Formål
At opnå hensigtsmæssige og sikre arbejdsgange i forbindelse med dispensering og administration af peroral medicin.
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Sygeplejersker og farmakonomer tilknyttet Børneonkologisk afd. 5054
Tilbage til top
Definitioner
Ingen.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Farmakonom er til stede i afdelingen morgener alle hverdage og får en arbejdsplads og pc i medicinrummet stillet til rådighed i dette tidsrum. Forstyrrelsesfri zone skal opretholdes.
Ved morgenfordeling prioriteres, hvilke børn der skal dispenseres medicin til først og dette skrives på dagssedlerne sammen med en angivelse af, om barnet har sonde eller ej.
5-8117 varetager kommunikationen med farmakonom om, hvilke børn der er dispenseret til og opdaterer løbende den elektroniske tavle.
Eventuelle spørgsmål ift. det enkelte barns medicin drøftes med den sygeplejerske, der passer barnet.
Ved dispensering:
- Der dispenseres til det kommende døgn incl. det kommende døgns morgendosis
- Farmakonom følger tiderne i MDA. Ved behov for ændringer, f.eks. for at opnå færre administrationstidspunkter, kontaktes stuegangsgående læge eller farmaceut
- Medicin dispenseres ved hjælp af medicinscanner
- Der dispenseres i én sammenhængende proces, dvs. at der dispenseres eet præparat af gangen og udskrives én label af gangen
- Ved dispensering af tabletter til opslemning, lægges tablet i tom per os sprøjte ved siden af en per os sprøjte med sterilt vand
- Al medicin til samme adminstrationstidspunkt lægges i en plastpose påført navn og CPR-nr.
- Når medicin er dispenseret til et barn, placeres det i dispenseringsreolen i medicinrummet under barnets stuenr.
- Såfremt der er dispenseret medicin, der kræver opbevaring på køl, påføres posen med ikke-kølevarer en label med teksten: ”Husk kølevarer”. Kølevarer opbevares i køleskabet i plastpose påført navn og CPR-nr. samt dato og tidspunkt for administration
Ved administration:
- Sygeplejerske henter dispenseret medicin i dispenseringsreolen i medicinrummet til det tidspunkt, hvor det skal administreres
- Ved udlevering/administration sikres vha PDA/medicinscanner på stuen:
- Identitet
- At medicin stemmer overens med det anførte på dispenseringslisten
Ved ændringer i ordinationer:
- Hvis der foretages ændringer i ordinationer, har sygeplejersken der passer barnet ansvar for at give farmakonom besked hurtigst muligt
- Såfremt medicin allerede er dispenseret, har sygeplejersken ansvar for at justere samtlige dispenseringer til det kommende døgn så det stemmer overens med det ordinerede
Når sygeplejersker selv dispenserer og administrerer, skal det foregå i én sammenhængende proces. Det betyder, at sygeplejersken kun må administrere medicin hun selv har dispenseret eller som er dispenseret af farmakonom.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Ledelsen og kvalitetsudvalget er ansvarlig for implementering af denne instruks.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top