Udenlandske patienter: administrativ registrering ved akut behandling af patienter uden folkeregisteradresse i Danmark

Målgrupper og anvendelsesområde
Formål

Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Målgrupper og anvendelsesområde

Sekretærer, sygeplejersker og læger på sengeafsnit og i afregningsfunktioner, Neurocentret, Rigshospitalet.

Tilbage til top

Formål

Dette dokument beskriver hovedprincipperne for indhentning af adresseoplysninger, ID-kort, tidsfrister og administrativ registrering i SP ved behandling af akutte udenlandske patienter i Neurocentret, dvs. patienter uden folkeregisteradresse i Danmark.

Udenlandske patienter, der indlægges akut på et hospital i Danmark, er som udgangspunkt ikke omfattet af gratis behandling. For at sikre betaling, er korrekt administrativ registrering nødvendig. Patientens hjemland, forsikring eller patienten selv skal betale for den udførte behandling i Danmark. Der er nogle lovmæssige undtagelser herfor, fx børn og unge under 18 år, og derfor er der forskellige retningslinjer for, hvad der skal dokumenteres til økonomiafdelingen og registreres i SP.

Denne vejledning er praksisorienteret i forhold til registrering i SP, dokumentation for adresseoplysninger osv. Det er ikke hensigten at belyse alle sundhedsjuridiske spørgsmål i denne vejledning. Spørgsmål herom bedes rettet til hospitalets patientvejledere, juridisk enhed eller økonomiafdelingen.

Har en patient behov for vejledning om sine rettigheder og muligheder for behandling i Danmark, kan patienten kontakte hospitalets patientvejledere.

Definitioner

Personer, der ikke har bopæl i Danmark, har - jævnfør ”Bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling mv” - ret til akut sygehusbehandling i tilfælde af ulykke, pludseligt opstået sygdom, forværring af kronisk sygdom m.v., men skal i visse tilfælde betale og skal derfor informeres om efterfølgende betalingsopkrævning.

Akut sygehusbehandling kan omfatte både behandling i akutmodtagelse og indlæggelse på sygehus. Det beror på en konkret lægefaglig vurdering af den enkelte patient, hvorvidt et behandlingsbehov er akut. Akut behandling i Neurocentret sker fx, når patienten indlægges via Traumecentret eller Akutmodtagelsen eller overføres akut til operation fra et andet sengeafsnit på Rigshospitalet eller fra et andet hospital.

Alt efter hvilket land eller særlig patientgruppe patienten kommer fra, er der forskellige retningslinjer for den administrative registrering og relaterede arbejdsgange. Der er 4 kategorier:

  • Patienter uden Det Blå EU-Sundhedskort
  • Patienter med Det Blå EU-Sundhedskort
  • Patienter, der har ret til vederlagsfri, akut behandling
  • Udenlandske, hjemløse patienter (har ret til vederlagsfri, akut behandling)

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Afdelingen har maks. 5 kalenderdage fra patientens udskrivelse til forskellige typer af administrative og kliniske registreringer og fremsendelse af dokumentation skal være foretaget. Økonomiafdelingen/Debitor har herefter 3 dage til at udarbejde og sende faktura. Overskrides fristen er det regionen, der hæfter for udgifterne.

Det er særligt vigtigt, at der som minimum sikres en kopi af Det Blå EU-Sundhedskort, Særligt Sundhedskort, rejseforsikringskort, asylansøgerkort eller anden form for personligt ID-kort med bopælsoplysninger, så dokumentation for patientens bopælsadresse/forsikring er sikret inden udskrivelse eller overflytning til andet hospital.

Det er Økonomiafdelingen, der endeligt validerer dokumentationen, patienten har fremvist.

1. Patienter uden Det Blå EU-Sundhedskort

###TABEL_1###

 

2. Patienter med Det Blå EU-Sundhedskort

###TABEL_2###

 

3. Patienter, der har ret til vederlagsfri, akut behandling (andre end hjemløse)

  • er statsborger og bosat på Færøerne, Grønland, Sverige, Norge, Finland og Island
  • eller Quebec (kontakt juridisk enhed for særlige regler)
  • er medforsikret familiemedlem til en udenlandsdansker dvs. har ikke bopælsadresse i Danmark, men udenlandsdanskeren har et gyldigt Blåt EU-Sundhedskort, der er udstedt i Danmark
  • har et gyldigt Blåt EU-Sundhedskort
  • har et gyldigt gult særligt sundhedskort, der er udstedt i Danmark (typisk patienter, der bor i et andet land, men arbejder i Danmark)
  • er under 18 år
  • er asylansøger, udlænding uden lovligt ophold eller har søgt om humanitær opholdstilladelse
  • er i gang med akut fødsel
  • andre uden åbenlys betalingsevne

 

OBS er gyldigheden på et sundhedskort udløbet følges retningslinjerne for ”patienter uden det blå EU-Sundhedskort”

 

###TABEL_3###

 

4. Patienter, der har ret til vederlagsfri, akut behandling: hjemløse

###TABEL_4###

 

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Konkret arbejdsfordeling, herunder hvilke faggrupper, der gør hvad, aftales i hver enkelt afdeling og kan beskrives som en lokal tilføjelse til denne vejledning. Der kan være store forskelle på, hvilken arbejdsfordeling, der er hensigtsmæssig i afdelingen, da dette afhænger af fx sekretærbemanding i weekends, typisk varighed af akut fase (få eller mange dage) osv.

Vær opmærksom på:

Det er vigtigt, at man kommer i gang med at indhente oplysningerne så hurtigt som muligt, da afdelingen bør sikre sig adresseoplysninger og dokumentation for bopælsadresse inden udskrivelse.

Såfremt det besluttes, at den administrative registrering skal varetages af afsnittets sekretær, bør afsnitssekretærer oprettes med se-adgang til betalingsarbejdslisten ”Uden DK bopæl”. Alle akutte udlændinge kan ses på arbejdslisten dagen efter indlæggelsen.

Generelt om ansvar:

Det sted patienten modtages – fx Traumecenter eller Akutafdeling – starter som udgangspunkt indhentning af data, men da patienten ofte hurtigt overføres til en stamafdeling, vil det ikke altid være muligt for personalet her at nå at indhente adresseoplysninger. Indhentning af korrekte adresseoplysninger er et fælles ansvar for alle afdelinger, der deltager i patientens akutte behandling.

Der er en udfordring med at indhente data, hvis patienten indbringes bevidstløs og uden pårørende. I dette tilfælde er patienten automatisk registreret med ukendt adresse, og skal efterregistreres med korrekt adresse, når patientens identitet kendes, i den afdeling, hvor patienten er indlagt.

Det er Økonomiafdelingen, der endeligt validerer dokumentationen, patienten har fremvist.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

 

###TABEL_5###

 

Tilbage til top

Bilag