Hjælpemidler, rekvirering af midlertidige

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

 

Formål

At klinisk personale på Psykiatrisk Center Nordsjælland kender og følger retningslinjerne for rekvisition af behandlingsredskaber og hjælpemidler til brug ved midlertidig funktionsnedsættelse, under indlæggelse og når patienter bliver udskrevet.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

 Ergoterapeuter, fysioterapeuter og plejepersonale

Tilbage til top

Definitioner

Nordsjællands Hospital varetager depot funktion og midlertidigt udlån af hjælpemidler og behandlingsredskaber i forbindelse med hospitalsbehandling, herunder behandling på Psykiatrisk Center Nordsjælland, jfr.  Hjælpemidler og behandlingsredskaber, midlertidigt udlån, rekvisition af

Psykiatrisk Center Nordsjællands ansvarsområde er hjælpemidler ved midlertidig funktionsnedsættelse. Det omfatter rekvirering af hjælpemidler til midlertidigt brug til borgere i forbindelse med hospitalsbehandling, efter behovsvurdering foretaget af den terapeut eller sygeplejerske som behandler patienten.

Hjælpemidlet kan rekvireres til brug for patienter, der udskrives, for en aftalt periode på normalt 3 måneder.

Kommunerne er ansvarlige for varige hjælpemidler, som beskrevet i Lov om Social Service § 112

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Ansvarsforhold

Ansvarsfordeling mellem terapeut og sygeplejepersonale jfr. Hjælpemidler og behandlingsredskaber, midlertidigt udlån, rekvisition af

Hjælpemidler til borgere under indlæggelsen

Centrets egne hjælpemidler opbevares primært i bygning 20 og i depoter på afsnittene. Disse hjælpemidler benyttes ved funktionsnedsættelse og behandling under indlæggelsen og må ikke sendes med borgeren hjem.

Hjælpemidlerne rengøres på kontaktflader efter brug inden returnering til depotet.

Rekvirering af hjælpemidler til borgere ved udskrivelse

Ergoterapeuten/fysioterapeuten eller sygeplejepersonalet kan rekvirere hjælpemidler (samt undtagelsesvis transport til/fra borgerens eget hjem/kommunal institution) på hverdage ved telefonisk kontakt til Nordsjællands Hospitals hjælpemiddeldepot.

For PC Nordsjælland, Hillerød og Helsingør: Tlf. ###TELEFON### mellem kl.8.00-15.00

Uden for depotets åbningstid kan der ved akut behov rekvireres hjælpemidler på tlf. ###TELEFON###, hverdage mellem kl. 15.00-22.00, weekender og helligdage mellem kl. 8.00-22.00.

For PC Nordsjælland, Frederikssund: Tlf. ###TELEFON### mellem kl.8.00-15.00

Uden for depotets åbningstid kan der ved akut behov rekvireres hjælpemidler på tlf. ###TELEFON###, hverdage mellem kl. 15.00-22.00, weekender og helligdage mellem kl. 8.00-22.00.

Som hovedregel, har borgere (pårørende) ansvar for transport til eget hjem/kommunal institution samt tilbagelevering til Nordsjællands Hospitals hjælpemiddeldepot efter endt brug.

Servicemål/tidsfrist for levering

Jfr. Hjælpemidler og behandlingsredskaber, midlertidigt udlån, rekvisition af

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Afsnitsledelserne er ansvarlige for implementering af vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag