Sikkerhed, bygninger, infrastruktur og arealer

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

 

Målet er at forebygge ulykker og skader, og at opretholde sikre og betryggende fysiske forhold for patienter, pårørende, personale og besøgende, samt at reducere og kontrollere farer og risici.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Region Hovedstaden Psykiatri, Centre

Tilbage til top

Definitioner

CEJ :

Center for Ejendome

Psykiatrien:

Region Hovedstaden Psykiatri, alle Centre og distrikter = ”hospitalet”

Centre:

Alle Psykiatriske centre/enheder placeret på hhv. egen matrikel og på værtshospital

Distrikter:

Distriktspsykiatriske, opsøgende psykiatriske enheder, ambulatorier placeret udenfor centre, men

organisatorisk er placeret under centre.

Værtshospital eller CEJ:

Hvis et center er placeret på et værtshospital, skal der foreligge en samarbejdsaftale mellem værtshospital og Region Hovedstadens Psykiatri,

Projekt- og Driftsafdelingen:

Stabsfunktion i Psykiatrien. ”PD”

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Denne vejledning omhandler de generelle sikkerhedsforhold vedrørende psykiatriens bygninger, arealer og infrastruktur.

 

Inspektion og dokumentation:

Der udføres periodiske sikkerhedsinspektioner og -gennemgange af bygninger, udearealer, inventar.

Dette dokumenteres, og anvendes til at planlægge og udføre forbedringer for at reducere risici.

Ud fra dette kan der også fastlægges et budget for langsigtede forbedringer eller ændringer.

Egnethed til patientbehandling vurderes ved og under byggeri, ombygning og renovering

Risikostyring:

Projekt- og Driftsafdelingen i Psykiatrien foretager overordnet, tværgående risikovurdering baseret på centrenes risikovurdering og rapporteringer.
Risiko vurderes også under byggeri / ombygning / renovering

 

Centre foretager risikovurdering ud fra følgende model:

1) Identifikation

Centerledelsen identificerer de forhold, der kan udgøre en risiko for patienter, pårørende, personale, besøgende o.a. med henblik på forsvarlighed og sikkerhed.

Identifikationen af risici er f.eks. :

  • Sikkerhed i bygninger og infrastrukturen.
  • Sikkerhed i omgivelser, udearealer, gangarealer, køreveje, parkering og andre bygninger. (f.eks.: gangveje og belægning, afspærringer, opmærkning og skiltning, belysning, pavilloner og skure, sikkerhedsrisiko fra tilstødende bygninger (f.eks. det somatiske hospital))
  • Personer, som har adgang på et center skal kunne identificeres.
  • Beskyttelse mod bortkomst, ødelæggelse, uautoriseret adgang og brug. (f.eks.: tyverisikring, aflåsning, adgangssikring)
  • Orden, nedslidning og forhold, som kan have betydning for sikkerheden (eksempelvis: rod, spærring af flugtveje, blokerede branddøre, blokerede brandmeldere, farlige møbler, glatte gulve, elektriske apparater, depoter)
  • Sikkerhed mod rømning
  • Forsyningssvigt

 

2) Risikoanalyse

Generel risikovurdering på center:

Centerledelsen vurderer, prioriterer og minimerer risici ved identificerede punkter, og opdaterer denne årligt

Se skema under bilag: Risikoanalyse

 

CEJ:

Risikovurdering lokalt lige før et byggeri og renovering går i gang:

Ombygninger, renoveringer og byggerier kan ændre på forudsætninger og den generelle risikovurdering er måske ikke  dækkende. Derfor skal risikoen for det berørte sted vurderes sammen med de berørte afsnit.

CEJ Projektansvarlig skal i samarbejde med afsnittet, hygiejnesygeplejerske, driftsansvarlig m.fl. samt entreprenør vurdere risici. Byggemødereferat og følgende risikoskema kan anvendes:

Se skema under bilag: Risikoanalyse Bygning-Patient

 

3) Sikring, implementering og afprøvning

Centeret har arbejdsmiljøorganisation i henhold til reglerne herfor.

Centret udpeger sikkerhedsansvarlige personer.

 

Registrering og opsamling:

Centeret generelt:

Månedlig kontrol af sikkerhedspunkter jf. ”månedlig checkskema”.

Daglig sikkerhedsopfølgning på afsnit.

Centrene sikrer, at der én gang årligt, eller løbende gennem året, foretages gennemgang af samtlige bygningsafsnit i samarbejde med arbejdsmiljø- /sikkerhedsansvarlig og de ansvarlige for hvert afsnit, og med deltagelse af CEJ.

Fællesområder og udearealer gennemgås sammen med daglig sikkerhedsleder.

Alle afdelinger og medarbejdere har pligt til at indberette fejl og mangler, som kan udgøre en alvorlig risiko, til ledelsen.

Metoder til forebyggelse af patienters selvmord, eller personskader i øvrigt, skal medtages i vurdering af og forbedring af bygninger og installationer.

Centerledelsen sørger for, at de ansvarlige på alle afsnit opretholder sikkerheden i forhold til de risici, som er blevet identificeret.

Patienter skal kunne identificeres. Jf. Regional Vejledning:Identifikation af patienter,

Personalet og eksternt ansatte personer med fast arbejde på et center skal kunne identificeres med navneskilt eller ID-kort.

 

Alarmer og sikring

Bygninger og afsnit skal om nødvendigt være sikrede med nøglesystemer eller adgangskontrol, som modsvarer patientgruppen.

Personalet på centre sikres med overfaldsalarmer. Se Retningslinjer for personalarmanlæg (link nederst)

Undtagelser: Børne & Ungdompsykiatriens ambulatorier og småbørnsområde.

Administrativt personale kan undtages efter begrundet vurdering.

Distrikspsykiatrien kan sikres enten med rumalarm eller med personalarm.

 

Forsyninger

I tilfælde af forsyningssvigt beskytter og sikrer Centeret patienter, personale og pårørende, og CEJ sørger for nødforsyning hvor det er muligt.

Hvis et center ikke har nødforsyning af el, vand eller varme kan det, efter nogen tid, være nødvendigt, at foretage en overflytning eller evakuering af patienter. Se Beredskab og Evakuering.

Centrenes distrikter og eksterne adresser har ikke sengepladser, og patienter kan hjemsendes ved forsyningssvigt.

Ved vandforurening, skal aftapningssteder afspærres og skiltes. Det vurderes om kogning af drikkevand er hensigtsmæssig, hvis dette er tilladt ifølge myndighederne.

Overfaldsalarmer skal altid virke og er nødforsynet.

Centrenes beredskab fremgår af Alarmeringsinstruks eller Beredskabsinstruks.

Ved større hændelser kan en koordineret indsats være nødvendig, og PC København Akutmodtagelsen skal kontaktes, således at kriseledelsen kan etableres. Se Beredskab og Evakuering.

 

4) Dokumentation

Center:

###TABEL_1###

 

Det er CEJ, der leverer tilsyn, sikkerhedssystemer, vedligehold mv

Centeret skal have adgang til den nødvendige dokumentation.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Psykiatriens direktion er ansvarlig for ressourcetildeling til centre.

Projekt- og Driftsafdelingen er ansvarlig for overordnede vurderinger af data fra Centre.

Centerledelsen er ansvarlig for implementering af vejledningen på center og distrikter, samt at udarbejde de nødvendige lokale instrukser.

Centerledelsen er ansvarlig for at ansatte og vikarer er uddannet og instrueret.

 

Omfang og gyldighedsområde

Region Hovedstaden Psykiatri

CEJ

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Se også gældende Bygningsreglement

og følgende, som er under udfasning:BEK nr 212 af 27/03/2008, Bekendtgørelse om driftsmæssige forskrifter for hoteller m.v., plejeinstitutioner, forsamlingslokaler, undervisningslokaler, daginstitutioner og butikker

Se også: Straffeloven om nøværge og nødret

Infoside: www.patientsikkerhed.dk

Region Hovedstadens Vejledninger: 

Utilsigtede hændelser (UTH) og nærhændelser, identifikation, rapportering, sagsbehandling, analyse og læring af

Identifikation af patienter

Personsikkerhed og adgangsforhold

Brandforebyggelse og brandbekæmpelse

Tilbage til top

Bilag