Udeblivelser ved Psykiatrisk Center Nordsjælland

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Målgrupper og anvendelsesområde

Læger, lægesekretærer og plejepersonale i ambulante enheder ved Psykiatrisk Center Nordsjælland, herunder også ved varetagelse af ambulante forløb i tilknytning til døgnafsnit

Instruksen finder anvendelse i forhold til 1) klinisk vurdering, 2) registrering samt 3) afsendelse af standardbreve, når patienter udebliver op til eller undervejs i ambulante forløb

Formålet er at sikre et afvejet hensyn til den enkelte patient i forhold til brug af ressourcer

Tilbage til top

Definitioner

Ved ambulante forløb forstås en til oftest flere ambulante kontakter - som kan omfatte afklaring (evt. viderevisitation), udredning og/eller behandling

Alle ambulante forløb indledes med en førstesamtale

Ved udeblivelse forstås manglende fremmøde uden forudgående besked (mundtligt eller skriftligt)

Der er to udeblivelsessituationer i relation til ambulante forløb: A) Udeblivelse til førstesamtale - ukendt patient samt B) Udeblivelse undervejs i forløb - kendt patient

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Fremgangsmåde

  1. Klinisk vurdering
  1. Psykiatrisk Ambulatorium Afsnit 2022 (Pakkeamb)
    Patienter henvist – og indkaldt – til Psykiatrisk Ambulatorium Afsnit 2022 (Pakkeamb) forsøges kontaktet telefonisk af sekretariatet 1-3 dage inden tiden for at minde om tiden.

Såfremt patienten udebliver fra første samtale (1. udeblivelse), skal kontakten afsluttes, hvis det i øvrigt vurderes lægeligt forsvarligt - alternativt sendes et brev, hvor pt. indenfor 14 dage skal tilkendegive, hvorvidt de ønsker en første samtale, og at de ellers vil blive afsluttet.

Såfremt patienten ikke reagerer på dette brev, afsluttes vedkommende og der sendes besked til henvisende instans.

Vurderingen af, om det er lægeligt forsvarligt at afslutte kontakten allerede ved 1. udeblivelse er alene en papirvurdering, hvor man må lægge vægt på oplysninger om eksempelvis graviditet, suicidalrisiko etc.

Ved udeblivelse undervejs i forløb (efter første kontakt) afsluttes patienten som hovedregel efter to udeblivelser i træk.

  1. OPUS

Hvis det vurderes hensigtsmæssigt, kan patienten kontaktes inden første møde.

Ved udeblivelse efter 1. indkaldelse forsøges i første omgang patienten, dernæst henvisende instans kontaktet via telefon/sms/mail/brev.

Ved udeblivelse efter 2. indkaldelse foretages på konference en klinisk vurdering baseret på journaloplysninger – hvorefter patienten enten afsluttes med besked om mulighed for genhenvisning, jf. ovenstående, eller overgår til fortsat forsøg på opfølgning med hjemmebesøg via Psykiatrisk Ambulatorium Afsnit 2025, 2723 eller 5241 (FACT).

Ved udeblivelse undervejs i forløb foretages ligeledes en klinisk vurdering – som under a.

  1. Psykiatrisk ambulatorium Afsnit 2025, 2723 og 5241 (FACT).Nedenstående gælder både for patienter henvist til forløb og afklaring. Undtaget er patienter som er set 1. gang under indlæggelse.

Forsøg på telefonisk kontakt inden første møde ved lægesekretær.

Ved udeblivelse fra 1. samtale forsøg på telefonisk opkald til patienten – alternativt tilskrives patienten med tilbud om ny tid.

Hjemmebesøg ved 2. udeblivelse, hvis der er grund til bekymring – alternativt afslutning med brev til henviser og patient om mulighed for genhenvisning.

Ved fortsat udeblivelse eller udeblivelse undervejs i forløb foretages ligeledes en klinisk vurdering. Afhængig heraf foretages yderligere forsøg på kontakt, evt. opsøgende arbejde – evt. under involvering af tværsektorielle samarbejdspartnere – men ved fortsat manglende (ønske om) kontakt afsluttes patienten, og ”stafetten” sendes tilbage til henvisende instans (gælder også for internt viderehenviste OPUS-patienter, jf. ovenstående).

d.  Ældrepsykiatrisk ambulatorium

Første samtale

  • Hvis patienten er i stand til at komme i ambulatoriet, finder første samtale sted her
  • Hvis patienten ikke er i stand til at komme i ambulatoriet, eller ved vurdering af behov herfor, vil samtalen finde sted i patientens hjem

Følgende patienter afsluttes efter første samtale:

  • Patienter, der ikke er målgruppe
  • Patienter, der ikke længere har det problem de blev henvist for
  • Patienter, der ikke længere ønsker tilbud
    • Ved udeblivelse, udarbejdes brev til henviser og patient om mulighed for genhenvisning, såfremt der ikke er grund til bekymring ud fra henvisning
    • Hvis der er grund til bekymring ud fra henvisning, vurderes af læge om der skal tages telefonisk kontakt og/eller foretages hjemmebesøg/opsøgende arbejde samt længden heraf
  1. Registrering
       ###TABEL_1###

 

  1. Samlet oversigt over standardbreve i RHP
  • Hjemmebesøg (afbud fra patient) RegH
  • Hjemmebesøg (aflysning af amb.) RegH
  • Hjemmebesøg (nyhenvist) RegH
  • Hjemmebesøg RegH
  • Indkaldelse amb RegH
  • Multiindkaldelse eget afsnit (afbud fra patient) RegH
  • Multiindkaldelse eget afsnit (aflysning af amb.) RegH
  • Multiindkaldelse eget afsnit (nyhenvist) RegH
  • Multiindkaldelse eget afsnit (påmindelse) RegH
  • Multiindkaldelse eget afsnit (tidligere tid) RegH
  • Multiindkaldelse eget afsnit (udeblivelse) RegH
  • Multiindkaldelse eget afsnit RegH
  • Multiindkaldelse på tværs (afbud fra patient) RegH
  • Multiindkaldelse på tværs (aflysning af amb.) RegH
  • Multiindkaldelse på tværs (nyhenvist) RegH
  • Multiindkaldelse på tværs (påmindelse) RegH
  • Multiindkaldelse på tværs (tidligere tid) RegH
  • Multiindkaldelse på tværs (udeblivelse) RegH
  • Multiindkaldelse på tværs RegH
  • Ny tid (udeblivelse) RegH
  • Nyhenvist amb RegH
  • Påmindelse RegH
  • Telefon/video (afbud fra patient) RegH
  • Telefon/video (aflysning af amb.) RegH
  • Telefon/video (ny tid pga. udeblivelse) RegH
  • Telefon/video (nyhenvist) RegH
  • Telefon/video (tidligere tid) RegH
  • Telefon/video (ændring fra amb. besøg til telefon/video – amb beslutning) RegH
  • Telefon/video RegH
  • Ændring af mødetid (kun tidspunkt – ikke dato) RegH
  • Ændring af tid (afbud fra patient) RegH
  • Ændring af tid (aflysning af amb.) RegH
  • Ændring af tid (tidligere tid) RegH
  • Ændring fra telefon til amb. besøg (amb beslutning) RegH

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen har overordnet ansvar for, at denne instruks efterleves

Den enkelte afsnitsledelse har ansvar for, at der foretages klinisk vurdering, som anført.

Den enkelte afsnitsledelse har i samråd med ledende lægesekretær ansvar for, at der foretages korrekt registrering samt afsendelse af standardbrev

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Visitation ved Psykiatrisk Center Nordsjælland

Tilbage til top

 

Bilag