JACIE børn: Forløbsprogram for beslægtede knoglemarvsdonorer u. 18 år (Kap. 7)


Ved ændringsforslag og eller spørgsmål kontakt gerne Klinisk Sygeplejespecialist og JACIE-kvalitetskoordinator her.


1. Formål
2. Målgruppe, anvendelsesområde samt afgrænsning af patientgruppe
3. Definitioner
4. Fremgangsmåde
5. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
6. Akkrediteringsstandard

1. Formål

Forløbsprogrammet for beslægtede knoglemarvsdonorer under 18 år skal først og fremmest sikre, at donors tarv og sikkerhed varetages i henhold til gældende lovgivning og kvalitetsstandarder. Samtidig skal forløbsprogrammet sikre:

  • Grundig alderssvarende information til donor samt forældre/værge om donation af knoglemarv.
  • Donors accept og samtykke til at donere.
  • Evaluering af donors egnethed (sikkerhed for donor og recipient).
  • Kontinuitet i forløbet for donor og familie/værge.
  • Opfølgning på donor efter donation.

For at sikre den beslægtede donors tarv er forløbet placeret i Daghospitalet 4064, Afdeling for Børn og Unge, med lægefagligt ansvar ved Jesper Kjærgaard, Nadja Hawwa Vissing og Marie-Louise von Linstow. Donor indlægges i transplantationsafsnittet til selve knoglemarvshøsten, og opfølgning foregår igen i Daghospitalet.

Tilbage til top

2. Målgruppe, anvendelsesområde samt afgrænsning af patientgruppe

Målgruppe

Transplantationskoordinatorer for allogen stamcelletransplantation på ###TELEFON###. 

Pædiater(e) med ansvar for information og vurdering af beslægtede donorer.

Klinisk personale i Daghospitalet ###TELEFON### inkl. ledelse.

Klinisk personale på TXID ###TELEFON### inkl. ledelse.

 

Anvendelsesområde og patientgruppe

Gælder for beslægtede knoglemarvsdonorer under 18 år i Afdeling for Børn og Unge.

Tilbage til top

3. Definitioner

PAL 
Patientansvarlig læge.

ABU
Afdelingen for Børn og Unge

Bisidder
En person adskilt fra recipientens primære behandlende transplantationsteam, dvs. en person som ingen funktion har i forbindelse med den behandling og pleje recipienten modtager, eller det team der planlægger og udfører behandling og pleje før, under og efter transplantationen. Pædiatrisk PAL varetager sammen med et team af sygeplejersker i ABUs Dagshospital denne funktion. Alle har modtaget undervisning i donors forløb samt rollen som bisidder.
Bisidderen skal:

  • varetage donors tarv uagtet recipientens behov for transplantation.
  • varetage donors interesser, velbefindende og sikkerhed.
  • støtte donor til at forstå forløbet, hvad indgrebet går ud på samt konsekvenserne af at være knoglemarvsdonor (mulige fordele og ulemper).
  • bistå forældre/værge til at støtte donor bedst muligt før, under og efter donation.

PAS 
Plejeansvarlig sygeplejerske.

Tilbage til top

4. Fremgangsmåde

4.1. Henvisning og visitation

Henvisning til allogen stamcelletransplantation sendes til visitationsudvalget, når der er fundet en egnet beslægtet donor. Recipienten godkendes til transplantation på visitationsmødet hvorefter tentativt tidspunkt for transplantation fastsættes ved planlægningsmøde i ABU. Dette tidspunkt fastsætter tidsramme for donors forløb.

 

4.1.1 Donors tarv

Donors tarv skal varetages uagtet recipientens behov for transplantation. Donor skal derfor have en bisidder til rådighed, som ikke har behandlings- eller plejeopgaver relateret til recipientens transplantationsforløb. På den baggrund foregår information og samtykke til knoglemarvsdonation, forundersøgelse og endelig vurdering af donors egnethed og parathed i Afdeling for Børn og Unges Daghospital. Hvis PAL for donor er forhindret i forsamtale, forundersøgelse eller andet vil en kollega fra det ansvarlige lægefaglige team træde til. Hverken Daghospital eller PAL er en del af ###TELEFON### eller transplantationsteamet, ligesom de heller ikke har været en del af recipientens initiale behandlingsforløb. PAL vil dog af hensyn til daglig drift få tildelt vagter, hvor der er mulighed for, at de skal varetage en akut opstået situation eller behandling af recipient.

  

Der er allokeret to børnesygeplejersker i Daghospitalet, der i samarbejde med PAL, skal fungere som bisiddere for donor. De to sygeplejersker har modtaget undervisning i donorforløbet, og deres rolle som bisiddere.

 

4.1.2. Bisidders funktion

Bisidder er en gennemgående sygeplejerske i Daghospitalet, som er til stede sammen med donor ved forsamtale, forundersøgelse og sidste check før indlæggelse til knoglemarvshøst. Bisidderen skal beskytte donors interesser, og støtte donor til at forstå hvad knoglemarvsdonation indebærer. Ligeledes skal donor støttes til at forstå konsekvensen af at være donor, alternativt at afstå fra at være donor. Der skal tages hensyn til barnets alder, evne og ret til selvstændigt at kunne træffe beslutninger på egne vegne. Bisidder skal på samme måde støtte forældre/værge i at varetage donors tarv og interesser.

Alle donorer tilbydes en opfølgende samtale 1-2 mdr. efter donationen. Opfølgningen varetages af den sygeplejerske, der har været bisidder, evt. i samarbejde med ansvarshavende læge. Det tilbydes også opfølgning til donorer, som er udsat eller evt. aflyst, efter de har været til forsamtale og forundersøgelse. Dette vurderes individuelt af bisidder og donors PAL.

 

4.2. Koordinering

4.2.1 Planlægning med PAL

Transplantationskoordinatorerne på 4042 har ansvar for planlægning af donors forløb. De aftaler dato for forsamtale og forundersøgelse med donor og PAL. Første kontakt til PAL er via mail, hvor der aftales tidspunkt for hhv. forsamtalen og forundersøgelsen. Deadline for svar fra PAL er 48 timer. I mailen informeres PAL kort om status på donor og familie.   

 

4.2.2 Information til donor og forældre/værge

Transplantationskoordinatorerne sender mail/ eller post nedenstående til donor og forældre/værge:

  • Indkaldelsesbrev
  • Foreløbig transplantationsplan
  • Informationspjecen: ”Når du skal være knoglemarvsdonor til din søster eller bror”     
  • Samtykke til udveksling af helbredsoplysninger
  • Tilladelse til registrering i database samt blodprøveopbevaring
  • Operationstilladelse
  • Oversigt over hospital
  • Velkommen til RH (hvis nye patienter)
  • Parkeringsbillet

Transplanatationskoordinatorerne har en tjekliste, hvor de dokumenterer hvad der sendes ud til familien. Tjeklisten gemmes i en grøn mappe, som gemmes i arkivskabene ved Transplantationskoordinatorerne.

Derudover, en kopi til PAL, Oversygeplejerske i Daghospitalet ###TELEFON###, Oversygeplejerske på TXID ###TELEFON### samt Patientforløbskoordinator på TXID ###TELEFON### af:

  • Indkaldelsesbrev
  • Foreløbig transplantationsplan
  • ”Forløbsoversigt for patient og beslægtet donor”
  • Ordination af knoglemarv - dokument(er) findes via 3.0.2 Ordination af knoglemarvshøst
    • Dokument: Ordination af knoglemarvshøst beslægtet donor.

Patientforløbskoordinator på TXID ###TELEFON### vil sørge for at "Ordination af knoglemarv" lægges til underskrift hos ansvarlig læge for recipienten. Den underskrevne ordination lægges i donors sagsmappe af patientforløbskoordinator.  

Resterende dokumenter printes af PAS og lægges i donors sagsmappe. 

 

4.2.3 Ansvar for at booke donor

  • Bisidder/ PAS i Daghospitalet ###TELEFON### har ansvar for, at der oprettes et patientforløb i SP, således at transplantationskoordinatorerne kan gå i gang med at koordinere forløbet og bestille knoglemarvshøst. Bisidder-sygeplejerskerne har ansvar for at tildele donor en bisidder samt meddele koordinatorerne, hvem der har donor.

 

  • Bisidderen/PAS har ansvar for at booke og planlægge sygeplejeressourcer i Daghospitalet til forsamtale, forundersøgelse, sidste check før indlæggelse af donor til høst samt evt. bestilling af tolk, planlægge telefonisk opfølgning en uge efter høst, opfølgning dag +30 og tilbyde opfølgende samtale ca. 2 mdr. efter donationen. Alle tider (også telefonopringninger eller anden planlægning) skal bookes i SP fra start og alle blodprøver bestilles også. Blodprøver til Vævstypelaboratoriet skal desuden aftales telefonisk, da det er en tidskrævende laboratorie analyser. Derudover, så sendes der en mail til ###EMAIL### og ###EMAIL### - I denne mail skal donors navn og CPR nummer fremgå samt recipientens navn og CPR nummer.

 

Det planlægges således, at samme bisidder er tilstede ved alle besøg, optimalt set også inkl. høstdagen, i tilfælde af donor har et særligt behov for støtte. Forsamtale og forundersøgelse planlægges som udgangspunkt i recipientens forundersøgelsesuge, men på forskellige dage. I nogle tilfælde kan de gennemføres på samme dag (primært hensyn til donor og familiens tid og mulighed for at være til stede). Den opfølgende samtale efter donation, kan koordineres med et af recipientens ambulatoriebesøg, afhængig af donors/familiens ønsker.

 

  • Sekretær TXID ###TELEFON### har ansvar for at donor bookes til indlæggelse på ###TELEFON###. Donor indlægges dagen før høst (senest kl. 18), medmindre andet aftales. Under indlæggelsen må donor og recipient ikke passes af den samme sygeplejerske.

 

  • Transplantationskoordinatorerne booker knoglemarvshøst på afsnit ###TELEFON### i SP, aftaler høstdato med Oversygeplejerske ###TELEFON### og Stamcellelaboratoriet ###TELEFON###, samt adviserer pædiatriske KMT-læger om høstdatoen.

 

4.2.4 Anvendelse af tolk

Hos donorer (eller donors forældre/værge), der ikke taler og forstår dansk vurderes behovet for tolk. Som udgangspunkt skal der altid bestilles tolk. Familiemedlemmer eller donor selv (uanset alder) bør ikke fungere som tolk. Transplantationskoordinatorerne giver besked, hvis der er behov for tolk. Dette dokumenteres også i SP i headeren.

 

4.2.5 Sagsmappe

Sagsmappen samles af bisidder/ PAS. Nedenstående dokumenter skal være klar i sagsmappen når donor ankommer: 

Donor sagsmappe, forside, version 6.pdf

  1. Donor Labels.docx 
  2. Tjekliste_Daghospital ###TELEFON### beslægtede donorer_version 6.pdf - Sygeplejefaglig tjekliste
  3. Dokument: Tjekliste: Indlæggelse til knoglemarvshøst
    ►findes under punkt 4.2 Inlæggelse til knoglemarvshøst i følgende VIP: JACIE børn: Knoglemarvshøst - ordination, indlæggelse og udskrivelse (Kap. 7)
  4. Samtykkeerklæringer - fremfindes via følgende VIP: JACIE børn: Samtykkeerklæringer herunder recipient, donor, autolog og GMO (Kap. 8)
    • Samtykke til udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke
      ►findes under punkt 4.2 Yderligere samtykker - glædende for recipient, donor, autolog og GMO. 
    • Samtykkeerlæringer til blodcelledonation
      (tidligere kaldet samtykke til knoglemarvsdonation)
      findes under punkt 4.3 Samtykke til blodcelledonation - gældende for mindreårige og voksne donorer
    • Operationstilladelse (for børn under 18 år)
      ►findes punkt 4.2 Yderligere samtykker - glædende for recipient, donor, autolog og GMO. 
    • Tilladelse til registrering og blodprøveopbevaring ​​​​​
      findes i VIP: 5.0.1 Forsamtale med allogen KMT patient - under punkt 1.1 Samtykkeerklæringer.  
  5. Forløbsoversigt for pt. og donor.pdf (Mangler opdatering/ fra aug'21)
  6. Ordination af knoglemarvshøst beslægtet donor
    ►Findes via fælles VIP med Afdelingen for Blodsygdomme: 3.0.2 Ordination af knoglemarvshøst, under punkt 1. ​​​​​
  7. Forundersøgelsesprogram - Donor_vers 2.pdf - Forundersøgelsesprogram 
  8. Donor Clearance Version 4.pdf - Donor Clearance
  9. Ekspositionsskema_stamcelledonor Version 3.pdf - Ekspositionsskema
  10. For donorpjece se intranettet for seneste version: Når_du_skal_vaere_knoglemarvsdonor_Print.pdf og Jeg-skal-vaere-donor_Print.pdf
  11. Diverse

Ovenstående dokumenter skal følge med donor til operationsgangen.
OBS! Donor må ikke afhentes til høst på ###TELEFON### uden disse dokumenter er udfyldt og underskrevet. Det påhviler donors sygeplejerske på TXID ###TELEFON### at tjekke om disse i orden.

 

4.2.6 Dokumentation

Forløbet dokumenteres i SP samt på de vedhæftede dokumenter, som samles i en sagsmappe. Denne følger donor fra Daghospitalet til TXID ###TELEFON###. Der er udarbejdet forskellige smart-tekster til dokumentation i SP, som skal anvendes. Der må IKKE foreligge (helbreds-)oplysninger om recipient i donors sagsmappe. Efter udskrivelse fra høsten scannes donors sagsmappe ind i SP/Media af TXID ###TELEFON### sekretær.

 

4.3. Forsamtale

Forsamtale med donor planlægges 3-5 uger før tentative transplantationsdato. Samtalen foregår i Daghospitalet 4064 sammen med mindst én forælder/værge. Recipienten deltager ikke i denne samtale.

Samtalen afholdes af PAL, som har ansvar for information samt at indhente samtykke/accept fra donor til knoglemarvsdonation. Det vurderes af PAL, om der er behov for samtale med donor uden forældrenes deltagelse, men som udgangspunkt skal alle fra det fyldte 12. år have tilbuddet. Ved samtalen deltager også en sygeplejerske, som bisidder.

 

PAL foretager en indledende vurdering mhp. om barnet er egnet som donor.

Overordnet gennemgås:

  • Rationale for donation inkl. risici og fordele.
  • Rationalet bag forundersøgelsen inkl. besøg på anæstesien, samt at undersøgelser har til formål at afklare at donor er rask og sikkert kan gennemgå en knoglemarvshøst.
  • Ekspositionsskema.
  • Hvad der skal ske på dagen for indlæggelsen.
  • Hvad der skal ske på høst dagen.
  • Rutine knoglemarvsprøve.
  • Hvad der skal ske dagen efter høsten.
  • Information om, at recipientens læge bliver informeret om blodprøvesvar og helbredsstatus som led i opstart af recipientens behandling. Der er tavshedspligt om alt andet.
  • Donor skal have mulighed for at stille spørgsmål.
  • Donor skal have mulighed for samtale uden forældres/værges tilstedeværelse.
  • Donor skal have mulighed for at afslå donation. OBS! Særlige regler for 15-18 årige. Donor skal informeres om konsekvensen ved ikke at donere.
  • Information om blodprøvekontrol ca. en måned efter høsten.
  • Risiko forbundet med høst proceduren og anæstesi.
  • Hvis der er særlige fysiske hensyn at tage i forbindelse med knoglemarvshøsten, skal høst læge informeres om dette. 

 

PAL har pligt til at indhente skriftligt samtykke til

  • Informeret samtykke til donation (orange skema).
  • Tilladelse til registrering og blodprøveopbevaring (frivilligt).
  • Samtykke til at udveksle helbredsoplysninger samt anvendelse af anonymiserede data til kvalitetsarbejde og dataregistrering.
  • Operationstilladelse.

 

Samtykke skal afgives af begge forældre med forældremyndighed eller værge. Ved skilsmisse og delt forældremyndighed skal begge også afgive samtykke. Unge har fra de er fyldt 15 år selvbestemmelsesret jf. Sundhedslovens § 17, og kan derfor selv give samtykke til eller alternativt afslå donation, såfremt det skønnes at de forstår den givne information samt omfanget og konsekvenserne af deres beslutning. Forældre eller værge har på den anden side omsorgspligt og skal altid have tilsvarende information og inddrages i den unges beslutning. Hvis det skønnes den unge, ikke er i stand til at forstå konsekvenserne af sin beslutning skal forældre eller værge afgive samtykke. Alle samtykkeerklæringer lægges i donors sagsmappe.

 

Efter forsamtalen skriver PAL et resume af samtalen. Hvis der til samtalen vurderes, at det er behov for yderligere undersøgelser til forundersøgelsen, har Daghospitalet ansvar for at disse bestilles. Journalen skal blive i Daghospitalet til forundersøgelsen hvorefter den bringes til TXID ###TELEFON### efter sidste tjek før marvhøst.

 

4.3.1 Forundersøgelse

Forundersøgelsen er omfattet af:

  • Blodprøver
  • Objektiv undersøgelse
  • EKG
  • Anæstesitilsyn

Hvis der er fund ved forundersøgelse/blodprøve resultater, der kræver yderligere udredning, dokumenteres dette og donor/forældre/værge informeres af PAL.

 

OBS Blodprøvetagning, der indeholder prøver til Vævstypelab, skal bookes i afsnit ###TELEFON### på tlf ###TELEFON###, så VTL er klar til at modtage prøverne. PTB sedler skal medgives donor, hvis donor er meget lille i forhold til recipienten, ellers printes PTB sedlerne på ###TELEFON###. Prøveglas til vævstypeprøverne findes i ###TELEFON###, og de sørger for at sende prøverne til vævstypelaboratoriet. Der benyttes kun bud fredage efter kl. 10. Ellers benyttes piccolinetjenesten. Prøverne kan opbevares i posten til dagen efter.

 

Daghospitalet har ansvar for, at der på forhånd er:

  • Bestilt blodprøver i SP (Se forundersøgelsesprgram).
  • Aftalt tid til blodprøvetagning i ###TELEFON###.
  • Vævstypelaboratoriet og serologilaboratoriet er orienteret på forhånd om at modtage prøver på donor.

 

PAL har ansvar for at indhente information om:

  • Donors helbredsstatus, sygdomme herunder evt. rheumatoid sygdom, tidligere malign sygdom, allergi andet.
  • Vaccinationer.
  • Rejseaktivitet.
  • Transfusioner med blodprodukter.
  • Anden risiko for smitsomme sygdomme.
  • Arvelige sygdomme.
  • Hæmoglobinopati - vurdere om donor kommer fra et område, hvor der er risiko for seglcelleanæmi.
  • Graviditettest udføres som blodprøve på alle piger fra 10 år ved forundersøgelsen.
  • Graviditetstest (urin), skal udleveres til alle piger (forældre/ værge) fra 10 år, der har fået menstruation:
    • Forældre/ værge/ donor skal informeres om at udføre testen 14 dage før knoglemarvshøsten. 
    • Forældre/ værge/ donor informeres om at ringe svaret til sygeplejerske i Daghospitalet.
    • Svaret noteres i SP. 
    • Ved positiv graviditetstest skal PAL eller vagthavende læge i Daghospitalet kontaktes. 
       

På baggrund af ovenstående information og undersøgelser vurderer og dokumenterer ansvarlig læge barnets helbredsmæssige egnethed som donor. Der er oprettet en smart-phrase i SP, som PAL udfylder.

 

4.3.2 Donors egnethed:

Hvis der er tvivlsspørgsmål omkring donors egnethed, kontaktes som udgangspunkt overlæge i Blodbanken afsnit ###TELEFON### (tlf. ###TELEFON###) eller vagthavende i Blodbanken tlf. ###TELEFON###. Hvis donor ikke kan erklæres egnet, skal recipientens behandlingsansvarlige læge på TXID ###TELEFON### samt transplantationskoordinatorerne på afsnit ###TELEFON### kontaktes hurtigst muligt.
Donor/familie skal orienteres om at kontakte PAL via Daghospitalet, hvis donor får nogen som helst symptomer på infektion eller andre symptomer, som kan så tvivl om donor kan knoglemarvshøstes på den planlagte dag.

Hvis dette sker, er PAL ansvarlig for at kontakte transplantationskoordinatorerne mhp. videre plan.

 

4.3.3 Opsamling, vurdering af blodprøver og Donor Clearance

  • Donors PAL er ansvarlig for at indsamle og evaluere svar fra samtlige undersøgelser samt udarbejde donor clearance.
  • Blodprøver og evt. supplerende undersøgelser må max være udført 30 dage før høst dato.
  • Hvis der er afvigelser (fx 30-dages fristen er overskredet eller infektionsmarkører mangler), samt ved tvivl om svar på blodprøver kontaktes overlæge i Blodbanken tlf. ###TELEFON### (fx hvis EBV IgM er positiv).
  • Donor clearance skal fremsendes til transplantationskoordinatorerne afsnit ###TELEFON### på ###EMAIL### inden recipienten starter konditionering til transplantation. Original lægges i donors journal. Transplantationskoordinatorer sørger for den kommer i recipientens journal.

 

4.3.4 Ordination af knoglemarvshøst

Forud for knoglemarvshøsten skal ønsket celletal samt grænse for, hvor stort et volumen, der må høstes, ordineres. Denne ordination har recipientens KMT-læge ansvar for. Ordinationen udfyldes på skemaet ”Ordination af knoglemarvshøst”, som skal være til stede i donors journal i udfyldt og underskrevet stand, før donor køres ned til høst.

  • Transplantationskoordinator sikrer at ”Ordination af knoglemarvshøst” sendes eller udleveres til Patientforløbskoordinator, som sørger for at PAL for recipienten udfylder det. Patientforløbskoordinator har ansvar for at lægge det udfyldt i donors safsmappe.

 

4.3.5 Sidste check/vurdering og blodprøver før indlæggelse til knoglemarvshøst

  • Donor skal ses af PAL i Daghospitalet sidste hverdag før indlæggelse på TXID ###TELEFON### til knoglemarvshøst.
  • Bisidder/ PAS deltager ved besøget.
  • Donor skal vurderes mhp. evt nyopstået infektion, der skal tages blodprøver og måles blodtryk, puls og temperatur.
  • Journal med underskrevne samtykkeerklæringer leveres til afsnit 4063 samme dag.
  • Både PAL og PAS skal i SP dokumentere donors parathed.

 

4.4. Indlæggelse til knoglemarvshøst

Donor indlægges på TXID 4###TELEFON###63 dagen før marvhøst senest kl. 18.00.
TXID-læge, der skal udføre donor høst indlægger i SP med henvisning til samme dags notat og noterer i SP ”rp KM-høst jvf ordinationsskema”.

Se nedenstående VIP for detaljeret beskrivelse af procedure og arbejdsopgaver omkring knoglemarvshøsten og indlæggelse.  

JACIE børn: Knoglemarvshøst - ordination, indlæggelse og udskrivelse (Kap. 7)
 

4.4.1 Knoglemarvshøst

På høstdagen dokumenterer både donors ###TELEFON### sygeplejerske og høstlæge kort at donor er klar inden donor køres til operationsgangen afsnit ###TELEFON###, kl. ca. 9-10.30. Høsten foretages af pædiatriske TXID-læger. Recipientens PAL-læge bør ikke høste donor.

Efter høsten observeres donor på opvågningen afsnit 4013, og derefter af personale på TXID ###TELEFON###.

 

4.4.2 Blodprøver dagen efter knoglemarvshøst og udskrivelse

Donor kan typisk udskrives dagen efter høsten efter blodprøve og tilsyn af TXID læge.  

 

4.5 Kontakt til donor efter knoglemarvshøst

Donors PAL eller bisidder kontakter telefonisk donor/forældre/værge ca. en uge efter høsten, for at høre om det har været bivirkninger eller reaktioner i relation til høsten. Der følges op på behov for opfølgende samtale, medmindre dette er afklaret tidligere. Telefonsamtalen dokumenteres i SP vha. smart-phrase ”1ugeefter”.

Donorer, hvor donation er aflyst efter forløbet, er startet op, kan også tilbydes en samtale. Dette beror på individuel vurdering af PAL og/eller bisidder.

 

4.6 Blodprøver

Alle donorer skal have målt hæmoglobin ca. 30 dage efter høsten. Blodprøven kan tages enten på Rigshospitalet eller hos egen læge. Der medgives et skema, hvor blodprøven er beskrevet samt returkuvert til at sende blodprøverne i fra egen læge.

 

4.6.1 Opfølgende samtale

Alle donorer tilbydes yderligere en opfølgende samtale med bisidder og/eller evt. donor PAL. Afhængig af donors alder og ønske skal der være mulighed for, at en del eller hele samtalen foregår uden forældre til stede. Samtalen dokumenteres i SP og foregår ca. 1-2 mdr. efter donation. Hvis der er behov for ydereligere opfølgning senere end 1-2 mdr. efter donationen, aftales dette ved samtalen, og donor bookes til nyt møde efter behov. 

 

4.7 Afslutning af donorforløb

Blodprøvesvar gennemses og svar noteres i journalen. Den læge der udfører knoglemarvshøsten signerer svaret i SP. Såfremt der er uventet patologisk fund aftales mellem donor og recipient PAL, hvem der overbringer svar til familien.  I tilfælde af Hb udenfor normalområdet har PAL ansvar for evt. opfølgning/plan for videre udredning. Det kan som regel aftales til egen læge. Donorforløbet kan afsluttes i SP vha. smart-phrase ”1månedefter”, medmindre der er aftalt en opfølgende samtale.

 

4.8 Vedrørende donorudvælgelse:

JACIE børn: Donorudvælgelse og -søgning (Kap. 6)


4.9 Vedrørende evt. anlæggelse af CVK:

JACIE børn: Donor - anlæggelse af CVK


4.10 Vedrørende indlæggelse til knoglemarvsdonation:

JACIE børn: Knoglemarvshøst - ordination, indlæggelse og udskrivelse (Kap. 7)

(Heri findes "Tjekliste til indlæggelse til knoglemarvshøst på ###TELEFON###" til sagsmappen).


4.11 Relevante telefon og fax-numre

Transplantationskoordinatorer ###TELEFON###:

###NAVN### ###TELEFON### eller ###TELEFON###.
###NAVN### ###TELEFON###.
Email: ###EMAIL### à (Donor Clearance)

 

Læger med ansvar for donor:

Overlæge ###NAVN###: ###TELEFON###.
Afdelingslæge ###NAVN### ###TELEFON###.
Afdelingslæge ###NAVN###: ###TELEFON###.

 

Daghospital ###TELEFON###:

Sygeplejerske: ###TELEFON### 
Oversygeplejerske ###NAVN### ###TELEFON###.

 

TXID ###TELEFON###:

Sygeplejerske: ###TELEFON###.
Patientforløbskoordinator ###NAVN### ###TELEFON###.
Oversygeplejerske ###NAVN###: ###TELEFON###.

Tilbage til top

5. Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Sundhedslovens kapitel 12, § 52, stk. 2-4 samt § 17 stk. 2-3 (Lov nr. 546 af 24. juni 2005)

Vævsloven

Links til regionale vejledninger:

Informeret samtykke til behandling

Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke
​​​

Tilbage til top

6. Akkrediteringsstandard

JACIE v/8: B6 + CM6

Tilbage til top