Målgrupper og anvendelsesområde
Medarbejdere ved APU og receptionen.
Formål
- At formulere en sammenhængende beskrivelse af episoden, så medarbejderne får mulighed for at udtrykke deres umiddelbare reaktioner på hændelsen
- At få indblik i reaktioner hos sig selv og hos kollegaer
- At gennemdrøfte episoden, afklare evt. misforståelser og skabe et nuanceret billede af episoden
- At tage stilling til, om der bør afholdes en debriefing
- At drage omsorg for evt. voldsramte medarbejdere
- At forebygge unødige eftervirkninger
- Læring og forbedring af den akutte indsats
Tilbage til top
Definitioner
Psykisk førstehjælp/Defusing er et evalueringsmøde af kortere varighed (5-15 minutter), hvor tonen skal være anerkendende.
Defusing skal gennemføres straks (samme dag) efter alle episoder, der har præg af voldsomhed, fx alarmsituationer, situationer hvor patienter er til fare for sig selv eller andre, har været udadreagerende, bæltefiksering, slåskampe patienterne imellem, selvmordsforsøg/selvmord i afsnittet etc.
I evalueringen deltager samtlige medarbejdere, der har været direkte involverede i akutsituationen eller episoden.
Hvis der er brug for yderligere evaluering, debriefing eller krisehjælp, er det lederen af APUs ansvar at iværksætte dette.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Lederen, der styrer defusing skal foretage denne således, at man undgår retraumatisering af de involverede medarbejdere.
- Vælg en mødeleder, fx lederen af episoden, såfremt denne ikke selv er stærkt påvirket af hændelsesforløbet
- Lederen indleder med et kort resume af hændelsesforløbet
- Runde, hvor den enkelte spørges om, hvordan det gik med at udføre egen opgave og om vedkommendes konstruktive kritik af samarbejdet (ud fra modellen ros-ris-ros)
- Fælles drøftelse af måden, situationen blev håndteret på (hvad gik godt? hvad gik måske mindre godt? og hvorfor?)
- Eventuelt kritiske faser i forløbet drøftes mere detaljeret
- Afklaring af, om en eller flere medarbejdere har yderligere brug for at tale om episoden og en orientering om, hvordan dette rent praktisk skal foregå
- Såfremt en eller flere i gruppen er stærkt påvirkede af det hændte, eller hvis der er megen kritik af forløbet, er der behov for opfølgning i form af debriefing, hvilket mødelederen har ansvaret for at videreformidle til lederen af APU
- Sikring af, at eventuelle opfølgende procedurer gennemføres (skadesanmeldelse, skadestuebesøg, DMC)
- Genskabe tryghed i patientgruppen ved at lave defusing for patientgruppen i miljøet kombineret med individuelle samtaler med patienter, som har brug for det. I Safewards-modellen kan der findes inspiration hertil ved interventionen ”Genskabe tryghed”
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Lederen er ansvarlig for afholdelse af psykisk førstehjælp. Hvis lederen ikke er til stede, aftales det blandt de tilstedeværende psykologer hvem der påtager sig opgaven
- Lederen af episoden er ansvarlig for,
- at der afholdes defusing
- at lede defusing
- Den enkelte medarbejder har ansvar for
- at deltage i defusing og ikke forlade afsnittet, før defusing er gennemført
- at afklare, om der er behov for at man bliver i miljøet, mens de andre medarbejdere går til defusing, hvis man ikke har deltaget i alarmsituationen og derfor ikke behøver at deltage i defusing
- Det påhviler APUs leder at følge op på alle de berørte medarbejdere de følgende dage
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Politik til forebyggelse af vold og trusler
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top