Rengøring og vedligehold af medicinrum på RCØ

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

  1. At beskytte medarbejdere mod sundhedsskader i form af allergi og luftvejslidelser, som kan følge af medicinhåndtering.
  2. At sikre optimal hygiejne ved blanding af medicin.
  3. At sikre optimal hygiejne og orden i medicinrummet.
  4. At sikre en fælles dokumentation af hygiejnen i medicinrummet
  5. At sikre en fælles dokumentation af vedligeholdelsen af elektronisk udstyr i medicinrummet.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppe:

Klinisk plejepersonale på RCØ.

Anvendelsesområde:

Skal anvendes af al klinisk plejepersonale, med gang i medicinrummene,  for at sikre en fælles handleplan og et fælles dokumentationsredskab til rengøring af medicinrummene, herunder blandebænken, PDA'er og scannere samt sikre en fast vedligeholdelse af elektronisk udstyr i medicinrummet, herunder computer og labelprinter.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Alle vandrette flader i medicinrummet, dvs. hylder og borde skal rengøres efter følgende procedure og interval:

Arbejdsbord, både bordet med computeren og bordet under medicinhylderne:

Rengøres x 1 dagligt og ved behov, f.eks. spild af medicin såsom kaliumklorid og laktulose.

Aftørres med grøn Wet Wipe desinfektionsklud.

Hylder under arbejdsbord samt over computeren i Y14s medicinrum og hylder til patientmedicin i Y24s medicinrum:

Rengøres x 1 per måned.

Hylderne aftørres med blå Wet Wipe desinfektionsklud.

Alle kasser (med f.eks. medicinbægre, låg, mm.) tømmes og aftørres med en blå Wet Wipe desinfektionsklud.

Alle skuffer tømmes og aftørres med en blå Wet Wipe desinfektionsklud.

Medicinhylder:

Rengøres x 1 per måned.

Al medicin fjernes fra hylderne, én hylde af gangen, og hylden rengøres med en blå Wet Wipe desinfektionsklud. Herefter sættes medicinen på plads igen.

Al elektronisk udstyr, dvs. computer, PDA'er, scannere, køleskab og blandekabinet, skal rengøres efter følgende procedure og interval:

Computer, scannere og labelprinter:

Rengøres x 1 dagligt.

Computer, tastatur, labelprinter og scanner aftørres med en gul Wet Wipe desinfektionsklud hver nat. PDA'erne aftørres med gul wet wipe hver nat og efter brug, hvis de har ligget på en patientstue.

Køleskab:

Rengøres x 1 ugentlig.

Al medicin fjernes fra køleskabet og alle hylder aftørres med blå Wet Wipe desinfektionsklud. Herefter sættes medicinen på plads igen.

Blandekabinet 

se - Medicinblandekabinetter - anvendelse og rengøring (GLO)

Tjekskemaer 

De anførte bilag er de tjeklister, der skal bruges ved dokumentation af, at de nævnte rengøringsopgaver er udført. Bilagene findes via link i denne instruks og printes ved behov. Under og efter anvendelse opbevares tjeklisterne i en særlig mappe, som står i hvert enkelt medicinrum.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for, at vejledningen implementeres i afsnittet og at det relevante personale har kendskab til og anvender denne i praksis.

Personalet på RCØ er ansvarlig for at dokumnetere efter gældende retningslinjer.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Bilag

Daglig rengøring af arbejdsbord i medicinrum.pdf

Daglig rengøring af elektronisk udstyr i medicinrum.pdf

Ugentlig rengøring af køleskab i medicinrum.pdf

Månedlig rengøring af hylder i medicinrum.pdf

Tilbage til top