Vagtordning

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At beskrive anliggender vedrørende lægers vagtordning på PC Sct. Hans, herunder sikre ubrudt kontinuitet i vagtoverdragelsen og hurtig adgang til vagthavende forvagt døgnet igennem i hyperakutte situationer, eksempelvis ved hjertestop.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Læger. 

Anliggender vedrørende lægers vagter på PC Sct. Hans, herunder vagtskifte og fordeling af arbejde mellem forvagt og bagvagt.

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

1. Vagtens afholdelse

1.1 Forvagt

Forvagten skal umiddelbart og kontinuerligt kunne kontaktes og tilkaldes til akutte situationer eksempelvis hjertestop, truende - og truede patienter i alle døgnets 24 timer. Forvagten forventes at kunne være til stede inden for 7 minutter.

Forvagten i dagstjeneste på hverdage dækkes med en forvagt på hver af de to afdelinger M og R og forventes kun kontaktet i akutte situationer, og når det i disse tilfælde ikke har været muligt at få fat i afsnittets egne læger.

Forvagten er fælles for begge afdelinger uden for dagtid på hverdage.

1.2 Vagtarbejde

Vagtarbejde vedrører akutte situationer, -vurderinger og –beslutninger, hvor afsnittets læger ikke er til stede. 

Planlagt arbejde udføres af afdelingens læger som led i dagarbejdet. Det henstilles, at alle obligatoriske tilsyn og tvangsbehandlinger udføres i almindelig arbejdstid så vidt muligt. Herunder skriver læger i dagarbejde journaler på patienter, der kommer før kl. 14.00. Der skal helst ikke skrives akutjournaler i vagten. Det bør derfor planlægges således, at indkaldte patienter så vidt muligt kommer før kl. 12.00.

Patienter, der kommer mellem kl. 14.00-15.00 vurderes af dagvagten, og der tages stilling til akutte problemstillinger og ordinationer. En kort journal udarbejdes af indmødende forvagt efter vagtskifte.

Vagtarbejde er eksempelvis opgaver vedrørende:

· Akutte somatiske tilstande

· Akutte psykiatriske tilstande

· Selvmordsrisiko

· Tvang, herunder tilsyn af bæltefikserede patienter uden for dagtid, hverdage

· Eventuel udskrivelse (bagvagt orienteres altid)

· Bestilling af medicin, som er nødvendig for en patient, og som ikke forefindes på nogen anden afdeling på centret.

Forvagten er delt op i dagtjeneste hverdage fra kl. 8.30 til 15.00 (14.45 fredage) og rådighedstjeneste fra vagtværelse kl. 15.00 til 9.00 næste dag (14.45-9.30 fredag til lørdag). Lørdag-søndag og helligdage er vagten fra kl. 9.00-9.30 den følgende dag. 

1.3 Lægestuderende på centret

Der henvises til regional vejledning: Lægestuderende som lægevikarer - opgaver og ansvar. 

Generelt gælder, at lægestuderende kun kan anvendes i dagtiden på hverdage som forvagt. 

1.4 Forvagt

Forvagten går i samarbejde med bagvagten aftenstuegang efter behov på de lukkede R afsnit R1, R2, R3, R5, R6, R8, R9 og R10. 

Forvagten råder over det store vagtværelse i Bistruphøj 2, tlf: ###TELEFON###

1.5 Vagttelefon

Det påhviler forvagten altid at bære forvagtstelefonen og holde den åben, uanset om denne tillige foretter dagtjeneste eller er i rådighedstjeneste. 

I dagtid, hverdage kan forvagten nås på følgende telefonnumre: 

M-forvagt: 8.30-14.45/15.00: Mobil tlf.: ###TELEFON### ( kun dagtimer hverdage )

R-forvagt: 8.30-14.45/15.00: Mobiltlf.: ###TELEFON### ( kun dagtimer hverdage )

Vagttelefonen kan ved vagtoverdragelsen kun videregives til en læge.

OBS !!! Forvagtstelefonen i vagten uden for dagtimer, hverdage: Mobiltelefon: ###TELEFON###

I det tilfælde, at forvagten i rådighedstjeneste først møder ind kl. 14.45/15.00, skal hver afdeling udpege en forvagt til at bære vagttelefonen fra kl. 8.30 til kl. 14.45/15.00.

Det skal fremgå af månedsskemaet, hvem der bærer vagttelefonen døgnet igennem eller aftales på morgenkonference.

De læger, som holder dagvagtstelefonerne på afdeling M og R skal kontakte den indmødende forvagt mellem klokken 15 og 15.15(14.45-15 fredage). Vagtnøglen forefindes altid sammen med mobiltelefon ###TELEFON###, som tilhører afdeling M.

I tilfælde hvor vagttelefonen ikke fungerer, kan en anden mobiltelefon afhentes i Servicecentret.

1.6 Vagtoverdragelse

Selve vagtoverdragelsen om morgenen på hverdage sker kl. 8.00 på afdeling R og kl. 8.30 på afdeling M.

Møde med enten klinikchef eller overlæge fra R foregår i Bjergmarkshus 1. sal konferencerummet 113. Formålet er at afgive rapport omkring R-patienter, man har været kaldt til i løbet af vagten.

Derefter tager vagthavende til Østerhus for at aflevere mobiltelefonen til læge på afdeling M sammen med vagtnøglen. På afdeling R tager en læge mobiltelefonen ved mødetid om morgenen kl. 8.30.

Ved vagtoverdragelse om eftermiddagen og i weekender skal vagthavende forvagt altid afhente mobiltelefon ###TELEFON### sammen med vagtnøglen.

1.7 Møde mellem forvagt og bagvagt

Bagvagten er forpligtiget til at kontakte forvagten på hverdage ved bagvagtens begyndelse klokken 15.00 – pr. telefon. Der informeres blandt andet om tvang, herunder bæltefikserede patienter, særligt vanskelige patienter og vagtinformation om belægning med mere.

Bagvagten leder og fordeler arbejdet, således at bagvagten er involveret i alle relevante patienter. Når bagvagten påbegynder aftenstuegangen på hverdage på de lukkede R-afsnit kontaktes forvagten med henblik på at kunne følge bagvagtens stuegang og patientsamtaler.

1.8 Bagvagt

I dagtid, hverdage, sikrer de 2 afdelinger M og R, at der altid er en 1. reservelæge, afdelingslæge eller overlæge til stede til at supervisere de lokale forvagter. 

Bagvagten er fælles for alle afdelinger og afholdes på hverdage fra kl. 15.00 og forventes afsluttet inden kl. 18 efterfulgt af rådighedstjeneste fra hjemmet. 

På lørdage, søndage og søgnehelligdage afholdes vagten fra kl. 9-15 efterfulgt af rådighedsvagt fra hjemmet. Indmødende bagvagt og forvagt møder i informationen hjemadgående forvagt til rapport og supervision af vagten det forudgående døgn. 

Såfremt al forefaldende vagtarbejde er udført inden kl. 18 hverdage (kl. 15 lørdage, søn- og helligdage) kan bagvagten i samråd med forvagt tage hjem, men må være indstillet på at møde ind ved ophobning af vagtarbejde. 

Akut sygdom

Ved akut sygdom og lignende dækkes tjenesten som vagthavende læge primært af egen afdeling.

Hvis dette ikke kan klares, dækkes vagten af en kollega i samme vagtlag. Er der flere muligheder, da fortrinsvis den kollega med færrest opsparede timer. Ved vakante stillinger fordeles tjenesten som vagthavende læge blandt kolleger i samme vagtlag. 

1.11 Vagtplanlægning

Vagtplanlægningen sker på grundlag af rulleskema. Der planlægges ud fra normeringen og overenskomsten inkl. 11 timers reglen, således at overarbejde afspadseres. 

1.12 Bytning af tjeneste

Der kan byttes tjeneste i rulleplanen, hvis ændringen er udgiftsneutral og rammerne i øvrigt overholdes. Eventuelle ændringer/bytninger skal godkendes af afdelingsledelsen. 

1.13 Overlæger

Der er ikke formel vagtforpligtelse for overlægerne på centret (fraset vagtbærende overlæge), men ved behov i vagten skal en overlæge eller klinikchefen, fortrinsvis dog den behandlingsansvarlige overlæge, søges kontaktet telefonisk af bagvagten. 

2. Særlige situationer på vagten

2.1 VIP-dokumenter

Væsentlige vejledninger og instrukser findes i VIP.

Her er blandt andet vejledning om selvmordsrisiko, akut psykiatrisk tilstand, psykiatrilov, hjertestop, akutte somatiske tilstande, forgiftning, abstinenstilstand, visitation åbent-lukket afsnit med flere.

Forvagt og bagvagt forventes løbende at orientere sig i disse. Vedrørende anvendelse af fysisk magt med mere skal særlige forhold, som er beskrevet i afdeling R’s risikovurdureinger,altid følges i tvivstilfælde kontaktes den behandlingsansvarlige overlæge eller klinikchefen. 

2.2 Dødsfald

Se vejledningen: "Dødsfald på psykiatrisk afdeling" i VIP. 

Ved suicidium underrettes såvel bagvagten som afsnittets overlæge, afdelingssygeplejerske og afdelingsledelsen hurtigst muligt. Desuden underrettes politiet med henblik på stillingtagen til retslægeligt ligsyn. I samråd med bagvagten tages stilling til hvem, der underretter de pårørende. I henhold til utilsigtede hændelser i Region Hovedstadens retningslinier for handlingsplan (se VIP-databasen) skal centerchefen underrettes inden 24 timer. 

2.3 Medicin

Hvis der i vagten er akut brug for medicin, som ikke findes på centret, kan vagthavende indtelefonere recept til: Dom Apoteket, tlf.nr. ###TELEFON### - og få det afhentet af taxa, hvis det er inden kl. 24 eller kontakte Region Hovedstadens Apotek (Se VIP: Medicinbestilling, -transport, -modtagelse, håndtering af returmedicin samt destruktion af medicin og tom emballage).

2.4 Lægesamtale med personer som uden aftale henvender sig til PC Sct. Hans

Samtale med personer, som uden aftale henvender sig med ønske om lægesamtale, skal af sikkerhedshensyn finde sted på lukket afsnit; på Vestområdet på afsnit M 20, på Østområdet på afsnit R8. Roskildeborgerne skal henvises til Skadestuen, Fjorden, for så vidt, det ikke drejer sig om patienter med tilknytning til PC Sct. Hans. 

2.5 Forespørgsler

Forespørgsler fra andre hospitaler og fra pårørende kan besvares under skyldig hensyntagen til tavshedspligt, hvis vagthavende har kendskab til pågældende patient, eller det drejer sig om et akut anliggende. I andre tilfælde må spørgeren henvises til afdelingens læger næste dag, idet vagthavende kort noterer forespørgslens karakter i journalen. Forespørgsler fra presse og politi skal henvises til afdelingsledelsen, hvad enten besvarelsen kan vente til den følgende hverdag eller kræver omgående besvarelse.

2.6 Lægesamtale med akut patient fra Psykiatrisk Skadestue i Region Sjælland (på Fjorden)

Aftalen om at vurdere patienter i forbindelse med tvangsindlæggelse på Fjorden er ophørt.  

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Ansvarlig for revidering:

Centerledelsen.

Ansvarlig for implementering:

Klinikchefer.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Lægeloven.

Etableret sædvane for god klinisk praksis, som blandt andet løbende justeres og korrigeres ved offentliggjorte afgørelser fra Patientombuddet ###FOLDER###

Tilbage til top

Bilag

Ingen. 

Tilbage til top