Vejledningen beskriver opgaverne relateret til sygeplejeforløb samt ansvar under indlæggelsen ved start af invasiv hjemmerespirator, for at sikre at patienten oplever kontinuitet i behandling og pleje, at forløbet er koordineret så effektiv som muligt, og patienten er velinformeret om sit eget forløb i afsnittet, samt at kontaktpersoner og personale har overblik over samt udfører de opgaver der skal varetages under de 4-6 ugers indlæggelse til start af hjemmerespirator samt den tilhørende hjælperoplæring.
Alt sundhedsfagligt personale på Respirationscenter Øst.
Invasive hjemmerespirator: Patienter med tracheostomi, med respirationsinsufficiens.
Afdelingssygeplejerskerne udvælger, i samarbejde med forløbskoordinator og social fagligrådgiver, de 4 kontaktpersoner til de kommende indlæggelser for invasive hjemmerespiratorpatienter med hjælperoplæring. Derefter sendes der mail ud til personalegruppen i den interne mail om dette.
Kontaktpersonerne starter forberedelserne til indlæggelsesforløbet til den invasive hjemmerespirator patienter med hjælperoplæring 3-4 dage før indlæggelsen. Der tages udgangspunkt i skemaet: Kontaktpersonens ansvarsområder.docx samt Tjekskema ved overflytning af invasiv patient til RCØ.docx ,for at sikre at alle relevante tiltag før patienten indlægges på afsnittet er udført.
Skemaet "Kontaktpersoners ansvarsområder/opgaver" anvendes dagligt under hele indlæggelsesforløbet, for at sikre flowet og udførelsen af opgaver relateret til indlæggelse og udskrivelse af patienten. Der laves 2 mapper:
1. Sygeplejejournal indholder:
2. Hjælpermappe indholder:
Kompetencemappen er en del af oplæringsforløbet og skal ses i tæt sammenspil med oplæring både ved brugeren (bed-side) og uden for stuen i praksis og teori - Klinisk kompetencevurdering - Invasiv behandling
For at sikre og skabe overblik over, at alle hjælpere når oplæring i de respiratoriske opgaver, dokumenteres dette løbende på oplæringsskema med dato og initialer for hver enkelt underskrift på kompetencekortene.
Oplæringsskemaet gemmes på P-drevet, under RCØ, INVASIV og PATIENTMAPPE M.NAVN og revideres løbende. Der markeres med gult, når hjælpere er færdigoplærte og ny kopi udskrives til sygeplejejournalen. Samme procedure udføres, hvis der er udskiftning på hjælperholdet. Når patienten udskrives slettes denne mappe.
Mandag og torsdag udfyldes skema - "status på hjælper oplæring" dermed skabes der et samlet overblik over hjælpernes resterende vagter for. Dette er med til at sikre at hjælperne når deres kompetencer inden udskrivelse. Da der kan tages kontakt til bureau for at justere i vagtplan mhp. flere eller færre vagter til de enkelte hjælpere.
Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for at vejledningen implementeres i afsnittet og at det relevante personale har kendskab til og anvender denne i praksis.
Plejepersonalet er anvarlige for at der dokumenteres efter gældende retningslinjer i SP
Holdbarhedsliste på invasivt udstyr
Skema til stuen
Trilogy invasiv indstillinger og udstyr.pdf
Hjælpermappe indhold:
Bilag -Forside til hjælpermappe Børn.doc,
Bilag- Forside til hjælpermappe voksne.doc,
Indholdsfortegnelse til hjælpermappe.docx,
Ilt tilslutning til Trilogy respirator.docx,
Handleplan ved anvendelse af akut tuben.docx,
Mit udstyr - hostemaskine (002).pdf
Sygeplejejournal inhold:
Indholdsfortegnelse til sygeplejejournal.pdf
Tjekskema ved overflytning af invasiv patient til RCØ.pdf
Kontaktpersonens ansvarsområder.pdf
Tubeskiftsplan 2020 SKABELON.docx
Oplæringsskema Invasiv 2022 SKABELON.docx
Status på hjælperoplæring.docx
Oversigtsskema over behandlingsudstyr.pdf
Bilag -Hvad kan bevilges.docx,
Bilag -Ordination af ernærings.docx,
Bilag -forslag til pårørende vedrørende indkøb til hjælperholdet inden udskrivelse.docx,
Vejledende pakkeliste til udskrivelse af patienter til hjemmet.pdf