Akutudstyr på sengestuer og i ambulante behandlingsrum på Respirationscenter Øst

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppe:

Sundhedsfagligt personale på Respirationscenter Øst

Anvendelsesområde:

Instruksen beskriver opgaver der relatere til at sikre at akutudstyr på alle sengestuer og i alle ambulante behandlingsrum, samt akutudstyr til indledende behandling af hjertestop på Respirationscenter Øst, altid forefindes og fungerer som beskrevet nedenfor, er nemt tilgængeligt, samt opbevares og kontrolleres efter ensartede principper.

Tilbage til top


Definitioner

Ventilationspose, indeholder ballon, iltkonnektor og ventilationsmaske. på RCØ forefindes 3 størrelser adult, pædiatrisk og infant 

Vægsug/Stærkt sug dækker over suge-aggregater med suge skala fra 0 til -760mmHg eller 0 til -1,0 x 100kPa.

Tilbage til top

 

Fremgangsmåde

 

Akutudstyr skal altid være frit tilgængeligt

 

På alle sengestuer skal følgende funktionsdygtigt udstyr forefindes:

 

I alle ambulante behandlingsrum skal følgende funktionsdygtigt udstyr forefindes:

Det er således ikke nødvendigt, at der i ambulante behandlingsrum findes aggregat til medicinsk luft. Med ovenstående akut udstyr vil det være muligt at påbegynde akut iltbehandling, samt om nødvendigt suge en patient. Hvis patienten får behov for medicinsk luft f.eks. ved iltbehandling over fugter skal patienten flyttes til en sengestue.

 

Akutudstyret kontrolleres dagligt på alle sengestuer og alle ambulante behandlingsrum.

Ved kontrol forstås at udstyrets funktion kontrolleres, samt at alt nødvendigt udstyr, som beskrevet ovenfor, er til stede på stuen og fortsat er holdbart.

På sengeafdelingerne indbefatter dette:

Når man gør sin stue klar til, at modtage en ny patient skal man:

 

Masken testes for luften rundt i kanten, er den helt flad skal den kasseres.

Ballonen testes ved at der sættes en finger og dermed blokere for udblæsning, der skal observeres for, om selve ballonen er blevet mør og utæt.

 

                              

 

Når du laver stuetjek hos en indlagt patient, skal du teste om suget fungerer og om det er den rigtige akutudstyrspose der hænger ved patienten.

Kontrollen dokumenteres i SP

Mellem patienter afsprittes sugeslangen på det ubrugte udstyr. Hvis udstyret har været i brug kasseres dette efter patienten er udskrevet og nyt klargøres og kontrolleres som ovenfor beskrevet.

Sug og akutudstyr i dagligstuen/opholdsstuen, skal testes på samme vis af nattevagten og der dokumenteres på skema "Skoper & akutudstyr i dagligstuen" - se bilag.

 

I Ambulatoriet indbefatter dette: 

Tjekker ilt og sug efter ovenstående retningslinjer alle dage, hvor der er booket patienter.

Efter brug kasseres anvendt udstyr, hvorefter nyt klargøres og kontrolleres som ovenfor beskrevet.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for at instruksen implementeres i afsnittene og at det relevante sundhedspersonale har kendskab til og anvender denne i praksis.

Plejepersonalet har ansvaret for at der dokumenteres efter gældende retningslinjer

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top