Mentor VIP

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Denne VIP har til formål at støtte mentorer til at arbejde pædagogisk og struktureret i oplæringen af nyansatte sygeplejersker i Afdeling for Børn og Unge med Kirurgiske Sygdomme, på Rigshospitalet.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Mentorer i BUKIR

 

Tilbage til top


Definitioner

BUKIR: Ansigt-Knogle-Led (AKL) og Mave-Tarm-Urinveje (MTU)

En nuanceret, anerkendende feedback: Feedback handler om dialog mellem kolleger. I dette tilfælde er feedback mellem den erfarne sygeplejerske og den nyansatte sygeplejerske. Den nyansatte har brug for at vide hvordan det går, og konkret hvad der går godt og hvad der skal arbejdes med. På denne måde fremmer vi den nyansattes mulighed for at tage medansvar for egen læring, og selv sætte mål for den kommende periode.  

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Vi har alle ansvar for vores nye kollegaer og vi hjælpes ad for at give den bedste oplæring til vores nye kollega. Som mentor har du stor betydning for den nyansatte. Du er et fast holdepunkt for den nyansatte særligt i oplæringsperioden. Det er rart for den nyansatte, at du går til opgaven med en altruistisk tilgang, det vil sige at du er opmærksom, opsøgende og interesseret i den nyansattes læring og udvikling og hele tiden har for øje hvad du kan gøre for at skabe de bedste mulige betingelser for den nyansattes introduktion og oplæring. Når du oplærer en nyansat sygeplejerske, er det vigtigt at du planlægger dagen med udgangspunkt i den nyansattes behov (hvordan den nyansatte lærer bedst) og konkret tager afsæt i den enkeltes forudsætninger. Oplæring handler både om at integrere den nyansatte i det faglige såvel som det sociale samarbejde i afdelingen. 

For at sikre en kvalitetsfyldt oplæring, skal du og den nye kollega: 

Som mentor er det vigtigt, at du kommer omkring nedenstående punkter i din oplæring omhandlende patientforløb:

Som mentor har du et medansvar for, at den nyansatte føler sig accepteret, anerkendt og som en del af fællesskabet, for at støtte et sundt psykisk arbejdsmiljø. Dette kan blandt andet gøres ved at:

 

Struktur:

En vigtig del af oplæringen er at hjælpe den nyansatte til at strukturere sin dag og prioritere sine arbejdsopgaver både fagligt og praktisk.

Evalueringen af introduktionsperioden foregår ved en samtale som ledelsen indkalder til. Her deltager den nyansatte, mentor og afdelingssygeplejersken. 

Det er vigtigt, at du som mentor fremstår som et godt forbillede for afsnittet ved at have en god omgangstone, være hjælpsomhed, grundig og stolt over dit arbejde.Være loyal og tro mod indholdet i VIP'er da disse er et grundvilkår for vores sygepleje. Forskningen viser at en god oplæringsperiode er grobund for et stærkt fremtidigt samarbejde og tilknytning til afsnittet.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

ledelsen og klinisk spl. specialist BUKIR

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Tilbage til top


Bilag

Præoperativ klargøring af patient i BUKIR

Identifikation af patienter

Sygeplejefaglig vurdering og journalføring

Tilbage til top