Vask og tørring af patienters personlige tøj i RHP

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Forebygge smittespredning i forbindelse med vask af patienters personlige tøj.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle ansatte i Region Hovedstadens psykiatri.

Baggrund

Korrekt håndtering, vaskeproces og vedligehold af maskiner er afgørende for at forebygge smittespredning, da tekstiler kan være reservoir for sygdomsfremkaldende mikroorganismer.

Smitteoverførsel kan ske i forbindelse med håndtering af urene tekstiler, manglende adskillelse af rent og urent vasketøj og vask i forurenet maskine.

Vask af tekstiler der anvendes af flere patienter f.eks. tyngde produkter, terapi puder og diverse betræk skal foregå i industrielt vaskeri. Her skal vaskeriet dokumentere overholdelse af krav til tekstilernes renhedsgrad.

Kvaliteten af vaskeprocessen i et ikke-industrielt vaskeri, i denne forbindelse i et afsnit, kan ikke dokumenteres og maskinerne valideres ikke. Derfor skal vask i afsnittets vaskemaskine begrænses til vask af patienters personlige tøj.

Tilbage til top

Definitioner

Industrielt vaskeri skal kunne dokumentere, at de leverer et produkt, der lever op til kravene i NIR: Håndtering af tekstiler til flergangsbrug i sundhedssektoren.

Ikke-industrielt vaskeri er lokalt opsatte husholdnings vaskemaskiner, hvor det ikke kan dokumenteres, at der leveres et produkt, der lever op til kravene i NIR: Håndtering af tekstiler til flergangsbrug i sundhedssektoren.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Personalet skal anvende handsker ved håndtering af synligt forurenede og våde urene tekstiler.

Der skal foretages håndhygiejne efter brug af handsker og altid efter tilendebragt håndtering af urene tekstiler.

De fysiske rammer skal give mulighed for adskillelse af rent- og urent linned. Stativer til tørring af tøj skal anbringes hensigtsmæssigt i rummet i forhold til aktiviteter og anden opbevaring.

Patienter der anvender afsnittets vaskefaciliteter skal vejledes og instrueres i håndtering af rent og urent linned samt håndhygiejne. Medbringer patienten egen dyne og/eller pude under indlæggelse, skal denne være synligt ren og kunne vaskes.

Til vask af kropsnære og forurenede tekstiler anbefales vask ved min. 80° hvor alle virus og bakterier inaktiveres.

Andre tekstiler vaskes ved den anbefalede vaske temperatur, hvis muligt ved 60° hvor de fleste virus og bakterier inaktiveres.

Overfyld ikke maskinen, det forringer vaskekvaliteten.

Patienternes tøj vaskes hver for sig.

Efter vask af tekstiler fra en isolationspatient eller meget forurenede tekstiler, skal der foretages en kogevask med tom maskine samt en aftørring og desinfektion af gummimembranen.

Tørretumling efter vask er medvirkende til en yderligere reduktion i bakterieantal i tøjet.

I stedet for vaskepulver, kan der med fordel anvendes vasketabs, der sikrer korrekt dosering og er nemme at håndtere.

 

Vedligehold af vaskemaskine, tørretumbler og hjælpemidler

Ved vask under 80° er der risiko for forurening af vaskemaskinen og dermed af skyllevandet. Vaskemaskinen skal derfor ugentligt have rengjort sæbeskuffe, låge og gummimembran, der også skal aftørres med desinfektionsklud, inden maskinen gennemgår en kogevask med tom maskine.

Tørretumblerens fnugfilter tømmes efter hver tørring og der skal foretages ugentlig kontrol og aftørring af luge og fnugfilter.

Vasketøjskurve, stativer osv. skal rengøres ugentligt.

Frekens for teknisk service, giver et overblik over maskinens slitage.

Ovenstående skal, for hver maskine, føres i logbog, se bilag.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afsnitsledelsen er ansvarlig for, at personalet er bekendt med vejledningen, at vejledningen efterleves og at de nødvendige hjælpemidler er til stede for at vejledningen kan efterleves. Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag