Psykiatriseng - Vejledning til korrekt introduktion

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Formålet med denne vejledning er at beskrive, hvem der er ansvarlig for at sikre en korrekt introduktion til brugen af psykiatrisengen.

Vejledningen har også til formål at beskrive de procedurer, som er knyttet til den daglige brug af psykia­tri­senge samt akutte situationer.

De ansvarlige kan finde links til relevante informationer sidst i vejledningen.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

  • Centerledelsen, afsnitsledelsen
  • Alt klinisk personale inklusive vedligeholdelsesinstruktører
  • Driftafdelingerne
  • Rengøringen

Tilbage til top

Definitioner

Ifølge arbejdsmiljøloven stilles der krav om tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruk­tion i forbindelse med, at nyt arbejdsudstyr/tekniske hjælpemidler indføres.

Psykiatrisengen betragtes som et teknisk hjælpemiddel. Det betyder med andre ord, at plejepersonalet skal undervises i at betjene sengen, så arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Den daglige brug af psykiatrisengen

Centerledelsen:

  • Centerledelsen har det overordnede ansvar for, at plejepersonalet bliver introduceret til sengens funktionalitet og de procedurer, der er knyttet til den daglige brug samt akutte situationer.
  • Centerledelsen har det overordnede ansvar for, at de afdelinger/afsnit, der har sengene, hurtigst muligt får etableret en velfungerende procedure for at skifte batteri.

 

Afsnitsledelser:

  • Det er den enkelte afsnitsledelses ansvar at sikre, at plejepersonalet bliver introduceret til sengen. Nye medarbejdere introduceres løbende som led i introduktionen af nye medarbejdere, jf. tjek­listen til introduktion af nye medarbejdere.
  • E-learnings­kurset om psykiatrisengen indgår som en obligatorisk del af introduktionen af plejeper­sonalet.
  • Afsnitsledelsen er ansvarlig for at etablere og opretholde en velfungerende procedure for batteri­skifte. Der er udarbejdet 2 anbefalinger til ”Best practice” for velfungerende procedurer for bat­teriskiftet (se ”Brugervejledning” i E-learningskurset).

 

Driften:

  • Driftsafdelingerne (Center for Ejendomme) er ansvarlige for driften og vedligehold. Driftsafdel­ingerne varetager også dia­logen med Agitek ApS ved behov for at rekvirere service og reservedele (Instruks vedr. rekvi­rering af service og reser­ve­dele kan downloades som pdf sidst i denne vejledning).

 

Rengøring:

  • Rengøringspersonalet skal have deres egen nøglebrik/kort, således at sengen kan gøres ren i over­ensstemmelse med de gældende kvalitetskrav – se rengøringsmanualen (Rengøringsmanualen kan downloades som pdf sidst i denne vejledning).

Sengen rengøres af rengøringsmedarbejderen på de flader, som er tilgængeligt for rengøringen, og det er det kliniske personales opgave at sikre, at sengen er tilgængelig for rengøringen i følgende scenarier:  

  • Ved den daglige lokalerengøring som sker i henhold til lokalets kvalitets- og hygiejneprofil.
  • Ved flytning eller udskrivning af patienten. Her skal sengen afvaskes.
  • Ved særligt behov for rengøring. Fx ved længerevarende indlæggelser og ved patienter, hvor ekstraordinær rengøring af sengen er påkrævet.

Det kliniske personale skal være opmærksom på, at opredning af sengen kan have betydning for, hvor tilgængelige sengen er for rengøringen. Afstanden til vægge er ligeledes vigtigt for sengens tilgængelighed, at den fx placeres med en afstand på 40 cm mellem væg og sengens kortside samt 3 – 5 cm mellem væg og sengens langside.

Er patienten indlagt i en længere periode, så skal der være en procedure, som sikrer at sengen afvaskes med jævne mellemrum.

 

Den akutte situation

Vedligeholdelsesinstruktørerne:

  • Alle centre skal have en psykiatriseng til vedligeholdelsestræning, således at personalet får mulig­hed for at vedligeholde deres kompetencer på de nye senge i akutte situationer. Vedligeholdelses­træ­ningen varetages af vedligeholdel­sesinstruktørerne.  

 

Understøttende træning

Træning

  • Vedligeholdelsesinstruktørerne trænes i, hvorledes sengen anvendes i den akutte situation i forbindelse med deres obligatoriske uddannelsesforløb.
  • Plejepersonalet trænes i, hvorledes sengen anvendes i akutte situationer i forbindelse med det obligatoriske kursus i forebyggelse og håndtering af konflikter.
  • Der afholdes driftskurser for driftspersonalet. Driftskurserne planlægges og afholdes centralt, og udbydes via kursusportalen. De enkelte driftsafdelinger vil blive informeret herom. 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

  • Centerledelsen har det overordnede ansvar for korrekt implementering af psykiatrisengen.
    • Centerledelsen har det overordnede ansvar for arbejdsmiljøet og dermed ansvar for, at plejepersonalet undervises i brugen af sengen.
    • Det er centerledelsens ansvar at sikre, at centeret har en psykiatriseng til vedligeholdelses­træning.
    • Det er centerledelsens ansvar at sikre, at de ansvarlige får den information/viden, der er nødvendig for, at de kan etablere og gennemføre procedurer, der er knyttet til den daglige brug af senge samt i akutte situationer.
    • Det er centerledelsens ansvar at sikre, at der kommer tilstrækkelig ledelsesfokus på, at implemen­tering foregår og er ensartet på alle afsnit. 
    • Centerledelsen skal sikre, at rengøringspersonalet har deres egen nøglebrik/kort, således at sengen kan rengøres i henhold til rengøringsmanualen.

 

  • Afsnitsledelserne er ansvarlige for implementering og eventuel opfølgning i eget afsnit.
    • Afsnitsledelsen er ansvarlig for, at personalet deltager i relevante kurser.
    • Afsnitsledelsen er ansvarlig for, at personalet gennemgår E-learningskurset.
    • Afsnitsledelsen er ansvarlig for, at etableret og opretholde en velfungerende procedure for skift af batterier.

 

  • Vedligeholdelsesinstruktørerne vedligeholder deres kollegaers kompetencer i forhold til akutte situationer.

 

  • Driftsafdelingerne er ansvarlige for drift og vedligehold af sengene.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Understøttende materiale rettet mod følgende målgrupper:

 

(Yderligere information kan findes i E-learningen)

Link til E-learningskurset Psykiatriseng

 

Alt klinisk personale inklusive vedligeholdelsesinstruktører, centerledelsen & afsnitsledelsen

Brugervejledning for Psykiatriseng & tilhørende pude_hæfteformat.pdf

Vejledning_ brugerscenarier for puden_SensCircle.pdf

Plakat_ brugerscenarier for puden_SensCircle.pdf

Skema for batteriskift _Skabelon.docx

 

Rengøring

Rengøringsmanual:

Rengøring af ny psykiatriseng.pdf

 

Standard:

DS/INSTA 800 "Rengøringskvalitet - system til fastlæggelse & bedømmelse af rengøringskvalitet" 2018

 

NIR tekstiler - Om håndtering af tekstiler til flergangsbrug i sundhedssektoren   

 

Kontaktperson

###NAVN###

Servicecontroller

E-mail

 

Driftsafdelingerne

Tegninger og Teknik.pdf

 

Henvisning til relevant arbejdsmiljølovgivning

Links til Arbejdstilsynets hjemmeside (amid.dk)

Tilbage til top

 

Bilag