Formål
Denne VIP har til formål at støtte mentorer til at arbejde pædagogisk og struktureret i oplæringen af nyansatte sygeplejersker i Afdeling for Børn og Unge med Kirurgiske Sygdomme, på Rigshospitalet.
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Mentorer i BUKIR
Tilbage til top
Definitioner
BUKIR: Ansigt-Knogle-Led (AKL) og Mave-Tarm-Urinveje (MTU)
En nuanceret, anerkendende feedback: Feedback handler om dialog mellem kolleger. I dette tilfælde er feedback mellem den erfarne sygeplejerske og den nyansatte sygeplejerske. Den nyansatte har brug for at vide hvordan det går, og konkret hvad der går godt og hvad der skal arbejdes med. På denne måde fremmer vi den nyansattes mulighed for at tage medansvar for egen læring, og selv sætte mål for den kommende periode.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Vi har alle ansvar for vores nye kollegaer og vi hjælpes ad for at give den bedste oplæring til vores nye kollega. Som mentor har du stor betydning for den nyansatte. Du er et fast holdepunkt for den nyansatte særligt i oplæringsperioden. Det er rart for den nyansatte, at du går til opgaven med en altruistisk tilgang, det vil sige at du er opmærksom, opsøgende og interesseret i den nyansattes læring og udvikling og hele tiden har for øje hvad du kan gøre for at skabe de bedste mulige betingelser for den nyansattes introduktion og oplæring. Når du oplærer en nyansat sygeplejerske, er det vigtigt at du planlægger dagen med udgangspunkt i den nyansattes behov (hvordan den nyansatte lærer bedst) og konkret tager afsæt i den enkeltes forudsætninger. Oplæring handler både om at integrere den nyansatte i det faglige såvel som det sociale samarbejde i afdelingen.
For at sikre en kvalitetsfyldt oplæring, skal du og den nye kollega:
- Vise afsnittet og forklare om funktionen af de forskellige rum samt hvor de forskellige ting kan findes
- sikre kitler, garderobeskab til omklædning i kælderen, sikre at der laves ID kort
- Informere om fb, instagram (udfyldelse af samtykkeerklæring til insta) fortælle om BUKIR's socialearrangementer
- invitere til drøftelse af den nyansattes læringsstil og forventningsafstemme ift hvordan oplæringn gribes an
- Aktivt følge op på introduktions- og oplæringsprogrammet ved at signere i takt med at færdighederne og kompetencerne udvikles
- Introducere til og oplære den nyansatte i afsnittes udstyr
- Gennemgå arbejdsopgaver relateret til birum
- Reflektere sammen
- Give og efterspørge feedback
- Planlægge og forventningsafstemme den kommende uge eller periode
Som mentor er det vigtigt, at du kommer omkring nedenstående punkter i din oplæring omhandlende patientforløb:
- Gennemgå indlæggelsesforløbet for den givne patient
- Henvis til relevante VIP'er (Relevant forløbsbeskrivelse, Præoperativ klargøring af patient i BUKIR, Identifikation af patienter, Sygeplejefaglig vurdering og journalføring med mere)
- Gennemgå sygeplejefaglige opgaver og kliniske procedure relateret til diagnosen, således:
- Vis procedure og husk altid at italesætte vigtigheden af samarbejde med børn og hvorledes den gode relation skabes med det enkelte barn i SP
- Lad den nye kollega udføre procedurer under supervision
- Tal om eventuelle udfordringer og succesoplevelser ved udførelsen af proceduren
- Gennemgå og signer oplæringsprogrammet
- Henvis til relevant litteratur
Som mentor har du et medansvar for, at den nyansatte føler sig accepteret, anerkendt og som en del af fællesskabet, for at støtte et sundt psykisk arbejdsmiljø. Dette kan blandt andet gøres ved at:
- Hilse på hinanden om morgen
- Spørge ind til den nyansattesprivatliv
- Inddrage den nyansatte på lige fod med de øvrige kollegaer, såvel fagligt som socialt
Struktur:
En vigtig del af oplæringen er at hjælpe den nyansatte til at strukturere sin dag og prioritere sine arbejdsopgaver både fagligt og praktisk.
- Beskriv hvordan du planlægger hele dagens forløb med udgangspunkt i sygeplejen til de tildelte patienter
- Hvilke patienter tilses først og hvorfor? Argumenter fagligt for din prioritering
- Italesæt at der kan være opgaver, der kræver hjælp fra en kollega. Derfor skal dagen også planlægges i samarbejde med pågældende kollega.
- Understøt den tidstro dokumentation herunder anvendelsen af zebra
- I løbet af oplæringsperioden skal mentor og nyansat "byte" roller. Det vil sige, at den nyansatte skal tildeles et eller flere mere komplekse patientforløb og her være den ansvarlige for det pågældende patientforløb. Mentorens opgave er at støtte den nyansatte til at argumentere for prioritering og evt. uddelegering af opgaver. Mentoren og den nyansatte skal i løbet af dagen planlægge time-outs for at kunne følge patientforløbet og arbejde patientsikkert.
Evalueringen af introduktionsperioden foregår ved en samtale som ledelsen indkalder til. Her deltager den nyansatte, mentor og afdelingssygeplejersken.
Det er vigtigt, at du som mentor fremstår som et godt forbillede for afsnittet ved at have en god omgangstone, være hjælpsomhed, grundig og stolt over dit arbejde.Være loyal og tro mod indholdet i VIP'er da disse er et grundvilkår for vores sygepleje. Forskningen viser at en god oplæringsperiode er grobund for et stærkt fremtidigt samarbejde og tilknytning til afsnittet.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
ledelsen og klinisk spl. specialist BUKIR
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Bilag
Præoperativ klargøring af patient i BUKIR
Identifikation af patienter
Sygeplejefaglig vurdering og journalføring
Tilbage til top