Anæstesisygeplejersker 3044
Definitioner
Instruksen beskriver anæstesifremstilling til PEROPERATIV SMERTEBEHANDLING til BØRN. EPIDURAL OG KONVENTIONEL. EPIDURALANALGESI - BØRN >6 MÅNEDER
Fremgangsmåde
MEDBRING:
- Epidural-bakken fra den nederste skuffe i thoraxkomoden, Lidocain 2% m. Adrenalin, Marcain 0,5%, Fentanyl 0,05mg/ml, Bupivacain 1mg/ml, Clonidin 150 mikrogram/ml (fås på 4141).
FREMSTILLING:
- Indhold fra EPI-bakken udpakkes sterilt, Tegaderm + Mefix / silkeplaster til fixering.
- Testdosis = Lidocain 2% m. Adrenalin trækkes op, Bolus dosis Marcain 0,25% trækkes op =(Marcain 0,5% fortyndes med NaCl isot til 0,25%).
- Medicinblanding til kontinuerlig infusion via sprøjtepumpe eller almindelig EPI pumpe gøres klar.
ANÆSTESI:
Lægen lægger epiduralkatheter 19G på sovende barn. Katheteret placeres højt lumbalt via paramedian adgang. Katheterspids føres efter udmåling til costa 5-6. Katheter fixeres.
- TEST-dosis: Lidocain 2% med Adrenalin - 0,05 ml/kg
- BOLUS-dosis: Marcain 0,25% - 0,25 ml/kg
- KONTINUERLIG inf.: 247,5 ml Bupivacain 1 mg/ml + 2,5 ml Clonidin 150 mikrogram/ml = 250 ml - hvoraf 50 ml trækkes op i infusionssprøjte til sprøjtepumpe / eller de 250 ml kobles til alm. EPI pumpe.
- INFUSIONSHASTIGHED: 0,25 - 0,30 ml/kg/time.
- BLANDINGSKONC.: 1 mg/ml Bupivacain + 1,5 mikrogram/ml Clonidin.
EPI-bolus gives inden åbning af thorax. Efterfølgende bolusinterval ordineres af anæst.læge. MAX-total-dosis Bupivacain/Marcain pr 4 timer = 2 mg/kg
LEJRING:
Sideleje
SPECIELT:
- Obs puls og BT efter testdosis ( børn < 8 år reagerer ikke nødvendigvis med BT fald ).
- Obs evt urinretention på barn uden blærekatheter.
KONVENTIONEL:
Fentanyl : Infusion 1-2 µg / kg / time Bolus 1-2 µg / kg
Paracetamol : Infusion 10 mg/kg iv.
Toradol: evt - dosis, lægeordineret
ME /NEO + JCN
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Anæstesisygeplejersken kan med denne instruks klargøre fremstilling til Peroperativ smertebehandling, børn. Epidural og konventionel. Epiduralanalgesi - børn> 6 måneder.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top