Klinisk kompetencevurdering - Invasiv behandling

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

 

Genveje i denne vejledning:

 

Formål

Formålet med vejledningen er at sikre, at det sundhedsfaglige personale på Respirationscenter Øst er instrueret i hvordan Kompetencemappen anvendes. Således at der sikres en ensrettet anvendelsen af kompetencemappen som arbejdsredskab i forhold til undervisningen af respiratoriske hjælpere.

 

Tilbage til top

 


Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen er det sundhedsfaglige personale på Respirationscenter Øst.

Vejledningen beskriver opgaver relateret til undervisning af respiratoriske hjælpere på Respirationscenter Øst. 

Tilbage til top

 


Definitioner

Kompetencemappen: ”Kompetencevurdering – klinisk uddannelse af hjælpere til hjemmerespiratorbruger” er det kompendie, der oplæres hjælpere efter på RCØ.

Insvasiv patient: Tracheostomeret patient med eller uden behov for respirator.

Fasttrack: En hjælper kan fasttracke oplæringsforløbet, hvis hjælperen har kvalifikationer, der bevirker, at hjælperen ikke behøver at gennemgå det vanlige oplæringsforløb for respiratoriske hjælpere tilknyttet invasive patienter. 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Alle hjælpere, der oplæres hos invasive patienter på sengeafdelingen på Respirationscenter Øst, skal have kompetencemappen udleveret, medmindre de har den aktuelle udgave i forvejen. Kompetencemappen er personlig for den enkelte respiratoriske hjælper. Den fungerer dels som skriftlig instruktion og dels som certifikat.

Kompetencemappen består af områder inden for den respiratoriske behandling, pleje og overvågning. Områderne er udvalgt, fordi de udgør kernekompetencer inden for den respiratoriske behandling, pleje og overvågning.

Kompetencemappen består af:

 

Hvert kompetenceområderne er beskrevet teoretisk, og denne teoretiske viden er en forudsætning for at kunne forstå og bestå kompetencekortet som knytter sig til kompetenceområdet. Kompetencekortene tester hjælpernes praktiske færdigheder der erhverves under oplæringen samt deres teoretiske viden omkring området.  Alle kompetencekort er placeret bagerst i kompendiet.

Det anbefales at oplæringen starter med området ”Åndedrætsorganerne”, da det er baggrundsviden for alle respiratoriske hjælpere. Derefter anbefales det, at oplæringen fortsætter med kortet "Håndhygiejne og hygiejne generelt". Rækkefølgen af de øvrige kort er individuel og afhænger af den enkelte brugers behov samt den enkelte hjælpers kompetencer.

Der skal kun oplæres i områder/kort, der er relevante i forhold til den enkelte bruger.

Kompetencemappen er en del af oplæringsforløbet og skal ses i tæt sammenspil med oplæring både ved brugeren (bed-side) og uden for stuen i praksis og teori.

 

Nedenfor gennemgås kompetencegivende teori, kompetencekor og certifikat:

 

Kompetencegivende teori

Teoriafsnittene er opbygget på følgende måde:

Kompetencekort

Forsiden af kompetencekortet:

På forsiden af alle kompetencekort er følgende beskrevet:

 

Kvantitet betyder det antal gange en hjælper skal udføre proceduren selvstændigt og fejlfrit, men under observation.

 

Eksempel:

###TABEL_1###

 

 

Bagsiden af kompetencekortet:

Praksis kompetencer

Referere til de praktiske handlinger som hjælperen udfører inden for kompetenceområdet, fx tubeskift.

Praksis kompetencerne på kompetencekortet kan signeres af det oplærende personale, når hjælperen kan redegøre for og udføre en korrekt procedure.

Når praksis kompetencen er bestået sættes dato og vejlederens signatur i højre kolonne på kortet.

Hvis enkelte færdigheder mangler, kan der ikke signeres på disse punkter. De manglende færdigheder må hjælperen redegøre for og udføre på et andet tidspunkt, før de sidste signaturer gives, og praksis kompetencerne er bestået. Hjælperen skal ikke tage hele kortet om igen. I tilfælde af at brugeren ikke har behov for den praktiske handling fx. at tage trachealsekret fra til D+R kan denne praktiske handling simuleres ved brug af dukke.

Faglige kompetencer

Referere til den teoretiske baggrund for praksiskompetencen.

Hjælperen skal mundtligt redegøre for baggrund samt relevante observationer og refleksioner omkring de forskellige områder.

Når de faglige kompetencer er bestået sættes dato og vejlederens signatur i højre kolonne.

Hvis der er mangler i hjælperens teoretiske viden, signeres der ikke for disse punkter. Hjælperen må ved en senere samtale med det oplærende personale redegøre for sin teoretiske viden om emnet, før de sidste signaturer gives, og de faglige kompetencer er bestået. Hjælperen skal ikke tage hele kortet om igen.

Når alle signaturer er givet både i praksis kompetencer og i faglige kompetencer, er hjælperen færdig oplært i proceduren og har ”taget” kompetencekortet.

Hjælperen skal nu med sine godkendte kompetencer selvstændigt kunne udføre proceduren uden observation.

Certifikat

Når en hjælper er færdigoplært i et kompetenceområde skal dette dokumenteres på certifikatet bagerst i kompetencemappen. Her vil det fremgå, hvilke områder hjælperen er oplært til at varetage.

Det oplærende personale fra respirationscenter Øst,  skal dokumentere ud for hvert kompetenceområde med initialer og dato. Samt sikre at det dokumenteres med stempel og underskrift hvorvidt hjælperen har deltaget i indledende og afsluttende hjælperundervisning samt at hjælperens fulde navn er påført certifikatet.  

Certifikatet er dels en dokumentation af hjælperens erhvervede kompetencer og dels et værktøj for hjælperens arbejdsgivere som muliggør match mellem en patient og en hjælper ude i hjemmet.

Vær opmærksom på at oplyse hjælperne om at RCØ ikke opbevarer en kopi af deres certifikat. Ligeledes er det vigtigt at hjælperen gemmer alle certifikater, da der kan være forskellige kompetencer registreret på forskellige certifikater – Dette da hjælperens kompetencer tager udgangspunkt i den bruger hvor hos oplæringen foregår.

Certifikatet udløber ikke.

 

Dispensationer

 

Lægelige dispensationer

  1. Hvis det fra lægelig side vurderes, at oplæringskvantiteten kan være skadelig for patienten, kan lægen give en dispensation. Dette kan være ud fra en fysiologisk eller en psykologisk begrundelse

F.eks. Hvis en patient gentagne gange efter tubeskift bløder fra stoma, kan lægen vurdere, at det er skadeligt for patienten, at alle hjælpere skal skifte tube på patienten 2 gange hver. Lægen kan her give dispensation til, at hjælperne kun skal skifte tuben en gang på brugeren og evt. to gange på dukken (simulations træning).

  1. Hvis patienten selv eller forældremyndighedsindehaveren ikke ønsker dele af oplæringen, kan de søge dispensation herom hos lægen eller den ledende afdelingssygeplejerske. Dette kan relatere til såvel den fulde procedure eller hyppigheden denne skal være udført før godkendelse.

F.eks. Hvis forældrene ikke ønsker, at alle hjælpere skal suge deres barn 6 gange hver, kan de søge om at reducere antallet af sugning til f.eks. to gange pr hjælper. Forældrene oplyses i denne forbindelse om de mulige risici og konsekvenser, det kan have at sænke det praktisk erfaringsniveau hos hjælperne.  Tilsvarende skal der lægges en plan fra sygeplejefaglig side, som i videst mulig udstrækning kompenserer for fravalget, fx at de resterende sugninger, som er en forudsætning for godkendelse, skal foregå i en flaske eller på dukke.

 

Fast-Track - Dispensationer til erfarne hjælpere oplært i hjemmet

Erfarne hjælpere er hjælpere, der er sidemandsoplært i hjemmet og har et certifikat fra kursus- eller evalueringsdag på RCØ.

Erfarne hjælpere, skal ved nyt oplæringsforløb (ny bruger) have udleveret den aktuelle udgave af kompetencemappen og gennemgå alle relevante kort, med mindre det vurderes, at hjælperen kan fast-tracke oplæringsforløbet. Det sundhedsfaglige personale på sengeafsnittene kan give dispensationer til erfarne hjælpere hvor det vurderes at deres kompetencer er på et sådan niveau at det ikke er nødvendigt at de starter "forfra" på et oplæringsforløb.

Vurderingen af om hjælperen kan fast-trackes:

Fast-track:

Vær opmærksom på at plejepersonalet KUN kan give dispensation i forhold til kvantiteten. Hjælperen skal igennem ALLE relevante områder, dog blot en enkelt gang.

 

Hjælpere der har en ældre udgave af kompetencemappen

Hjælpere, der tidligere er oplært efter kompetencemappen på Respirationscenter Øst, skal ved nyt oplæringsforløb (ny bruger) have udleveret den aktuelle udgave af kompetencemappen. Hjælperen skal demonstrerer sine kompetencer inden for alle relevante områder. Det er blot nødvendigt, at hjælperen gennemgår de praktiske og teoretiske kompetencer inden for hvert område en enkelt gang; hjælperen fast-tracker sit oplæringsforløb.   ”Godkendelsen” af hjælperen dokumenteres i den nye kompetencemappe bagerst på certifikatet.

 

Hjælpere der i forvejen har den aktuelle udgave af kompetencemappen

Hjælpere, der i forvejen har den aktuelle udgave, skal ved nyt oplæringsforløb (ny bruger) demonstrere sine kompetencer inden for alle relevante områder. Det er blot nødvendigt, at hjælperen gennemgår de praktiske og teoretiske kompetencer inden for hvert område en enkelt gang, hjælperen fasttracker sit oplæringsforløb.  Hjælperen skal have udleveret Re-certificeringscertifikat (se bilag), som udfyldes i takt med, at hjælperen demonstrerer sine kompetencer.


Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for, at vejledningen implementeres i afsnittet og at det relevante sundhedsfaglige personale har kendskab til og anvender denne i praksis. 

Plejepersonalet er ansvarlige for at sikre, at vejledningen anvendes og følges i kliniske praksis. Plejepersonalet er ligeledes ansvarlige for at foretage den korrekte og nødvendige dokumentation i hjælpernes kompetencemapper på certifikatet.

Den kliniske sygeplejespecialist med ansvar for hjælper uddannelse er sammen med kompetence-gruppen ansvarlig for at ajourfører kompetencemappen med den nyeste evidens på område.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

BEK nr 1219 af 11/12/2009: Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed. Læs mere HER

Tilbage til top

Bilag

Forside til Klinisk Kompetencevurdering - Invasiv Behandling.pdf

Klinisk Kompetencevurdering - Invasiv Behandling.pdf

Re-certificeringscertifikat.pdf

flowdiagram Blå.docx

 

Tilbage til top