Laryngectomi - forløbsbeskrivelse

Formål
Målgruppe, anvendelsesområde samt afgrænsning af patientgruppe
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At angive retningslinjer for laryngectomerede patienters behandling og pleje.

Tilbage til top


Målgruppe, anvendelsesområde samt afgrænsning af patientgruppe 

Målgruppe: Personale i Afdeling for Øre-Næse-Halskirurgi og Audiologi.

Patientgruppe: Patienter der gennemgår laryngektomi.

Tilbage til top

Definitioner

Larynxteam: En mindre gruppe sygeplejersker i ambulatoriet, der har specialiserede kompetencer til at varetage præoperative sygeplejefaglige opgaver for patienter, der vurderes og evt. planlægges til laryngektomi.

Fremgangsmåde

Ambulant

Forundersøgelse inden indlæggelse foregår ambulant. Patienten, der skal have foretaget en laryngektomi, er af operatøren informeret om operationen og den videre plan. Patienten har fået tildelt en kontaktsygeplejerske, som udfører operationsforberedelsen inden indlæggelsen. Kontaktsygeplejersken vil fremgå af patientens behandlingsteam i SP.

Se VIP vejledning Præoperativ forberedelse i ambulatoriet: patienter der skal laryngektomeres for yderligere information om den præoperative forberedelse i ambulant regi.

Se i øvrigt VIP vejledning Ambulant sygeplejefaglig opfølgning på Hoved-halscancer patienter for yderligere beskrivelse af relevant patientinformation til hoved-halscancer patienter.

 

Indlæggelse på sengeafsnit

Patienten tildeles en kontaktsygeplejerske under indlæggelsen. Denne vil fremgå af patientens behandlingsteam i SP.

 

Postoperative observationer/pleje

Værdier:

2 x i dagvagt og aftenvagt, 1 x nattevagt det første døgn, hvis patienten er stabil, herefter EWS efter normale retningslinjer.

 

 

Blodprøver

Der tages ’Refeedingpakke Dag 1 og 3’ ved indikation for refeeding syndrom.

Se lokal VIP: Refeeding Syndrom, udredning, behandling, pleje og forebyggelse til voksne over 16 år.

 

Medicinering

Obs at patienten er % pr. os. minimum 10 dage postoperativt og må derfor medicineres via sonde eller intravenøst.

 

Stomapleje

Efter endt operation påsættes Provox Life Sensitiv plaster over stoma og Provox Life Lary-Tube klikkes på med tilhørende Provox Life Home HME-kassette. Provox Life Lary-Tube anvendes til at opretholde åbningen i trakeostomaet. Ved 1 måneds kontrol tager operatøren stilling til om brugen af Provox Life Lary-Tube kan nedtrappes.

 

Vigtigt:

Tidligt i forløbet skal patienten inddrages og oplæres i stomapleje således, at patienten er tryg ved selvstændig varetagelse af pleje og sugning gerne flere dage før udskrivelse.

 

Suturfjernelse

Dette vurderes af stuegangsgående læge.

 

Mundpleje

 

 

Fugtning

 

Provox

 

Konsulenter

 

Talefunktion

Logopæd på taleinstitut skal informeres om dato for drikkeprøve. Vanligvis kan de påbegynde brug af provoxventil efter ambulant kontrol hos operatør, ca. en måned efter operationen.

 

Lejring/mobilisering

Patienten må frit mobiliseres under hensyntagen til almindeligt velbefindende.

Patienten skal de første døgn ligge med 30 graders eleveret hovedgærde for at undgå træk i suturer. Patienter med PM-lapper må mobiliseres fra 1. postoperative døgn, under hensyntagen til den generelle tilstand. ’Hands-off’ område på halsen, må ikke strækkes, bøjes eller afklemmes med bændler og bandage.

 

Se i øvrigt VIP vejledning: Pectoralis major lap, Pleje af patienter med.

 

Kost

Patienten er minus per os 10 -12 dage som angivet i operationsnotatet.

Sondemad opstartes ifl. VIP vejledning: Sondeernæring til voksne i Afdeling for Øre-Næse-Halskirurgi og Audiologi.

Drikkeprøve foretages ved stuegangsgående læge.

Holder det tørt, må der resten af døgnet indtages koldt, klart flydende. Herefter ét døgn med flydende kost, efterfulgt af én uge med blød kost, hvorefter patienten kan indtage kost efter evne.

 

Udskrivelse

Oftest udskrives patienten med en hjemmesygeplejerske til tryghedsbesøg én gang dagligt den første tid, hvis patienten ønsker det.

 

Nødkald

Der skal tages individuelt stilling til, hvilket behov for nødkald patienten har. Der er forskellige muligheder såsom App, SMS, nødkald til hjemmesygeplejen og nødkald til alarmcentralen.

Se bilag 1 for yderligere information.

 

Ved udskrivelse;

Konsulenter fra DLHM sørger for at sende ansøgning til patientens kommune efter samtykke fra patienten. Ønsker patienten ikke kontakt til konsulent fra DLHM hjælper rehabiliteringsteamet i stedet med at sende ansøgningen.

Rehabiliteringsteamet;

Efter udskrivelse;

Ca. to måneder fra operationsdatoen indkaldes patienten til MDT 2 konference.

 

Tværfaglige samarbejdspartnere – opgaver

Ergoterapeut

Logopæd

Hvis patienten bor i Region Sjælland, sendes henvisningen under indlæggelsen.

 

DLHM-konsulenter

 

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen i Afdeling for Øre-Næse-Halskirurgi og Audiologi, Rigshospitalet.

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Kræft, senfølger og rehabilitering. Red. Christoffer Johansen. Hans Reitzels Forlag, 2013.

VIP vejledninger

Ambulant sygeplejefaglig opfølgning på Hoved-halscancer patienter

Pectoralis major lap, Pleje af patienter med

Præoperativ forberedelse i ambulatoriet: patienter der skal laryngektomeres

Refeeding Syndrom, udredning, behandling, pleje og forebyggelse til voksne over 16 år.

Sondeernæring og anlæggelse og kontrol af sonde (voksne, alder 16 år eller ældre)

 

BILAG 1- Nødkald

App til smartphone ”Akut hjælp til døve”:

SMS fra mobil telefon til alarmcentralen:

Nødkald 2 til hjemmesygeplejen:

Nødkald 1 til Alarmcentralen: