Viderehenvisning af patient fra Klinik for Spiseforstyrrelser til andet behandlingssted

 

 

Formål

Formålet er at sikre en ensartet og hensigtsmæssig procedure vedrørende viderehenvisning af patient, som overholder servicemålene for hurtig administrering. 

Tilbage til top

 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Denne vejledning fastsætter klinikkens procedure for viderehenvisning af patient, hvis patienten ønsker at blive viderehenvist til anden offentlig eller privat behandling i forbindelse med den udvidede behandlingsret.

Tilbage til top

 

 

Definitioner

Udvidet behandlingsret:

Den 1. januar 2010 trådte den udvidede behandlingsret for voksne i psykiatrien i kraft. Hvis patienten skal vente mere end 2 måneder på at komme til 1. samtale og starte i behandling, har patienten mulighed for at blive viderehenvist til et andet offentligt eller privat behandlingstilbud, som regionen har aftale med. Viderehenvisningen foregår via Informations- og Rådgivningsenheden i Region Hovedstaden.

Enhed for Sygehusvalg:

Enhed for Sygehusvalg i Region Hovedstaden giver information til patienter om ventetider og om muligheder for at blive behandlet et andet sted med kortere ventetid.

Henvisningsansvarlig:

Den henvisningsansvarlige i klinikken er en udpeget person i det administrative personale, som modtager de elektronisk indkomne henvisninger og viderehenvisninger:

  • Tjekker dagligt for nye elektronisk indkomne henvisninger i GS Åben
  • Opretter og visiterer patienter i Terapieffekt
  • Administrering af behandlernes booking-rul og tildeler tider til 1. samtale
  • Indkalder patienter til 1. samtale indenfor 8 dage
  • Administrering af patientlisterne ”Venteliste til 1. samtale” og ”Viderehenviste”
  • Viderehenvisning af patienter til andet behandlingstilbud indenfor 5 hverdage.

Tilbage til top

 

Fremgangsmåde

Såfremt en patient har modtaget en tid til 1. samtale, som er udover de 2 måneders ventetidsgaranti og patienten har ansøgt om at blive viderehenvist til et andet offentligt eller privat behandlingstilbud, vil klinikken modtage info via fax fra Enhed for Sygehusvalg i Region Hovedstaden om, at patienten skal viderehenvises.

Den henvisningsansvarlige tjekker dagligt fax for info fra Enhed for Sygehusvalg.

Den henvisningsansvarlige skal herefter sørge for:

  • Kopiering af alle patientoplysninger, som klinikken har på patienten, og fremsende dette materiale til det nye behandlingssted indenfor 5 hverdage.  
  • Afslutte patienten i GS Åben med begrundelse for afslutningen.
  • Afslutte patienten i Terapieffekt med begrundelse for afslutningen. 
  • Overføre patienten fra listen ”Venteliste til 1. samtale” til listen ”Videre henviste” på klinikkens egne interne patientliste.
  • Slette patienten i behandlerens Outlook-kalender og gives info til sekretærerne i Outlook-kalenderen. 
  • Klinikkens originale patientoplysninger (som er blevet kopieret og sendt til det nye behandlingssted) ilægges mappen med ”Viderehenviste til privat regi”.
  • Såfremt der allerede foreligger en journal på patienten, skal denne huskes at arkiveres – både fysisk og i GS Åben.

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Den henvisningsansvarlige i Klinik for Spiseforstyrrelser er: AC-medarbejder. I tilfælde af sygdom, ferie m.m. er det klinikkens sekretærer.

De overordnede ansvarlige for henvisninger i Klinik for Spiseforstyrrelser er overlæge ###NAVN### ###NAVN### og afdelingssygeplejerske ###NAVN###. 

Tilbage til top

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Bilag