Vejlednings formål er at:
Alt sundhedsfagligt personale på RCØ
Vejledningen beskriver opgaverne relateret til introduktion og oplæring af nyansatte på RCØ
Introduktion- og oplæringsperiode:
Varighed 8-12 uger, alt efter tidligere erfaringer.
Kontaktsygeplejerske/sosu:
Hver nyansat sygeplejerske eller social og sundhedsassistent, vil i deres introduktions - oplæringsperiode, være tilknyttet 2 kontaktsygeplejersker/sosu'er, som den nyansatte vil arbejde tæt sammen med.
Introduktion og kompetenceudviklings kompendie:
Kompendiet indeholder:
#Gennemførelse af kompetencekort
Den nyansatte vil i introduktions- og oplæringensperioden fortrinsvis danne makkerpar med en af kontaktsygeplejerskerne/sosu'erne. I perioden indtil midvejssamtalen, vil det være et meget tæt samarbejde, hvor pleje og behandling af patienten udføres sammen. Herefter vil den nyansatte varetage flere og flere opgaver selvstændigt, for til sidst at varetage hele patientenplejen selvstændigt.
- se bilag for hvilke kompetencer der forventes opnået, til henholdsvis midtvejevaluering og slutevaluering
Oversigtsskemaet i introduktions- og kompetenceudviklingskompen
I introduktions og oplæringsperioden skal oversigtsskemaet udfyldes i samarbejde med kontaktsygeplerske/sosu eller mere erfarne kollega den nyansatte har gået sammen med.
Dette gøres ved:
I introduktions- og kompetenceudviklings kompendiet, er der udførligt beskrevet:
Gennemførelse af kompetencekort
Hele kortet skal gennemføres på én arbejdsdag, dvs. at kompetencekortet i f.eks. sugning skal den nyansatte vise sine praktiske og teoretisk kompetencer i samme sugeprocedure, den teoretiske komptencente, kan den nyansatte redegøre for undervejs i den praktiske udførelse eller efterfølgende. Herefter vil den nyansatte og kontaktsygeplerske/sosu eller mere erfarne kollega trække sig tilbage fra praksis, hvor den nyansatte vil begrunde handlinger og besvare spørgsmålene under "kompetencer" på kortet. Denne del skal give kontaktsygeplejersken/sosu eller mere erfarne kollega et godt indblik i den nyansattes faglige reflektioner, samt en vurdering af, om den nyansatte kan vurdere patientens behov og eventuelt justere/ændre den strategi den nyansatte havde planlagt inden han/hun gik ind til patienten.
Kompetencekortet underskrives i alle felter med dato og initialer på kontaktsygeplerske/sosu eller mere erfarne kollega.
Der underskrives af kontaktsygeplerske/sosu eller mere erfarne kollega i oversigsskemaets allersidste side ud for det kompetencekort der er taget, med dato og initialer på kontaktsygeplerske/sosu eller mere erfarne kollega.
Kortet er først gennemført når den nyansatte har vist tilfredsstillende kompetencer indenfor viden, færdighed og kompetence.
Forventningssamtalen afholdes fortrinsvis indenfor den 1. uge af ansættelsen. Tilstede vil være, udover den nyansatte selv, afdelingenssygeplejerske, sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling, kontaktsygeplerske/sosu fortrinsvis begge to.
Den nyansatte har forinden fået tilsendt et brev, hvori der fremgår en guide til samtalen - se bilag
Der vil blive taget referat af samtale, som den nyansatte og kontaktsygeplejerskerne/sosu'erne vil få tilsendt, samt at det vil blive lagt i den nyansattes personalemappe.
Midtvejsevalueringen afholdes fortrinsvis efter 1½ måned. Tilstede vil være, udover den nyansatte selv, afdelingenssygeplejerske, sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling, kontaktsygeplerske/sosu fortrinsvis begge to.
Kontaktsygeplejerskerne/sosu'erne har forinden talt sammen og eventuelt forhørt sig hos kollegaer, der også har dannet makkerpar med den nyansatte, således at kontaktsygeplejerskerne/sosu'erne, til midtvejsevalueringen, vil en af fremlægge status på baggrund af én samlet vurdering.
Den nyansatte har forinden fået tilsendt et brev, hvori der fremgår en guide til samtalen - se bilag
Her vil der blive talt om:
Der vil blive taget referat af samtale, som den nyansatte og kontaktsygeplejerskerne/sosu'erne vil få tilsendt, samt at det vil blive lagt i den nyansattes personalemappe.
Slutevalueringen afholdes fortrinsvis i den sidste uge af introduktions- og oplæringsperioden. Tilstede vil være, udover den nyansatte selv, afdelingenssygeplejerske, sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling, kontaktsygeplerske/sosu fortrinsvis begge to.
Den nyansatte har forinden fået tilsendt et brev, hvori der fremgår en guide til samtalen - se bilag
Her vil der blive talt om:
Der vil blive taget referat af samtale, som den nyansatte og kontaktsygeplejerskerne/sosu'erne vil få tilsendt, samt at det vil blive lagt i den nyansattes personalemappe.
Det er afdelingenssygeplejersken og sygeplejerske med særligt ansvar for udviklings ansvar at udpege to kontaktsygeplejerkser/sosu til den nyansatte.
Det er sygeplejerske med særligt ansvar for udviklings, i samarbejde med afdelingssygeplejersken, ansvar, at planlægge vagter for den nyansatte og dermed sikre at han/hun fortrinsvis har vagter sammen med kontaktsygeplejerkserne/sosu'erne og sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling i introduktions- og oplæringsperioden frem til midtvejssamtalen.
Kontaktsygeplejersker/ sosu’ers ansvar:
Den nyansattes ansvar:
Medansvarlig for at introduktionsmaterialet bliver gennemgået inden for aftalte periode af introduktionen
At tilbagemelde til afdelingssygeplejersken/sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling, hvis aftaler for introduktionsperioden ikke følges, som forventet
At have indsigt i og forståelse for egne kompetencer og dermed ikke påtage sig, at udføre opgaver selvstændigt, før der er erhvervet kompetencer for dette.
Sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling's ansvar:
Overordnet ansvarlig for introduktionen i afsnittet
Har i samarbejde med afdelingssygeplejersken ansvaret for at tildele de nye sygeplejersker/sosu’er kontaktsygeplejersker/sosu’er under introduktionsperioden
At udsende skriftligt materiale til den nyansatte sygeplejerske
At planlægge forventningssamtale, midtvejevaluering og slutevaluering
Supervisere kontaktepersonerne og den nyansatte
At koordination ved eventuelle behov for ændringer i den overordnede planlægning af introduktionsperioden
Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for at vejledningen implementeres i afsnittet og at det relevante sundhedsfaglige personale har kendskab til og anvender denne i praksis.