Klinisk Kompetencevurdering - non invasiv behandling

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Formålet med vejledningen er at sikre, at det sundhedsfaglige personale på Respirationscenter Øst er instrueret i hvordan Kompetencekompendiet anvendes. Således at der sikres en ensrettet og struktureret anvendelsen af kompetencekompendiet som arbejdsredskab i forhold til undervisningen af respiratoriske hjælpere. Hvilket højner kvaliteten af undervisningen og styrke de respiratoriske hjælperes kompetencer.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen er det sundhedsfaglige personale på Respirationscenter Øst.

Vejledningen beskriver opgaver relateret til en systematiseret undervisning af respiratoriske hjælpere på Respirationscenter Øst.

Tilbage til top

Definitioner

NIB kompendiet: Henviser til det Klinisk kompetencevurdering - Non invasiv behandling, Certificering af respiratoriske hjælpere. Kompendiet anvendes til at uddanne hjælpere til hjemmerespiratorbrugere på RCØ.

Non insvasiv patient: Patient med behov for ventilationsstøtte og/eller sekretmangement. 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Alle hjælpere, der oplæres hos non invasive patienter på sengeafdelingen på Respirationscenter Øst, skal have et NIB kompendie udleveret, medmindre de har den aktuelle udgave i forvejen.

NIB kompendiet er personligt for den enkelte respiratoriske hjælper. 

NIB kompendiet består af kompetenceområder inden for den non invasive respiratoriske behandling, pleje og overvågning og er inddelt i 3 dele, kompetencekortsafsnit, bilagsafsnit og certifikat.

  • Del 1 er obligatorisk teori.
  • Del 2 og del 3 er kompetencegivende teoriafsnit tilknyttet de non invsive behandlingsområder. 
  • Kompetencekort til at teste de respiratoriske hjælperes teoretiske og praktiske kompetencer.
  • Bilag hvor hjælperne kan finde praktiske informationer.
  • Certifikat.

Del 1 indeholder teoretisk vide, som alle hjæpere skal læse og forstå inden certificering. Det er en viden som er grundlæggende for forståelsen af den non invasive patient og behandlingen.  

  • Ansvar
  • Åndedrætsorganerne
  • Hygiejniske retningslinjer
  • Varebestilling

Del 2 og del 3 indeholder kompetencegivende teoriafsnit tilknyttet de non invsive behandlingsområder. 

Der skal kun oplæres i områder, der er relevante i forhold til den enkelte bruger. På side ét er der en liste over alle de kompetenceområder det er muligt at opnå kompetence i. Personalet afkrydse de kompetencer der er relevante hos den enkelte bruger. 

Det er individuel i hvilke rækkefølge de kompetencergivende teoriafsnit gennemgås og er afhængig af den enkelte brugers behov samt den enkelte respiratoriske hjælpers kompetencer.

Hvert kompetenceområde er beskrevet teoretisk. Den teoretiske viden er en forudsætning for at kunne forstå og bestå kompetencekortet som knytter sig til kompetenceområdet. Kompetencekortene tester hjælpernes praktiske færdigheder der erhverves under oplæringen samt deres teoretiske viden omkring området. Alle kompetencekort er placeret bagerst i kompendiet.

Nedenfor gennemgås opbygningen af kompetencegivende teori, kompetencekort og certifikat:

 

Kompetencegivende teori:

  • Formål med kompetencekortet: beskriver hvad formålet med det enkelte kompetencekort er og hvilken viden og færdigheder som den respiratoriske hjælper opnår.  
  • Baggrund: beskriver baggrunden for behandlingen, hvordan den virker og hvornår der er brug for behandlingen.
  • Observation, pleje og procedure: beskriver hvordan behandlingen anvendes, hvad der skal observere for i forbindelse med behandlingen samt hvordan der skal handles på observationerne.

Efterfølgende findes et afsnit med de maskinmodeller der er knyttet til den kompetencegivende teori.

  • Funktionskapper: Som beskriver anvendelse af maskinen.
  • Skærmbillede: Beskriver det visuelle billede.
  • Strømforsyning: Beskriver hvilken type strømforsyning maskien har og gældende vedligeholdesprocedure.
  • Rengøring og vedligeholdelse: beskriver hvordan udstyr til den aktuelle behandling rengøres og vedligeholdes.
  • Fejlfinding: Beskriver en trinvis fejlfindingsprocedure.

 

Kompetencekort

Forside: 

  • Forudsætninger: refererer til at det er en forudsætning at respiratoriske hjælper skal have læst den obligatorisk og kompetencegivende teori, for at kunne tage kompetencekortet.
  • Kvantitet: refererer til det antal gange en hjælper skal udføre proceduren selvstændigt og fejlfrit under observation af et sundhedsfagligt personale. 
  • Mål: refererer til de kompetencer som hjælperen opnår efter gennemgang af kompetencekortet. 
  • Læringsmetode: refererer til hvilke metoder der anvendes i uddannelsesforløbet for at den respiratoriske hjælper kan opnå målet. 
  • Evalueringsmetode: refererer til hvilke metoder der anvendes til at vurderes om den respiratoriske hjælper har opnået de forventede kompetencer.​​​​​​

Bagside: 

  • Praktiske kompetencer: Refererer til de praktiske handlinger som den respiratoriske hjælper udfører inden for kompetenceområdet under observation af et sundhedsfagligt personal. Den respiratoriske hjælper vurderes på baggrund af de tilhørende formuleret færdigheder. Udføres færdigheden tilfredsstillinde signeres kortet med med navn og dato i kolonne til højre. Er den respiratoriske hjælper ikke i stand til at udføre færdigheden på baggrund af den beskrevet kompetencegivende teori, kan der ikke signeres og færdigheden skal udføres igen på et andet tidspunkt. Det er ikke nødvendigt tage hele kortet om igen. 
  • Faglige kompetencer Refererer til den kompetencegivende teori som er grundlæggende viden for den parktiske kompetencen. Den respiratoriske hjælper skal mundtligt redegøre for baggrund samt relevante observationer omkring de forskellige kompetenceområder og procedurer. Kan den respiratoriske hjælper redegøre for området tilfredsstillende signeres kortet med med navn og dato i kolonne til højre. Er den respiratoriske hjælper ikke i stand til mundligt at redegøre for den kompetencegivende teori på område, kan der ikke signeres og den respiratoriske hjælper må på et senere tidspundt redegøre for sin teoretiske viden. Det er ikke nødvendigt tage hele kortet om igen. 

Kompetencen er bestået, når både den praktiske og den faglige del af kompetencekortet er signeret med navn og dato. 

 

Bilag: 

Afsnittet indeholder teori om eksterne batterier, holdbarhedsliste for respiratorisk udstyr, ordforklaring, baggrund for struktureret sidemandsoplæring i hjemmet og kontaktoplysninger til RCØ.

 

Certifikat:

Når den respiratoriske hjælper har gennemført de relevant kompetencer og kompetencekortet er sigeneret, dokumenteres det på certifikatet bagerst i NIB kompendiet. Det sundhedsfaglige personle fra respirationscenter Øst, signere igen hvert kompetenceområde med initialer, dato samt RCØ stempel.

Certifikatet er kun gyldigt hvis der er sigeneret med dato og stempel for at hjælperen har deltaget i RCØs Ansvarsundervisning, som er en del af NIB Startundervisning #Bilag samt at hjælperens fulde navn er påført certifikatet.

Certifikatet er en dokumentation af hjælperens erhvervede kompetencer og derved hjælperspecifikt. Samtidig er certfikatet også et værktøj for hjælperens arbejdsgivere som muliggør match mellem brugerens respiratoriske behandling og hjælperenes kompetencer ude i hjemmet.

Opnår hjælperen nye kompetencer efter udstedelse af certifikatet, vil hjælperen få udleveret et ambulant oplæringsbevis#Bilag på den nye kompetencer

Den respiratoriske hjælper er ansvarlig for at opbevare certifikaterne, så de kan fremvises længe der arbejdes på delegation fra RCØ. Da RCØ ikke opbevarer ikke dokumenetation for hjælpernes kompentencer eller kopi af deres certifikat.

Certifikatet udløber ikke så længe at den respiratoriske hjælpere er ansat hos et bureau eller en BPA ordning.

 

Dispensation:

Der gives kun dispensationer i særlige tilfælde, i samarbejde med ledelsen. 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag