Start af invasive hjemmerespirator - sygeplejeforløb/ansvar under indlæggelse

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Vejledningen beskriver opgaverne relateret til sygeplejeforløb samt ansvar under indlæggelsen ved start af invasiv hjemmerespirator, for at sikre at patienten oplever kontinuitet i behandling og pleje, at forløbet er koordineret så effektiv som muligt, og patienten er velinformeret om sit eget forløb i afsnittet, samt at kontaktpersoner og personale har overblik over samt udfører de opgaver der skal varetages under de 4-6 ugers indlæggelse til start af hjemmerespirator samt den tilhørende hjælperoplæring.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alt sundhedsfagligt personale på Respirationscenter Øst.

Tilbage til top


Definitioner

Invasive hjemmerespirator: Patienter med tracheostomi, med respirationsinsufficiens. 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Afdelingssygeplejerskerne udvælger, i samarbejde med forløbskoordinator og social fagligrådgiver, de 4 kontaktpersoner til de kommende indlæggelser for invasive hjemmerespiratorpatienter med hjælperoplæring. Derefter sendes der mail ud til personalegruppen i den interne mail om dette.

Kontaktpersonerne starter forberedelserne til indlæggelsesforløbet til den invasive hjemmerespirator patienter med hjælperoplæring 3-4 dage før indlæggelsen. Der tages udgangspunkt i skemaet: Kontaktpersonens ansvarsområder.docx samt Tjekskema ved overflytning af invasiv patient til RCØ.docx ,for at sikre at alle relevante tiltag før patienten indlægges på afsnittet er udført.  

Skemaet  "Kontaktpersoners ansvarsområder/opgaver" anvendes dagligt under hele indlæggelsesforløbet, for at sikre flowet og udførelsen af opgaver relateret til indlæggelse og udskrivelse af patienten.  Der laves 2 mapper: 

1. Sygeplejejournal indholder:

2. Hjælpermappe indholder:

Kompetencemappen er en del af oplæringsforløbet og skal ses i tæt sammenspil med oplæring både ved brugeren (bed-side) og uden for stuen i praksis og teori - Klinisk kompetencevurdering - Invasiv behandling

For at sikre og skabe overblik over, at alle hjælpere når oplæring i de respiratoriske opgaver, dokumenteres dette løbende på oplæringsskema med dato og initialer for hver enkelt underskrift på kompetencekortene. 

Oplæringsskemaet gemmes på P-drevet, under RCØ, INVASIV og PATIENTMAPPE M.NAVN og revideres løbende. Der markeres med gult, når hjælpere er færdigoplærte og ny kopi udskrives til sygeplejejournalen. Samme procedure udføres, hvis der er udskiftning på hjælperholdet. Når patienten udskrives slettes denne mappe.

Mandag og torsdag udfyldes skema - "status på hjælper oplæring" dermed skabes der et samlet overblik over hjælpernes resterende vagter for. Dette er med til at sikre at hjælperne når deres kompetencer inden udskrivelse. Da der kan tages kontakt til bureau for at justere i vagtplan mhp. flere eller færre vagter til de enkelte hjælpere.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for at vejledningen implementeres i afsnittet og at det relevante personale har kendskab til og anvender denne i praksis.

Plejepersonalet er anvarlige for at der dokumenteres efter gældende retningslinjer i SP

Tilbage til top


Bilag

Holdbarhedsliste på invasivt udstyr

 

Skema til stuen

Trilogy invasiv indstillinger og udstyr.pdf

 

 Hjælpermappe indhold:

Bilag - Rygtekst.rtf 

Bilag -Forside til hjælpermappe Børn.doc

Bilag- Forside til hjælpermappe voksne.doc

Rengøringsskema.pdf

Indholdsfortegnelse til hjælpermappe.docx

Ilt tilslutning til Trilogy respirator.docx

Handleplan ved anvendelse af akut tuben.docx

Telefon- og adresseliste.doc

Bestilling af udstyr.pdf

Mit udstyr - Trilogy.pdf

Mit udstyr - hostemaskine (002).pdf

 

 

Sygeplejejournal inhold:

Indholdsfortegnelse til sygeplejejournal.pdf

Tjekskema ved overflytning af invasiv patient til RCØ.pdf

Kontaktpersonens ansvarsområder.pdf

Tubeskiftsplan 2020 SKABELON.docx

Oplæringsskema Invasiv 2022 SKABELON.docx

Status på hjælperoplæring.docx

Oversigtsskema over behandlingsudstyr.pdf

Bilag -Hvad kan bevilges.docx

Bilag -Ordination af ernærings.docx

Bilag -forslag til pårørende vedrørende indkøb til hjælperholdet inden udskrivelse.docx

Vejledende pakkeliste til udskrivelse af patienter til hjemmet.pdf

 

Tilbage til top