Introduktion af nyt personale på RCØ

 

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

Denne vejledning beskriver opgaver relateret til introduktion af nyansatte for at den nyasatte sygeplejerske/social og sundhedsassistent introduceres til Respirationscenter Øst og følger et planlagt introduktionsprogram.

At sikre, at den nyansatte sygeplejerske/social og sundhedsassistent bliver bekendt med organisationen og bliver i stand til at løse sine opgaver sikkert og effektivt.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alle nyansatte sygeplejersker på Respirationscenter Øst, den kliniske sygeplejespecialist/sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling, kontaktpersoner samt afdelingssygeplejerskene.

Tilbage til top


Definitioner:

Klinisk sygeplejespecialist/sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling: Ansvar for at sikre udlevering af introprogram, udsendelse af velkomstbrev og vagtplan, evalueringssamtaler og opfølgning under introduktionen på afsnittet i de første 3 måneder

Kontaktperson: Plejepersonale der introducerer nyansat under introduktion.

Introduktionsperiode: Introduktionsperioden defineres som en individuelt tilpasset periode på op til  3 måneder.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Alle sygeplejersker/social og sundhedsassistenter der ansættes på Respirationscenter Øst gennemgår et formaliseret introduktions- og oplæringsprogram (se bilag). Der introduceres ud fra en lokal udgave (udarbejdet 2018 og løbende revideret).

Der udsendes brev hjem til den nyansatte fra det administrative sekretariat, hvori tilmelding og dato for fælles introduktion til Rigshospitalet, praktisk brandbekæmpelse, basal genoplivning og fælles introduktion til Neuroanastesiologisk afdeling indgår.

Klinisk sygeplejespecialist udsender et velkomstbrev med vagtplan for det første måned ca. 14 dage til 1 måned før den nyansatte starter i afsnittet.

Introduktionsperiodens formål er at introducere sygeplejersken/social og sundhedsassistent til de forskellige former for indlæggelser, behandlinger, kontroller, patientklientel, afsnittes medicotekniske apparatur samt kompetencer til at varetage hjælperoplæring i afsnittet.

Samtaler:

Der afholdes indenfor de første 14 dage efter ansættelsen en forventningssamtale, hvor introduktions- og oplæringsprogram præsenteres og forløbet af introduktionsperioden struktureres ud fra sygeplejerskens læringsbehov, afsnittets rammer og målene for introduktionsperioden. Afdelingssygeplejersken og eller den kliniske sygeplejespecialist/sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling og kontaktpersone(r) deltager.

I introduktionsperioden afholdes minimum 2 evalueringssamtaler. Første evalueringssamtale - Midtvejsevaluering efter ca 1-2 måneder samt en evalueringssamtale - slutevaluering ved introduktionsperiodens afslutning. Midtvejsevauleringen efter 1-2 måneder, har til formål at afgøre om sygeplejersken/social og sundhedsassistenten under introduktion er i stand til at arbejde selvstændigt. Der planlægges reflektionsdag med klinisk sygeplejespecialist. 

Slutevalueringen ved introduktionsperiodens afslutning vurderes det, hvorvidt kvalifikationerne er i orden i forhold til stillingsbeskrivelsen samt er sanktionsgivende i forhold til om den nyansatte kan arbejde selvstændigt ud fra de erhvervede kompetencer.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Forventningssamtale, midtvejs- samt slutevaluering dokumenteres af afdelingssygeplejersken og eller den kliniske sygeplejespecialist/sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling 

Afdelingssygeplejersken og eller den kliniske sygeplejespecialist/sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling  er sammen med de daglige kontaktpersoner ansvarlige for at afholde forventningssamtale og evalueringssamtaler.

Afdelingssygeplejersken og eller den kliniske sygeplejespecialist/sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling er ansvarlig for at afholde 3 måneders samtale samt dokumentere endt introduktion ud fra introprogram samt håndteringen af medicoteknisk apparatur til behandling og overvågningsbrug.

Afdelingssygeplejersken og eller den kliniske sygeplejespecialist/sygeplejerske med særligt ansvar for udvikling er ansvarlig for afholdelse af sanktionsgivende samtaler.

Bilag:

Introduktion og kompetenceudvikling for ansatte 2020.pdf

Bilag 2 Regionalt skema til dokumentation for foretaget MUS og kvalifikationsevaluering juni 13.doc

Tilbage til top