Medicinafstemning og medicinudlevering i afdelingen for børn og unge med kræft 5002,5054,5051

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Personale i kræftafdeling for børn og unge 5002,5051 og 5054. Derudover følges gældende lov og medicinvejledninger - VIPs, IV-vejledninger og Promedicin.

Denne instruks definerer medicinafstemning i afdelingen som tillæg og henvisning til gældende lovgivning og rigshospitalets tværregionale vejledninger.

Lægemiddelordination Lægemiddelordination

Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidlerDispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidlerDosisdispensering

Tilbage til top

Definitioner

Medicinafstemning betyder man sikrer, at medicin ordineret på FMK/MDA stemmer overens med patientens udskrift af FMK/MDA (medicinliste til patient under indlæggelse) og indholdet i medicinkassen stemmer overens hermed. 

Det er lægens ansvar at patientens medicin fremgår entydigt med korrekt styrke af tablet eller suspension, entydig dosis og frekvens.

Medicinafstemning omfatter indsamling af information om aktuelle ordineret medicin. Man skal huske nye ordinationer især ved udskrivelse og indlæggelse. Alene ajourføring af FMK er ikke en medicinafstemning.

Medicinlister og print

  • FMK medicinliste: medicinliste når barnet/den unge er hjemme. FMK medicinliste printes ved udskrivelse og medbringes ved ambulante besøg. FMK medicinliste kan printes af læge og spl med digital signatur.
  • MDA medicinliste: medicinliste når barnet/den unge er indlagt. MDA medicinlisten printes fra SP (medicinliste til patient til brug under indlæggelse). Under indlæggelse afstemmes medicin og lister printes alene fra MDA. Man tilgår først FMK ved udskrivelse.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1) Medicinkasse:

Det er sygeplejerskens ansvar at kigge og sikre at indholdet i medicinkassen stemmer overens med patientens medicinliste.

Sygeplejersken afstemmer og sikrer en forståelse af præparaterne med familien, herunder lægemiddelnavn, styrke af tablet eller suspension, indikationer, frekvens, administration og administrationsniveau, tidspunkt samt bivirkninger. Medicin der ikke længere gives, skal fjernes fra kassen. Ny ordineret medicin der ikke er på recept udleveres af sygeplejersken.

Sygeplejersken sikrer at familien anvender medicinkassen korrekt, dvs placering i eget hjem, at den er aflåst, rengøring ud fra dokumentet ” ”transportabel medicinkasse til børn- en vejledning til forældre”.Transportabel medicinkasse til børn hæm/onk Medicinkassen skal indeholde aktuelle FMK/MDA-liste. Tidligere kopier skal ikke findes i kassen, evt. notater familien har brug for, må overføres til opdaterede medicinlister. Medicin der skal opbevares på køl, skal ikke være i kassen.

Sygeplejersken sikrer at "Forældre henvendelse til afdelingen"Forældre NY 220221 da- engelsk master.docx dokumentetet er printet og ligger i medicinkassen. Se akut og henvendelses afsnitUdskrivelse, Afdelingen for børn og unge med kræft og blodsygdomme 5054,5051, 5002

Familierne skal informeres om at medbringe medicinkassen ved ethvert besøg på hospitalet. Forældre har ved ambulant besøg ansvar for medicindispensering og administrering af per os medicin under ophold i 5002, 5051 eller 5054.

 

 

2) Indlæggelse:

Planlagt indlæggelse:

Det er både lægen og sygeplejerskens ansvar at medicinlisten bliver afstemt ved indlæggelse. Aktuelle medicin ordineret i FMK, der skal gives under indlæggelsen, afstemmes med MDA. Herefter ordineres evt. ny medicin til indlæggelsen, og  evt per os kemoterapi frigives fra behandlingsplan.

MDA-liste printes af læge/spl og tages med på patientstuen. Læge/spl afstemmer medicin ved at sammenholde den printede MDA-listen med den eksisterende FMK-liste i patientens medicinkasse.

Skal der frigives per os kemoterapi fra behandlingsplan, skal dette gøres før listen printes, for herved at sikre korrekt udlevering og administration.

Sygeplejersken kigger i medicinkassen sammen med forældrene, sikrer overensstemmelse mellem udleveret medicinliste og indholdet i medicinkassen. Ikke relevant medicin fjernes fra medicinkassen. Administrationsniveau under indlæggelse afstemmes og ajourføres i MDA.

Er der yderligere ændringer i patientens medicin ændres dette af lægen via Best ord. Der skal printes en ny korrekt MDA-liste til familien.

Dette gøres ved indlæggelse. Det kan dog udskydes til førstkommende dagtid ved indlæggelse i aften/natte timerne.

Dokumentation: Sygeplejersken dokumenterer medicinafstemning og medicinoplæring ved at:

  • Oprette et notat
  • Vælge type medicinudlevering kommentar
  • indsætte smartphrase medicinafstemning der fyldes med udførte handlinger 

Akut indlæggelse i vagten:

Ved indlæggelse i en vagt ordineres aktuelle medicin, der er ordineret på FMK, til at blive givet under indlæggelsen. Medikamenter der oplagt ikke skal fortsættes fx ved mistanke om toxicitet, skal pauseres eller seponeres. Ved først kommende dagstid afstemmes MDA af stuegangslægen som ovenfor beskrevet

Ved indlæggelse i en vagt printer Spl patientens MDA-liste for at ajourføre administrationsniveau sammen med forældrene. Ved fejl eller mangler på MDA listen dokumenters dette i et vurderingsskemanotat hvis ikke det er muligt for vagthavende lægen at vurdere om et lægemiddel skal genoptages, fortsætte eller seponeres.

Dokumentation: Se samme afsnit under planlagt indlæggelse og dokumentation.

Efter afstemning/under indlæggelse:

Har patienten medicinkasse, har forældre som udgangspunkt ansvaret for dispensering og administrering af medicin (som ikke er på køl) under indlæggelse.

Ved ændring i per os medicin under indlæggelse, skal der på ny medicinafstemmes med forældrene med udlevering af en ny MDA-liste. Administrationsniveau ajourføres ligeledes af spl.

Dokumentation: Se samme afsnit under planlagt indlæggelse og dokumentation.

 

3) Udskrivelse:

Ved udskrivelse ordinerer lægen den medicin barnet skal tage hjemme. Det gøres ved at afstemme og ajourføre FMK. Der laves recepter på lægemidler der er receptpligtige (antal og genudleveringer tilpasses formodet behov).

Den ajourførte FMK-liste printes (læge/spl) og gennemgås med familien af læge/spl. Herunder gennemgås hvad der udleveres fra afdelingen, hvad der hentes af familien og om det er på recept eller ikke, samt om der er tale om særydelsesmedicin. Nødvendig medicin udleveres i velovervejet mængde (doseret mængde inden næste besøg) og udleveringen skal registreres i SP.

Familien mindes om at holde øje med mængden af medicin de har i hjemmet således de ikke kommer i kommer til at mangle præparater.

Dokumentation: Se samme afsnit under planlagt indlæggelse og dokumentation.

 

4) Ambulant /daghospital:

Ved fremmøde i 5002 eller 5051 skal medicin afstemmes:

  1. Når der ændres i medicin ordinationer; dosis, styrke, eller formulering
  2. Når der ordineres nyt lægemiddel
  3. Når der ændres i medicin ordinationer svarende til punkt 1 eller 2 ud fra behandlingsplan
  4. Når nye prøvesvar fører til at en medicin dosis fortsætter uændret

Lægen sikrer at FMK ajourføres, således de lægemidler barnet skal tage hjemme, fremgår med korrekt formulering, styrke, dosis og eventuelt varighed af FMK-listen. Sygeplejersken sikrer, at indholdet i medicinkassen er identisk med FMK-listen. Ikke relevant medicin fjernes fra kassen. Denne nye afstemte FMK-liste printes og udleveres.

Ved ordination af nyt lægemiddel herunder også medicin der frigives fra behandlingsplanen, skal FMK ajourføres, afstemmes, printes og udleveres. Tidligere liste fjernes uanset hvornår den seneste FMK liste er udleveret og afstemt.

Dokumentation: Sygeplejersken dokumenterer medicinafstemning og medicinoplæring:

  • I fanen afrund besøg vælges medicinudlevering kommentar
  • Sygeplejersken opretter notat, og indsætter smartphrase medicinafstemning der fyldes med udførte handlinger 

 

5) Udlevering, særydelse og vederlagsfri medicin:

Ved selvadministration under indlæggelse udleveres medicin til forbrug under indlæggelse til medicinkassen Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler 

Al kræftmedicin og støttemedicin udleveres fra hospitalet (kemo, svampemedicin, antimetika og emla plastre) jvf retningslinjer for vederlagsfri medicin Vederlagsfritmedicin udlevering apotek.pdf

Alt andet fås enten i håndkøb eller på recept til brug i eget hjem. Kalktilskud, D-vitamin og vitaminer kan købes hvor som helst af familierne, blot de anskaffer mineraltilskud med korrekt styrke, vitaminer med korrekt styrke samt multi-vitaminer uden jernindhold og i øvrigt med korrekt styrke. Udgifter til mineraler og vitaminer skrives ind som merudgift af socialrådgiverne. Familien kan søge om refusion ved kommunen.Udskrivelse, Afdelingen for børn og unge med kræft og blodsygdomme 5054,5051, 5002

Elektrolytter kan skaffes på de fleste apoteker. Er det umuligt for apoteket at fremskaffe er disse præparater billige og kan/må dette udleveres fra afdelingen

Drop ind registrering af medicin.pdfHospitalsudleveret medicin 5002+5051.pdf Hospitalsudleveret medicin ambulant (002).pdf 

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingens ledelse samt vejleder og ass. afdelingssygeplejerske har ansvar for implementering af denne instruks

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Se tværregional VIP Dispensering og administration af lægemidler samt udlevering af vederlagsfri lægemidler for link til reference fra sundheds og ældreministeriets bekendtgørelse og lovgivning om lægemiddelordination 

 

Tilbage til top

Bilag