Politianmeldelse af lovovertrædelser

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

Formålet med vejledningen er at beskrive, hvornår der skal ske politianmeldelse af lovovertrædelser begået af patienter i forbindelse med kontakten til Region Hovedstadens Psykiatri.

Vejledningen skal dels understøtte Region Hovedstadens Psykiatris politik om forebyggelse og håndtering af vold og konflikter og dels være et redskab, der kan bidrage til vurderingen af, om en hændelse skal anmeldes til politiet.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle ansatte i Region Hovedstadens Psykiatri.

Tilbage til top

Definitioner

Lovovertrædelserne kan eksempelvis bestå i vold eller trusler om vold over for medarbejdere, hærværk, ildspåsættelse, handel med euforiserende stoffer eller tyveri. Se nærmere i bilag 1 om de mest nærliggende bestemmelser i straffeloven og lov om euforiserende stoffer.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

1. Vold og trusler om vold over for medarbejdere

1.1 Centerledelsen skal inddrages

Hvis en medarbejder har været udsat for vold eller trusler om vold svarende til overtrædelse af straffelovens bestemmelser herom (se bilag 1), og medarbejderen derfor mener, at hændelsen skal anmeldes til politiet, skal medarbejderens nærmeste leder inddrage centerledelsen.

Hvis det ikke er muligt at træffe centerledelsen, skal det implicerede afsnits overlæge eller afdelingssygeplejerske kontaktes. Centerledelsen skal underrettes om episoden hurtigst muligt.

 

1.2 Centerledelsen vurderer, om der skal ske anmeldelse til politiet

Centerledelsen/det implicerede afsnits overlæge eller afdelingssygeplejerske vurderer i samråd med de relevante personer, om der skal ske politianmeldelse. Vurderingen af, om der skal ske politianmeldelse, sker ud fra en samlet vurdering af alle sagens omstændigheder, herunder en dialog med de involverede medarbejdere, en beskrivelse af hændelsesforløbet og eventuel anden relevant viden.

Af hensyn til et eventuelt senere erstatningsspørgsmål, skal vurderingen foretages hurtigst muligt. Det skyldes, at politianmeldelse skal ske inden for 72 timer efter hændelsen, hvis der skal være mulighed for at søge offererstatning. Dette følger af offererstatningsloven. Se "Værd at vide om offererstatning".

 

1.3 Ikke grundlag for at anmelde

Såfremt centerledelsen ikke finder grundlag for at anmelde et forhold til politiet, skal der gives en konkret begrundet mundtlig og skriftlig tilbagemelding til medarbejderen herom. Medarbejderen har i så fald mulighed for på egen hånd at anmelde forholdet.

Endvidere kan der fortsat ske anmeldelse til erstatningsnævnet, hvis dette ønskes. Beslutning om ikke at anmelde skal være truffet ind 72 timer af hensyn til eventuel senere anmeldelse til erstatningsnævnet. 

 

1.4 Grundlag for at anmelde

Hvis der er grundlag for at anmelde en episode til politiet, er det vigtigt, at det sker hurtigst muligt, således at politiet får de bedst mulige betingelser for at efterforske sagen.

Centerledelsen orienterer de involverede medarbejdere om, at der er vidnepligt i forbindelse med en straffesag, hvilket betyder, at medarbejderne har pligt til at møde op i retten og til at afgive forklaring for retten. Centerledelsen orienterer endvidere forurettede medarbejdere om, at en anmeldelse til politiet er bindende (anmeldelser kan ikke trækkes tilbage).

Det er vigtigt i alle tilfælde, at episoden beskrives udførligt i journalen med en angivelse af, hvilke medarbejdere der har været involveret. Ordrette citater, billeder og lignende kan være en hjælp.

Centerledelsen orienterer patienten (og tillige værgen/værgerne, hvis patienten er under 18 år), hvis der foretages politianmeldelse.

 

1.5 Hvordan politianmeldes der?

Der er ingen formkrav til en anmeldelse, som kan ske ved telefonisk henvendelse, sikker mail eller ved personligt fremmøde ved politiet.

Politiet i den relevante politikreds kan altid kontaktes telefonisk med henblik på rådgivning omkring en anmeldelse.

I tilfælde af personskade anbefales det, at anmeldelsen som udgangspunkt sker ved, at medarbejderen henvender sig personligt til politiet med en skadesjournal for at dokumentere personskaden. Centerledelsen skal sørge for, at medarbejderen får hjælp og støtte hertil, for eksempel ved at en ledelsesrepræsentant tager med den forurettede til politiet og foretager anmeldelsen i centerets navn.

Ønskes juridisk bistand fra Region Hovedstadens Psykiatris advokat, ###NAVN###, i forbindelse med anmeldelsen eller senere i forløbet, kan det ske efter aftale med Sekretariatsafdelingen.

 

2. Andre kriminelle handlinger

I tilfælde af hærværk, herunder tingsskade, ildspåsættelse eller handel med euforiserende stoffer samt tyveri og andre kriminelle handlinger anmeldes forholdet til politiet af centerledelsen.

Anmeldelse skal ske så hurtigt som muligt efter episoden.

Relevant journalmateriale om episoden overdrages snarest muligt til politiet (husk at undtage eventuelle personfølsomme oplysninger, der ikke er relevante i forhold til politiets behandling af sagen).

Der er sidst i vejledningen et link til Politiets hjemmeside, hvor centret kan se hvilken politikreds, centret hører under. 

 

3. Hvad sker der, når et forhold politianmeldes?

Når politiet har modtaget en anmeldelse om et strafbart forhold, vurderer politiet, om der er grundlag for at rejse tiltale mod patienten. En anmeldelse af en episode til politiet kan derfor medføre, at sagen skal behandles i retten, men den kan også medføre, at sagen afsluttes på det foreliggende grundlag. Til brug for politiets vurdering bliver der sædvanligvis foretaget afhøring af relevante medarbejdere og af den forurettede. Man vil i den forbindelse blive bedt om at oplyse sit navn, adresse og cpr.nr. Man kan dog anmode om adressebeskyttelse i politirapporten.

Adresseoplysninger bliver ikke videregivet under politiets efterforskning, men såfremt oplysningerne også ønskes hemmeligholdt i forbindelse med en eventuel straffesag, bør medarbejderen udtrykkeligt tage dette spørgsmål op med sagsbehandleren hos politiet i den konkrete sag.

Hvis politiet vurderer, at der skal rejses tiltale, bliver sagen sendt til retten. Det bemærkes, at der kan gå et stykke tid fra sagen overdrages til retten, til den behandles i retten.

Der skal være en repræsentant for ledelsen til stede i retten under retsmødet. Da retten alene indkalder vidner, herunder forurettede, i sagen (uanset hvem der har anmeldt forholdet), skal medarbejderen derfor orientere nærmeste leder om tidspunktet for retsmødet.

 

4. Politiets jurister kan kontaktes i tvivlstilfælde

Region Hovedstadens Psykiatri har aftalt med politiet, at centerledelsen i tvivlstilfælde kan kontakte politiets jurister i anklagemyndigheden med henblik på en forhåndsvurdering af, hvad en politianmeldelse kan føre til særligt i forhold til behandlingsdømte patienter. Ved forudgående kontakt til anklagemyndighedens jurister sikres en forventningsafstemning i forhold til, hvad en anmeldelse kan føre til.

 

5. Kontaktoplysninger til politiet:

www.politi.dk

 

6. Hvis en patient vil anmelde et forhold

Såfremt en patient ønsker at politianmelde et forhold, skal centeret som udgangspunkt være behjælpelig med at skaffe kontaktoplysninger til politiet. Er forholdet begået på centeret (vold, tyveri el. lign.), er centeret berettiget til at indgive anmeldelse på egen hånd.

 Tilbage til top

Ansvar og organisering

Centerledelsen er ansvarlig for, at denne vejledning er kendt af medarbejderne og anvendes.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 Tilbage til top

Bilag