ANÆSTESI Medicin til anæstesi; Opbevaring, håndtering og mærkning

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At overholde gældende lovgivning samt sikre administration og – opbevaring, herunder at mindske risikoen for fejlmedicinering.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Anæstesipersonale: anæstesilæger og anæstesisygeplejersker.

Opbevaring og håndtering af medicin på operationsgangen samt mærkning af medicin til infusion og injektion ved anæstesi og anæstesirelaterede procedurer.

Tilbage til top

Definitioner

anæstetist: Den person fra Anæstesiologisk afdeling, der forbliver på den pågældende operationsstue under indgrebet.

medicinblandinger forstås al medicin der blandes og hvor indgiften til patienten foregår som infusion. Der skelnes mellem individuelle blandinger og standardblandinger

individuelle blandinger forstås blandinger hvor det er patientens vægt og/eller andre faktorer der er afgørende for hvordan   medicinen blandes

standard blandinger forstås blandinger der er uafhængig af patientens vægt og/eller andre faktorer

bolus forstås medicin der gives som enkelt injektioner med sprøjte

underskrift forstås brug af signatur eller initialer

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Opbevaring af medicin i medicinrum og på operationsstuerne m.v.

 

Medicin opbevares i aflåst medicinrum på operationsgangen(e) i de pakninger, i hvilke de er modtaget (originalpakning).

Standard (basis) medicin i henhold til pakkeliste (se bilag) til brug til administration opbevares tillige i aflåst skuffe på operationsstuerne i originalpakning fraset enkelte præparater til akut brug, fx suxamethonium og adrenalin, som opbevares som løse ampuller/forfyldte sprøjter.

Generelt udtages medicinen først af originalpakningen når den skal anvendes. Medicinpakninger, som udtages af køleskab i medicinrummet markeres med dags dato.

Mellem hver administration fylder an.personale medicinskuffen på operationsstuerne op iht. pakkeliste (se bilag).

Afdelingens farmakonom har ansvar for 2 gange månedlig at foretage tjek af medicin i medicinskuffer på operationsstuerne for udløbsdato. Dette dokumenteres i logbog, som ligger i medicinskuffen.

Afdelingens farmakonom har tillige ansvar for at tjekke medicin for udløbsdato i medicinrummet jvf. VIP: Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika - medicinvejledning 3

Mærkning af medicin til infusion og injektion

 

Injektionssprøjter og infusionssprøjter skal mærkes med lægemidlets navn, styrke/koncentration og initialer på den sundhedsperson, der har trukket præparaterne op.

Noradrenalinen markeres med yderligere rød streg.

Undtagelser

Medicin i akuttasker er undtaget ovenstående retningslinjer om opbevaring. Der henvises til særskilte vejledninger vedr. akuttasker.

 

Injektionsvæsker og infusionsvæsker, hvortil der tilsættes lægemiddel, skal blandes og mærkes umiddelbart inden brug.

Standardblandingen skal mærkes med pt. label, hvis blandingen sættes op af anden person, end den der har blandet den.

Ved mærkning af medicinblandinger skal bruges følgende labels:

A.  Label med rød kant til individuelle blandinger med patientlabel (vedr. afd. Y13 bruges røde mærkater fremstillet af apoteket).

      RØD KANT -                 

  

 Mærkater med individuelle blandinger skal mærkes med:

  • Label med patientens navn og CPR-nr.– patientidentifikation sker enten ved at spørge patienten eller bruge patientens armbånd
  • Navn på indholdsstof/præparat
  • Styrke
  • Dato og tidspunkt for hvornår medicinen er blandet (dato/mdr./år/klokkeslæt)
  • Sign. af den person der blander og sign. af den person der opsætter medicinblandingen hvis det ikke er samme person
  • Eventuelt seneste anvendelsestidspunkt
  • Bortskaffelse af brugt emballage – CPR fjernes og makuleres eller overstreges med rettelak eller sort tusch inden bortkastelse

B. Label med blå kant til standardblandinger uden patientlabel

BLÅ KANT - Mærkater ved standard blandinger skal udfyldes med:

  • Sign. af den person der blander og underskrift af den person der opsætter medicinblandingen hvis det ikke er samme person
  • Dato og tidspunkt for hvornår medicinen er blandet
  • (dato/mdr./år/klokkeslæt)
  •  
  • Noradrenalinen markeres med yderligere rød kant for at skabe ekstra opmærksomhed mellem den og andre infusioner.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Det er anæstesipersonales ansvar at opfylde medicinskuffer på operationsstuer mellem hver anæstesi i henhold til ovenstående.

Det er den person der indgiver lægemidlet, som har ansvaret for at mærkningen er i overensstemmelse med ovenstående

Det er afdelingens farmakonom, som har ansvar for at tjekke medicin for udløbsdato.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bekendtgørelse 2002-04-25 nr. 245 om håndtering af lægemidler på behandlende institutioner og afdelinger (Medicinskabsbekendtgørelsen). Sundhedsstyrelsen 2002.

Vejledning om ordination og håndtering af lægemidler. Sundhedsstyrelsen 2006

Sundhedsstyrelsens brev dateret 1. juni 2007, j.nr. 7-703-29-20/1/BDB ”Vedrørende mærkning af medicin”

Vejledning nr 10243 af 24/11/2007 "Vejledning om mærkning af medicin på anæstesiafdelinger" 

VIP "Identifikation af patienter" https://vip.regionh.dk/VIP/Admin/GUI.nsf/Desktop.html?Open&login&redirrectto=/VIP/Admin/GUI.nsf/Desktop.html?Open&openlink=http://vip.regionh.dk/VIP/Redaktoer/1301ZG.nsf/Main.html?open&unid=X09822C18AEEDEA53C12588160040FFF8&windowwidth=1100&windowheight=600&windowtitle=Redigering

VIP " Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler" https://vip.regionh.dk/VIP/Admin/GUI.nsf/Desktop.html?Open&login&redirrectto=/VIP/Admin/GUI.nsf/Desktop.html?Open&openlink=http://vip.regionh.dk/VIP/Redaktoer/1301ZG.nsf/Main.html?open&unid=X09822C18AEEDEA53C12588160040FFF8&windowwidth=1100&windowheight=600&windowtitle=Redigering

Tilbage til top

Bilag