Formålet med instruksen er at beskrive og systematisere de opgaver der er relateret til undervisning af respiratoriske hjælpere i Invasiv Behandling på Respirationscenter Øst.
Målgruppen for denne instruks er sundhedsfagligt personale på Respirationscenter Øst der varetager indledende undervisning af respiratoriske hjælperhold.
Invasiv bruger: Tracheostomerede bruger med eller uden respirator
Respiratoriske hjælperhold: Gruppe af hjælpere der arbejde på delegation for Respirationscenter Øst
Delegation: : Når en autoriseret sundhedsperson bemyndiger en medhjælp til at udføre en opgave, der er forbeholdt den autoriserede sundhedsperson.
Indledende undervisning: Undervisning af det samlede respiratoriske hjælperhold, der afholdes på Respirationscenter Øst i starten af brugerens indlæggelse.
Den indledende hjælperundervisning afholdes for hele hjælperholdet forud for brugerens indlægges til hjælperoplæring på Respirationscenter Øst. Undervisningen koordineres af RCØs forløbskoordinator.
Undervisningen bliver udført af klinisk personale fra Respirationscenter Øst, der er oplært i at varetage undervisningen.
Indledende undervisning: Undervisning er målrettet et nyt etableret hjælperhold hos en bruger, der skal opstarte invasiv behandling på Respirationscenter Øst. Formål er at sikre at respiratoriske hjælpere der arbejder på delegation for Respirationscenter Øst har modtagte den korrrekte og nødvendige instruktion for at varetage den respiratoriske pleje, behandling og overvågning i hjemmet. Den indledende undervisnig afholdes dels for at effektiviserer oplæringsforløbet og dels for at give teamet en samlet start samt tilgang til opgaven.
Den Indledende undervisning er en heldagsundervisning og består af en kombination at færdighedstræning i simulation og teoretisk undervisning. Undervisningen tager udgangspunkt i det konkrete behandlingsudstyr som brugeren har fået lægeordineret, med forbehold for at der kan komme ændringer af behandlingsplanen undervejs i indlæggelsesforløbet.
Underviserens forberedelse inden Indledende undervisning
Materiale til hjælperne:
Alle hjælpere skal have udleveret Klinisk kompetencekompendie, medmindre at de allerede er i besiddelse af et nuværende eksemplar. Flowdiagram over klinisk kompetencevurdering af respiratoriske hjælpere med eller unden erfaring.flowdiagram - hjælper erfaring.pdf
PowerPoint pæsentationer #Bilag
Program for undervisning
Undervisningen skal følge PowerPoint præsentationen der er udarbejdet til formålet #Bilag
###TABEL_1###
Dokumentation:
Efter undervisningen skal det i hver enkelt hjælpers kompetencemappen dokumenteres at de har deltaget i undervisningen, dette gøres i form af stempel og underskrift fra underviseren. Der skal lige ledes dokumenteres på kortet for håndhygiejne i kompetencemmapen.
Hvis en hjælper ikke kan deltage i den indledende undervisning kan underskrifterne på håndhygiejne kortet samt den resterende information gives på afdelingen.
Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for, at instruksen implementeres i afsnittet og at det relevante sundhedsfaglige personale har kendskab til og anvender denne i praksis.
Det sundhedsfaglige personale på sengeafdelingen, særligt brugerens kontakt personer, er ansvarlige for i samarbejde med sengeafdelingens ledelse at arrangere og koordinerer den afsluttende hjælperundervisning. Ligeledes har personalet ansvaret for, at sikre at hjælperne undervises og dette dokumenteres efter gældende retningslinjer.
Den kliniske sygeplejespecialist med ansvar for hjælperuddannelse er ansvarlig for revidering af indholdet af den afsluttende hjælperundervisning i samarbejde med personalet.
BEK nr 1219 af 11/12/2009: Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed. Læs mere HER