Recoverymentorer adgang til SP

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

Formålet er at understøtte en tydelig og ensartet procedure for udveksling af patientoplysninger mellem recovery-mentorer og det sundhedsfaglige personale i Region Hovedstadens Psykiatri.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Recovery-mentorer og sundhedsfagligt personale i Region Hovedstadens Psykiatri.

Tilbage til top

Definitioner

Recovery-mentor: Medarbejder i voksenpsykiatrien der arbejder med udgangspunkt i egne, levede og bearbejdede erfaringer med psykisk sygdom og recovery. 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Adgang til elektronisk opslag i patientjournaler i Sundhedsplatformen er begrænset i forhold til de lovgivningsmæssige rammer i sundhedsloven.

Recovery-mentorer har ikke adgang til elektronisk opslag i patientjournaler i Sundhedsplatformen.

Dokumentation og udveksling af patientoplysninger finder derfor sted i samarbejde med det sundhedsfaglige personale, primært med patientens kontaktperson eller afsnittets sekretær.

 

1. Hvordan dokumenteres recovery-arbejdet?

Et notat bør skrives kort og præcist og med respekt for patienten. Skriv kun det, der er relevant for jeres fælles indsats.  Hav fokus på hverdagssprog fremfor fagsprog og brug gerne patientens eget sprog frem for dine observationer. Beskriv objektiv hvad du ser uden at lave vurderinger. Skriv gerne notatet sammen med patienten, eller tilbyd patienten at læse notatet. 

Recovery-mentorernes samtaler dokumenteres ved, at relevante patientoplysninger videregives skriftligt, fx på mail (se afsnit 6) til patientens kontaktperson eller en sekretær med tilknytning til afsnittet, der dokumenterer oplysningerne i journalen. Oplysningerne dokumenteres under fanen ’notater’ som et samtalenotat med overskriften ’Notat skrevet at recovery-mentor XXX’. 

Planlagte aktiviteter som fx hjemmebesøg, besøg på værested eller andet dokumenteres på samme måde.

Ved kortere uformelle samtaler kan relevant information videregives mundtligt til sundhedsfagligt personale.

Ved gruppeforløb faciliteret af recovery-mentoren laves et notat med overskriften ’recovery-gruppe’ med angivelse af dagens tema og evt. andre relevante oplysninger. Ved lukkede gruppeforløb dokumenteres også eventuelt fravær. Dette kan fx gøres af afsnittets sekretær.

Der opfordres til, at den lokale ledelse fastlægger en fremgangsmåde for ovenstående.

Der kan eventuelt anvendes skema for dokumentation af recovery-mentorarbejde, se bilag 1.

 

2. Hvad er relevant viden i forhold til fælles patienter?

Relevant viden er karakteriseret ved at have relevans i forhold til patientens recovery- og behandlingsforløb.

Eksempler på relevant viden er overordnede informationer, der er vigtige for patienten at få videregivet til øvrigt personale.

Som recovery-mentor kan man med fordel overlevere om patientens: 

  • ønsker, drømme og mål
  • interesseområder og hobbyer
  • ressourcer og styrker
  • netværk 
  • andre recovery-orienterede temaer med relevans for behandlingen.

Derudover kan et notat indeholde information om eventuel opfølgning samt om, hvordan patienten har det på dagen. 

Vær opmærksom på, at man som recovery-mentor ikke har en særlig tavshedspligt overfor kollegaerne teamet/på afsnittet. Dvs. at man forventes at dele oplysninger, der har relevans for behandlingen. Man opfordres til at informere patienten om videregivelse af oplysninger.

 

3. Kan recovery-mentorer orientere sig i patientens journal i Sundhedsplatformen?

Recovery-mentorer har ikke adgang til Sundhedsplatformen. De kan imidlertid godt læse i den elektroniske patientjournal i fællesskab med sundhedsfagligt personale fx under konferencer eller ved sidemandsfremvisning. 

Hvis der er behov for, at recovery-mentoren får et relevant udsnit på skrift fra journalen (udprint) kan dette lades sig gøre ved at indhente mundtligt samtykke fra patienten til udtræk/print. Samtykket skal dokumenteres i journalen under fanen samtykke. OBS! -  Det udprintede materiale skal makuleres straks efter gennemgang.   

Samtykke er kun gældende for et udtræk/udprint og skal dermed indhentes hver gang.

 

4. Hvordan kan recovery-mentorer holde sig ajour med og orienteret i patientens behandlingsforløb?

Udover samtaler med patienten, kan recovery-mentoren holde sig ajour og orienteret i forhold til patientens behandlingsforløb ved at deltage i afsnittets faste formelle møder. De kan også orientere sig på afsnittets tavleoversigter m.m.

 

5. Inspiration til recovery-mentorer vedr. metoder til overlevering af viden til øvrigt personale i forhold til fælles patienter:

For recovery-mentorer ansat på sengeafsnit:

  • Orientér dig på tavleoversigten, når du møder.
  • Deltag i behandlingskonferencer og andre relevante møder på afsnittet.
  • Spørg kollegaer om der er patienter, du skal vide noget særligt om.
  • Aftal gerne en fast procedure for løbende overlevering af relevante oplysninger, hvis recovery-mentoren er deltidsansat og dermed ikke er på afsnittet dagligt.
  • Ved særlig vigtig viden, der vedrører sikkerhedsmæssige forhold, påhviler det de sundhedsfaglige kollegaer at holde recovery-mentoren orienteret.
  • Overlevering sker skriftligt eller mundtligt til kollegaer. Du kan fx skrive dem i en mail i Outlook til patientens kontaktperson, alternativt dagens kontaktperson eller sekretær med tilknytning til afsnittet (se punkt 6) eller bruge skemaet i bilag 2. 
  • Overlevering af viden kan også ske på afsnittets faste behandlingskonferencer og andre relevante møder.

For recovery-mentorer ansat i ambulante afsnit:

  • Deltag hver dag i teammøde / board-møde.
  • Fortæl kollegaer, hvilke patienter du har aftaler med i dag, og spørg om du skal vide noget særligt i forhold til de patienter, inden du møder dem.
  • Ved særlig vigtig viden, der vedrører sikkerhedsmæssige forhold, påhviler det de sundhedsfaglige kollegaer at holde recovery-mentoren orienteret.
  • Overlevering sker skriftligt til kollegaer. Du kan fx skrive dem i en mail i Outlook, der sendes til patientens kontaktperson, alternativt en sekretær med tilknytning til afsnittet (se punkt 6).
  • Overlevering af viden kan også ske på board-møder og behandlingskonferencer.

 

6. Overlevering af oplysninger i Outlook

  • Hvis du sender oplysninger vedr. patienter i Outlook, skal du i din mail indsætte denne tekst efter din signatur: ”Denne mail indeholder fortrolig information. Hvis du ikke er den rette modtager af denne e-mail, eller hvis du modtager den ved en fejltagelse, beder vi dig venligst informere afsender om fejlen ved at bruge svarfunktionen. Samtidig bedes du slette e-mailen med det samme uden at videresende eller kopiere den”.
  • Når du har sendt mailen, skal du slette den fra din ”Sendt post” mappe og igen fra din ” Slettet post” mappe, lige efter du har sendt den.
  • Når overlevering er sket, skal noter med stikord makuleres.

 

7. Brug af Outlook kalender til aftaler med patienter

Når en recovery-mentor har en planlagt aftale med en patient, kan det skrives i outlook-kalenderen på følgende måde:

  • I emnefeltet skrives ’samtale’ og i aftaleteksten kan skrives fx fornavn og første bogstav i efternavnet eller de to første bogstaver i hhv. fornavn og efternavn. Fx ’###NAVN### J’ eller ’Ha. Je’. Derudover kan der stå navnet på patientens kontaktperson. Vær opmærksom på, at oplysningerne ikke må være personhenførbare.
  • Recovery-mentoren kan dele kalenderen med afsnittets sekretær og kontaktpersoner, så de har mulighed for at åbne aftalen og se i aftaleteksten, hvem recovery-mentoren har en aftale med. Dette kan fx være aktuelt ved sygdom, hvor samtalerne skal aflyses eller af andre end recovery-mentoren selv, eller når patienten møder op i ambulatoriet.

 

8. Opbevaring af noter fra samtaler med patienter

Hvis recovery-mentoren har behov for at skrive noter fra samtaler med patienterne for at huske aftaler, der skal følges op på, emner der har været talt om mv., kan det gøres på følgende måde:

  • Noterne skrives i en bog, som skal opbevares i et aflåst skab og bag en låst dør. Oplysningerne må ikke være personhenførbare, og noterne må ikke svare til de notater, der lægges i journalen.
  • Der må ikke gemmes noter fra patientsamtaler i hverken outlook, word-dokumenter eller excel ark – heller ikke selv om noterne ikke er personhenførbare.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Det er centerledelsens ansvar, at sikre og implementere arbejdsgangene, som giver recovery-mentorer og øvrigt personale på afsnittet mulighed for systematisk og daglig udveksling af viden i forhold til fælles patienter.

Det er afsnitsledelsens ansvar, at arbejdsgangene er kendt af og bruges aktivt af alle ansatte med dagligt virke i afsnittet.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag