Formål
- At sikre ensartede ambulante kontroller ved det årlige besøg på Færøerne.
- At sikre en ensartet procedure i forbindelse med planlægning af det årlige besøg på Færøerne.
- At sikre en ensartet procedure ift. efteregistrering og opfølgning efter det årlige besøg på Færøerne.
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Målgruppe:
Læger, ambulatoriesygeplejersker og sekretærer på Respirationscenter Øst, som er involveret i organisation og gennemførsel af ambulante behandlingskontroller på Færøerne.
Anvendelsesområde:
- Iht. planlægning og opfølgning på det årlige ambulante besøg på Færøerne
- Iht. gennemførelsen af det årlige ambulante besøg på Færøerne
Tilbage til top
Definitioner
Det årlige besøg på Færøerne mhp behandlingskontrol, aftalt ved samarbejdsaftale af 1. januar 2018, planlægges som udgangspunkt i september måned.
Besøget varetages af en RCØ-læge og en ambulatoriesygeplejerske.
Færøerne mappen: Ringbind, der står på ambulatorie sygeplejekontoret. I denne mappe findes diverse lister over de færøske patienter samt ansøgningsskemaer til respiratorisk udstyr til færøske patienter.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Planlæggelse før besøg på Færøerne:
- Maj: Det aftales med ledende afdelingssygplejerske og afsnitsansvarlig overlæge på RCØ, hvilket personale og hvilken uge der fortages det kommende besøg i september. Dette ift. at det er personaler med de rette kompetencer, der sendes afsted samt også mhp, at der er personaleressourcer nok tilbage på RCØ i den aftalte periode.
- Juni: Den ambulatoriesygeplejerske, som skal af sted til Færøerne arrangerer det praktiske med to sekretærer på børneafdelingen på Færøerne i forhold til det kommende besøg.
- August/September: Senest ugen før afrejse skal der pakkes udstyr m.m. til brug i forbindelse med behandlingskontrol på Færøerne.
Praktiske forhold, der skal arrangeres før rejsen:
I juni måned kontaktes en af de to sekretærer på børneafdelingen på Færøerne (###NAVN### ###EMAIL###, eller ###NAVN###n, ###EMAIL###,) mhp. koordinering af patientindkaldelser og bookning af hotel samt fly, mm.
- Koordinering af patientindkaldelser: Listen over Færøske patienter (findes i Færøerne mappen) gennemgås, og der tjekkes op på om patienterne stadig er i live og tilknyttet RCØ. Mht. om de er i live kan ###NAVN### spørges mhp. at få slået patienten op i det færøske CPR-register, dette er nødvendigt, da patienterne ikke automatisk registreres døde i SP. Alle patienter på listen skal som udgangspunkt ses ved kontrollen på Færøerne, også selvom de har været til kontrolmåling 3-4 måneder før. Dette mhp. at sikre kontinuitet i behandlingen. Når det er besluttet, hvilke patienter der skal indkaldes sendes der pr. mail en liste til ###NAVN###, som så vil stå for at sende breve ud til patienterne med indkaldelserne.
- Opdatering af besøgsseddel (findes i Færøernemappen): Når det er afklaret hvilke patienter der skal indkaldes til kontrol på Færøerne opdateres besøgssedlen mhp. hvad der skal ske/ordnes under besøget.
- Bookning af fly og hotel: Når det er koordineret med ledelsen på RCØ, hvilken uge og hvilket personale, der skal afsted, så skal følgende oplysninger sendes til ###NAVN###, så de kan booke fly og hotel: Fulde navn, som det står i passet, på begge personaler. Udrejse og hjemrejse dato.
I August/september - senest ugen før afrejse, skal der pakkes udstyr, der skal bruges ifm. med de ambulante kontroller på Færøerne. Det skal ligeledes arrangeres, at alle de relevante papirer mm. er udskrevet.
- Udstyr der skal pakkes (se vedhæftede fil for komplet liste): Overordnet set skal der udstyr nok med til, at alle undersøgelser kan udføres to gange på hver patient. Det er som udgangspunkt ikke muligt at få de nødvendige respiratoriske artikler på Landssygehuset på Færøerne. Det relevante udstyr er satmålere med diverse tilbehør, Spirobank spirometeret med diverse tilbehør, I-stat'en med diverse tilbehør, nye SD-kort. HUSK at alt udstyr (I-stat, satmåler, spirometer mm.) skal pakkes som ekstra håndbagage og at der derfor skal medbringes et rejsebrev.
- Bærbare computere: Begge personaler, der tager afsted, skal have hver deres bærbare computer med. Det er vigtigt at begge inden afrejse tjekker, at de er sat op med en gældende VPN adgang og at de kan tilgå SP, intranettet og outlook hjemmefra.
- Diverse dokumenter: Ambulante spørgeskemaer, samtykkeskemaer, VIS-skemaer. 2 ark labels per patient. Udskrift af journal på hver enkelte patient, dette er vigtigt, da internetadgangen ikke er så stabil på Landssygehuset og det derfor kan være svært at tilgå SP. Færøernemappe med alle relevante papirer iht. rekvirering af nyt udstyr.
- Flybilletter og hotelinformation: Printes ud og medbringes i lufthavnen.
Besøg på Færøerne:
Som udgangspunkt skal besøget vare 5 dage, hvor dag 1 og dag 5 er rejsedage. Afhængig af patientantal er det som regel dag 2 og dag 3, hvor der er ambulante kontroller på børneafdeling på Landssygehuset i Torshavn. Dag 4 er forbeholdt hjemmebesøg. Hvis det kan lades sig gøre ift. patientantallet på dag 2 og 3, så kan hjemmebesøgene også lægges i slutningen af dag 2 og 3, hvorved dag 4 frigives som en bufferdag til uforudsete opgaver.
De ambulante behandlingskontroller varer 45 min. Behandlinger omfatter sekretmanagement med mundsug, dagcpap og hostemaskine, respirationsunderstøttende behandlinger med autocpap, ASV eller NIV samt invasiv respiratorbehandling.
Under konsultation og hjemmebesøg skal følgende foretages:
- Der skal udleveres spørgeskema og samtykke til patienterne, når de ankommer, så dette kan udfyldes og tages med tilbage til RCØ til indscanningen.
- Der bør foretages både en subjektiv og en objektiv evaluering (aflæsning af SD-kort hvis muligt, blodgasanalyse, spirometri, måling af puls og saturation) af de forskellige respiratoriske behandlinger. Det er pt. ikke muligt at aflæse SD-kort på Færøerne, disse må derfor tages med tilbage til RCØ og så må der efterfølgende foretages en telefonkonsultation iht. data.
- Der skal laves et ambulant kontinuationsnotat i SP (Skabelon "ambulant kontrol i lægeambulatorium" bør benyttes). Dette notat skal gemmes såvel i det færøeske journalsystem som i SP.
- Behandlingsplan, kontaktdata, allergier og diagnoser skal opdateres i SP journalsystem.
- Der skal planlægges næste kontrol (polygrafi på RCØ eller ambulant kontrol på Færøerne).
- Dokumentation af diagnose- og procedurekoder foregår i SP.
- Ved behov for nyt udstyr skal der udfyldes relevante formularer.
Praktiske forhold under rejsen:
Transport:
- Til og fra lufthavn og Torshavn. Der går en lokalbus, der for det meste passer med flyene, der lander og letter. Hvis det ikke er muligt at komme med denne bus kan der tages en taxi.
- Til og fra hjemmebesøg. Der kan tages taxa fra sygehuset til hjemmet og herefter til hotellet. Det er også muligt at gå, da Torshavn ikke er særlig stor.
- Færøerne afholder alle udgifter til transport. Kvitteringerne skal gemmes og efterfølgende sendes til Landssygehuset mhp. refusion (se afsnittet om efter besøg på Færøerne).
Kost og logi:
- Færøerne sørger for at booke to hotelværelser på centralt beliggende hotel. Alt er betalt af Færøerne bortset fra, hvis man tager noget fra minibaren. Denne udgift skal man selv afholde.
- Morgenmad er inkluderet på hotellet.
- Frokost: på de to dage på hospitalet udleveres der kantinebilletter via sekretæren på børneafdelingen, så at der kan købes mad i kantinen. Alle andre dage købes der frokost på cafe eller lignende.
- Aftensmad: Færøerne dækker udgift til et almindeligt måltid inkl. drikkevarer på en af restauranterne i Torshavn.
- Færøerne afholder alle udgifter til kost. Kvitteringerne skal gemmes og efterfølgende sendes til Landssygehuset mhp. refusion (se afsnittet om efter besøg på Færøerne).
Efter besøg på Færøerne:
- Færøerne mappen opdateres af ambulatoriesygeplejersken.
- Hvis det ikke er muligt at aflæse SD-kort under besøg, tages kortene med og aflæses på RCØ af ambulatoriesygeplejersken (det er pt. ikke muligt at aflæse kort på Færøerne). Der oprettes en telefonkonsultation i SP, som sendes i Inbasket til den læge, der var med på Færøerne. Lægen vurderer herefter data og lægger en plan. Efterfølgende kontaktes patienten enten af læge eller ambulatoriesygeplejerske (dette aftales indbyrdes) mhp. information om dataaflæsningen.
- Eventuelle ansøgninger på nyt udstyr sendes per mail til Færøerne.
- Spørgeskemaer og samtykkesedler lægges til sekretærerne til indscanningen.
- Eventuelle VIS-skemaer lægges i VIS-kassen.
- Alle relevante kvitteringer scannes og mailes til sekretærerne på børneafdelingen på Landssygehuset (###NAVN### ###EMAIL###, eller ###NAVN### ###EMAIL###)
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for at vejledningen implementeres i afsnittet og at det relevante sundhedsfaglige personale har kendskab til og anvender denne i praksis.
Afsnitsledelse har ansvar for opdatering af instruks i forhold til evt. ændringer i samarbejdsaftalen.
Det sundhedsfaglige personale har ansvaret for at der dokumenteres efter retningslinjerne i SP
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Bilag
###FOLDER###
Tilbage til top