Håndtering af mails fra patienter

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Instruksen beskriver opgaverne relateret til effektiv og ensartet håndtering af mails fra patienter til RCØ-ambulatorium

Tilbage til top


Definitioner

Der skelnes mellem mails fra patienter som omhandler varebestillinger og dem som har et behandlingsrelateret indhold.

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

 

Der gives autosvar på alle mails, se nedenfor:

Kvittering for modtagelse af din mail:

Tak for din henvendelse til RCØ’s varebestilling på Glostrup hospital

Vi vil behandle din forespørgsel hurtigst muligt.

Det er en stor hjælp for os i ambulatoriet, hvis du, i din mail, har oplyst følgende informationer:

·Fuldt navn

·Adresse

·Præcis beskrivelse af den vare, du mangler. Meget gerne med varenummer.

Med venlig hilsen

RCØ - ambulatorium

Glostrup Hospital

Ved henvendelse af akut karakter (f.eks. defekt respirator), så kontakt os venligst på telefon:

RCØ - ambulatorium: ###TELEFON### ml. 08:00 - 09:00

RCØ - sekretariat: ###TELEFON### ml. 08:00-11:00 - 13:30 - 15:00

Ved uopsættelige akutte henvendelser udenfor telefontid: ###TELEFON###

Hvis du er akut syg, eller din sygdom er blevet forværret, skal du kontakte din praktiserende læge.

 

Dagligt:

Hver morgen i hverdagene screenes indbakken på ambulatoriemailen og der skelnes mellem mails med varebestillinger og behandlingsrelaterede mails.

Mails med varebestillinger effektueres hurtigst muligt og gerne indenfor en uge. Når "ordren" er effektueret sendes et kort svar til patienten om dette.

Mails med behandlingsrelateret indhold sendes videre til den læge, der har ansvaret for ambulatoriet den pågældende dag. Patientens problem noteres i SP.

  1. Vedrører problemet granulationsvæv, vil lægen typisk foreslå behandling med Betnovat eller Lapis. Der skrives en recept, såfremt det er nødvendigt. Lægen noterer i SP og personalet i amb. besvarer patienten pr. mail med en plan. Såfremt patientens hjælperhold ikke er oplært i at bruge Lapis kaldes hjælperholdet ind i ambulatoriet til oplæring i dette.

  2. Andre mails med et behandligskrævende indhold drøftes med ambulatorieansvarlige læge og afh. af problemet og såfremt, der er behov for at se en RCØ-læge, kan patienten visiteres til akutambulatoriet om torsdagen. Det skal sikres at hjælperhold oplæres og bureau orienteres, såfremt der foretages ændringer i behandlingen.

  1. Er der udelukkende behov for en sygeplejekonsultation, kan patienten bookes ind på ekstraprogrammet mandag, tirsdag, onsdag og fredag. Det skal sikres at hjælperhold oplæres og bureau orienteres, såfremt der foretages ændringer i behandlingen. Dette sker i samarbejde medforløbskoordinator på RCØ.

  2. Plan for behandling indskrives i SP og patientens mail besvares enten på skrift eller pr. tlf.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen på RCØ er ansvarlig for, at instruksen implementeres i afsnittet og at det relevante sundhedspersonale i ambulatoriet har kendskab til og anvender denne i ambulatoriet.

Plejepersonalet har ansvaret for at, der dokumentres efter de gældende retningslinjer i SP

Autosvar og tidsfrister på mails er godkendt af kommunikationsmedarbejder på Rigshospitalet,Glostrup.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top