår til status af intensiv patient, anvendes SP som ovenfor.

Dispensering og administration på opvågningen

  1. Al dispenseret medicin i opvågningsafsnittet skal registreres i SP.
  2. På opvågningen dispenseres og administreres i SP, når præparatet klargøres og indgives.
  3. Hvis dispenseret medicin ikke er indtaget, annulleres dispenseringen i SP. Årsagen noteres.
  4. På opvågningen eller i opvågningsfase på operationsstuer dispenseres og administreres i SP, når præparatet ophældes/trækkes op/indgives. Der kan knyttes informationer til den enkelte dispensering og administration.
  5. Hvis dispenseret medicin ikke er indgivet, annulleres dispenseringen i SP. Årsagen noteres 

Generelle oplysninger

Den NIA ansvarlige overlæge har ansvaret for standard protokoller og blandinger.

Alt personale er udstyret med brugernavn og adgangskode til SP. Denne benyttes, når man logger på. Efter endt brug logges af systemet.

Anæstesi

Alle indgivne præparater skal anføres i SP

 

Præmedicinering:

Ved præmedicinering skal ordinationer så vidt muligt ordineres via best/ord i SP. Dette kan give problemer ved ambulante børneforløb, fordi FMK ikke altid er ajourført for nyligt ved børneafdelingen. Indtil denne arbejdsgang i SP er optimeret anføres ordinationen (EMLA og beroligende) i præskemet. På dagen aftales administrations-tidspunkt og ofte telefon-ordination med børneafdelingen.

Glucose-insulin-drop ordineres via stamafdeling jvf VIP.

Præmedicin i form af Celcoxib ordineres tillige via kirurgisk stamafdeling.

Stamafdelingerne tager endvidere stilling til pausering eller evt forbehandling med antikoagulerende medicin, inkl naturmedicin.

Peroperativt og postoperativt

Ved anæstesi indledningen ordinerer anæstesilæge relevante postoperative best/ord sæt, samt gennemgår patientens vanlige medicin via funktionen "medicin på stand by" (faneblad i intraprocedure).

Peroperative ordinationer af kirurg

I enkelte tilfælde kirurgen anmode anæstesi-personalet om at oprette en ordination og dokumentere dispensering og administration. Kirurgen skal efterfølgende godkende ordinationen.

Postoperativt, opvågningen

På opvågningen indføres de indgivne præparater i SP 

Postoperativ smertebehandling til børn og voksne, ordineres via best/ord sæt af den ansvarlige anæstesiolog.

Behandling justeres af stamafsnittets læger, eventuelt i samråd med en anæstesiolog. Anæstesiologen, der ordinerer den  postoperative smertebehandling, tager stilling til forsættelse af analgetika til kroniske smertepatienter (som hovedregel forsætter denne uændret, men vær opmærksom på perifert virkende analgetika. Tager patienten et NSAID præparat, konfereres med kirurg, om NSAID skal forsætte postoperativt).

 

Dokumentation af ”CAVE” og ”anden CAVE”

Lægemiddeloverfølsomhed opdateres i SP af læge ved enhver patientkontakt

Lægemiddeloverfølsomhed dokumenteres i SP, herunder også ved ”ingen kendte” allergier.

Cave kan registreres på ”Enkelt lægemiddel” eller på ”Lægemiddelgruppe”.

Cave registreres på ATC-koden, som IKKE er entydig for aktive substans.

Det er lægens opgave at afgøre, hvorvidt en angiven overfølsomhed involverer flere ATC-koder for aktive substans. Herefter skal der registreres CAVE på hver af disse ATC-koder på ”Enkelt lægemiddel”-niveau.

Ved søgning på indholdsstof i SP vises ikke nødvendigvis kombinationspræparater med den pågældende aktive substans. En bedre oversigt findes ved søgning på ’medicin -> indholdsstoffer’ i lægemiddelkataloget (http://www.lmk.dk)

Anden cave (ikke medicinsk) f.eks plaster, fødemidler kan også dokumenteres og opdateres i SP af både sygeplejerske eller læge.

 

Ordination ved indlagte patienter

Ved godkendelse, justering eller seponering overtages behandlingsansvaret for den pågældende ordination. Fraset telefonordinationer (se senere) kan ikke godkendt medicin ikke dispenseres eller administreres af plejepersonalet.

For alle ordinationer skal indikation, antal administrationer pr. dag/uge/måned, administrationsvej og administrationsansvar fremgå. Hvorvidt præparatet må selvadministreres, delvis selvadministreres eller ikke må selvadministreres, skal altså fremgå. Se i øvrigt ”Administrationsansvar (Selvadministration og delvis selvadministration)”.

  1. Indlæggelse: Indlæggende læge har ansvar for, at medicin ordineres i SP.
  2. Overflyttelse: For patienter, der indlægges fra en anden afdeling, der har SP eller fra eget ambulatorium,  fremstår medicinordinationer som ikke-godkendte ordinationer. Disse kan godkendes, justeres, seponeres eller overføres til administration på anden organisatorisk enhed.
  3. Tilsyn: Tilsynsgående læger, som anbefaler en given behandling, skriver dette i papirjournalen. Herefter indføres ordinationen i SP af afsnittets egne læger. Eventuelt oprettes en telefonordination af sygeplejersken efter konference med en læge fra egen klinik. Læger fra SMC ordinerer direkte i SP i onkologisk klinik efter tilsagn fra Klinikchefen.
  4. Tværgående funktioner: Anæstesilæger og andre læger med tværgående funktioner f.eks. læger radiologer, kardiologer, læger fra skopiafsnit har fuld ordinationsret på hele Rigshospitalet.  Det vil ikke fremgå direkte af ordinationsoversigten hvilken læge, der har ordineret et givent præparat. Denne information ses ved at holde musen stille over datofeltet for det relevante præparat i kolonnen ”Start” i ordinationsoversigten.

 

Ordination til ambulante patienter

  1. Nye ordinationer dokumenteres løbende i SP. Ordinationer fra andre afdelinger med EPM vil fremstå som ’ikke godkendte’. Kun hvis der er grund til at ændre behandling, skal disse justeres hvorved behandlingsansvaret for ordinationen overtages. Ellers efterlades ordinationerne som ’ikke godkendte’.
  2. Inden SP implementeres i Neuroanæstesiologisk klinik, er der konverteret lægemiddeldata for patienter med eksisterende åbne ambulante forløb i SMC.  ????
  3. Disse ordinationer skal godkendes af læge i samråd med patienten ved første kontakt. Efter driftsstart registreres medicinstatus i SP for nyhenviste patienter.
  4. Sygeplejersker i SMC tildeles rettigheder som stud. med i SP, således at de kan justere i gældne ordinationer og oprette nye i EPM. De nye og de justerede ordinationer bliver først aktive, når en læge godkender dem. Seponering kan foretages selvstændig af sygeplejersker uden efterfølgende behov for godkendelse.

 

Telefonordination (og godkendelse af telefonordineret medicin)

  1. Telefonordination er en éngangs ordination og bør kun anvendes, hvis lægen er optaget andet steds.
  2. For alle ordinationer skal indikation, administrationsvej og administrationsansvar fremgå.
  3. Ordinationen oprettes af sygeplejerske. Ordinerende læges navn noteres.

Ordinerende læge har ansvaret for ordinationen, som senest ved følgende stuegang skal godkendes i SP. Efterfølgende kan telefonordinationen eventuelt laves om (justeres) til en fast- eller pn. ordination.

 

Pausering af ordinationer

Pausering af en ordination foregår ved at justere ordinationen til pause i SP

 

 

Medicin efter standardplan og vedligeholdelse af sortimenter

  1. En standard best ord sæt er en samling af forberedte ordinationer, som opsættes og vedligeholdes af klinikchefen eller læger med tildelte rettigheder.
  1. Der forefindes best ord sæt for NOA og opvågningen NIA/NOA.
  2. Anæstesiklinikkens sortimenter for tilladelsesmedicin bruges ved opsætning af best ord sæt. Best ord sæt kan kopieres fra andre klinikker.
  3. Når der oprettes standardplaner, placeres de underfølgende SKS-koder:

NIA: 1301211 Præfix NIA

      NOA: 1301211 Præfix NOA

     

Klinikledelsen har ansvaret for tilføjelser m.m. til diverse sortimenter, herunder forskningsmedicin.

PN-medicinordinationer (evt. faste PN-standardplaner)

1.Opvågningpatienter på NIA har en standardplan.

 

Insulin og Marevan:

  1. Insulin og Marevan ordineres altid i SP
  2. For patienter i stabil behandling gælder, at vanlig dosis ordineres i SP
  3. For patienter i ustabil behandling, hvor der kan forventes ændringer i den faste dosis næsten dagligt, gælder:
    1. Den faste ordination oprettes til ”0 mg” i SP, i informationsfeltet angives f.eks. ”Se diabetesskema/AK-skema, ustabil diabetes/AK-beh.” 
    2. Supplerende hurtigtvirkende insulin ordineres som p.n. f.eks. Actrapid 0 mg, i informationsfeltet angives f.eks. ”Se diabetesskema, ustabil diabetes”
    3. Ved dispensering og administration af insulin eller marevan dokumenteres dosis i SP og på diabetesskemaet uanset om sygeplejerske eller patient administrerer dette. Det dokumenteres i SP ved at dispensere med bemærkning, ændre dosis og angive afvigebemærkning (f.eks. ”Efter AK-skema”).

Medicin til lokalbedøvelse

  1. Indgift af lokalanæstetika uden udfyldelse af anæstesiskema (uden tilstedeværelse af anæstesipersonale) dokumenteres i SP. 

Dispensering og administration foretaget af anæstesilæger og -sygeplejersker

  1. Standardmedicin forefindes i assistancebordene. Der specialmedicin med ind på operationsstuerne. Medicinen trækkes op i sprøjter og mærkater med navn på indholdsstof og styrke påsættes sprøjterne og der signeres med initialer.
  2. Blandede infusioner påsættes mærkat med mængde af aktivt stof tilsat og signeres.
  3. Medicin der skal administreres øjeblikkeligt identificeres ved at læse på ampullen. Hvis andre end administrator har trukket op, anbringes ampullen ved sprøjten og med præparatets navn og styrke på sprøjten, samt initialer på den person, der har trukket medicinen op.
  4. Medicin administreres som vanligt og dokumenteres på anæstesiskema. Dette indbefatter antibiotika m.v. ordineret af kirurg.
  5. Hvis der løber en infusion ved anæstesiens afslutning, dispenseres og administreres denne for sig selv, så den kan afsluttes i SP på opvågningen eller på sengeafdelingen.
  6. Hvis der er engangsordinationer, der ikke har været anvendt, annulleres ordinationen ved at markere den ordinerede dosis og trykke på annullerknappen.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Klinikchef, ledende NIA overlæge

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 Se venligst under bilag - hyperlinks til regionale og lokale vejledninger omhandlende medicinering

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 DDKM

Tilbage til top


Bilag

Standardsortiment, valg af lægemidler og medicinrumseftersyn

Journalføring på Intensiv terapi Klinik 4131 og Neurointensiv afsnit 2093

Medicingennemgang

Lægemiddelordination

 Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika

Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler

Dosisdispensering

Lægemiddelinteraktioner- medicinvejledning 6

Nødprocedure når EPM/FMK ikke er tilgængelig

Medicinvejledninger - pixi-bogen

Tilbage til top