Denne vejledning har som formål
Vejledningen dækker Frederiksberg, Gentofte og Bispebjerg matriklerne, og målgruppen for denne vejledning er alle sengeafsnit og ambulatorier på centret.
Tilbage til top
Akutafdelingen: Samlebetegnelse for sengepladserne i akutmodtagelsen og de akutte modtageafsnit
Akut modtageafsnit: Intensive sengeafsnit i forlængelse af akutmodtagelsen
Akutmodtagelse: Tidligere benævnt psykiatrisk skadestue
Akutteamet (BBH) (åben 8-22 alle dage)
Flowmaster: Bærer ansvaret for koordinering af visiterede patienter til afsnit i dagtid på hverdage. Rollen videreføres uden for dagtid på hverdage ved den ansvarshavende sygeplejerske i akutmodtageafsnittene på skift.
Kørselspersonale/Kørslen: Personale der planlægger og bistår patienttransport mellem matrikler og andre hospitaler
Matrikelkoordinator: Benævnelse for den afdelingssygeplejerske, der varetager den interne sengepladskoordinering på Gentofte, Frederiksberg og Bispebjerg
Stationært afsnit: Indbefatter både åben, intensivt eller specialafsnit
Indlæggelse på Psykiatrisk Center København foregår via Akutmodtagelsen.
Indlæggelse og lægelig visitation følger gældende instrukser herfor inkl. de akutte instrukser og RHP vejledningen: Visitation til henholdsvis åbent og lukket afsnit - principper herfor
Ved behov for længere indlæggelse visiteres patienterne fra akutmodtagelse og/eller lukket akut modtageafsnit (akutafdelingen) til stationært afsnit.
Principper for indlæggelse på PCK
Det overordnede procesflow er illustreret og beskrevet nedenfor.
De detaljerede opgaver og arbejdsgange findes i bilag.
Indlæggelse fra PCK ambulatorie kan følge proces for ambulant indlæggelse eller almindelig indlæggelse. Se også bilag 6 for Ambulatoriet Initieret Indlæggelse.
I PCK skal ambulatorierne dog kontakte Flowmaster på tlf. ###TELEFON###, som sørger for at AKA får besked.
Principper for flow og kapacitetstyring
Se bilag 1: Kapacitetsstyringsinstruks og aktionskort
Følgende patientgrupper kan indlægges direkte på Bispebjerg, Frederiksberg eller Gentofte matrikel:
Direkte indlæggelse på afsnit aftales altid med Flowmaster forinden i dagtid på hverdage (undtagen patient-styrede indlæggelser).
Den ambulante læge, der indlægger patienten direkte, skal sikre koordinering med Flowmaster samt transport af patienten.
FLOWMASTER
Akutmodtagelsen melder patient efter lægefaglig visitation til matrikelkoordinator for de akutte modtagerafsnit. Matrikelkoordinator anviser plads i et akutmodtagerafsnit Matrikelkoordinator giver information om flytning til flowmaster.
Principper for den overordnede fordeling er beskrevet i bilag 1: Kapacitetsstyringsinstruks og aktionskort.
Flowmaster har beslutningsmandat til at fordele og anvise pladser på baggrund af foretaget lægefaglig visitation – se bilag 2: Flowmaster funktionsbeskrivelse.
Ved overlevering videregiver Flowmaster følgende informationer til matrikelkoordinator:
Flowmaster sender ovenstående informationer til matrikelkoordinator via Delte Patientlister i SP, og der kommunikeres efterfølgende via InBasket.
Ved særlige forhold kontaktes matrikelkoordinator telefonisk med henblik på yderligere planlægning.
Se arbejdsgang for Flowmaster i bilag 3.
Matrikelkoordinator skal sikre at fordelingen af nye patienter til hver matrikel bliver koordineret i forhold til den daglige henvisning af patienter mellem afsnit inden for hver matrikel. Matrikelkoordinator har det specifikke overblik over flytninger på matriklen, og kan agere på manglende pladser i samarbejde med klinikchef.
Se bilag 4 vedr. Matrikelkoordinator
Patientransport fra Akutmodtagelsen og Akut modtageafsnit koordineres af kørselspersonale på Bispebjerg matriklen.
Principper for overflytning
Kørselspersonale er ansvarlig for:
Se proces flow for overflytning og kørsel i bilag 5.
Link til relevant VIP: Overlevering af psykiatriske patienter mellem regioner
Bilag 1 - Kapacitetsstyring og actioncard_###TELEFON###.pdf
Bilag 2 - Funktionsbeskrivelse ###FOLDER###
Bilag 3 - Flowmaster - arbejdsgang på ###FOLDER###
Bilag 4 - Matrikel koordinator ###FOLDER###
Bilag 5 - Proces for kørsel og ###FOLDER###