Formålet med vejledningen er at beskrive arbejdsgange for udlån og leje af hjælpemidler fra hjælpemiddeldepotet på PC Amager
Målgruppen for vejledningen er plejepersonale på PC Amager.
Ved hjælpemidler forstås trykaflastende madrasser, special senge, kørestole, lifte mv.
Denne vejledning indeholder ikke beskrivelse af rekvirering af tyngdeprodukter.
Der henvises istedet til:
Tyngdeprodukter i voksenpsykiatrien - Rekvirering, afprøvning og dokumentation
Vejledningen indeholder:
Plejepersonale, terapeuter mv. vurderer, om der er behov for hjælpemidler i patientbehandlingen.
Plejepersonale henter og returnerer selv hjælpemidlet i depotet: K 1.25.
Ved udlån af hjælpemiddel udfyldes låneseddel, der ligger i hjælpemiddeldepotet.
Mærkat fra plastlommen 'UDLÅN' udfyldes og sættes på hjælpemidlet.
I forbindelse med udlån af hjælpemiddel udfyldes låneseddel med:
Mærkat til af hjælpemiddel udfyldes med:
Plejepersonale har ansvar for at mærkat på hjælpemiddel opdateres, før patient overgår til andet afsnit.
Hjælpemidlet skal rengøres inden det returneres til depotet med Wetwipe universal klude.
Er der behov for særlig rengøring, fx hvis hjælpemidlet er forurenet med biologisk materiale, kontaktes rengøring med henblik på rekvirering af en ekstraopgave.
Lånesedlen i hjælpemiddeldepotet udfyldes med dato for aflevering/medarbejdernavn og mærkat med patientens navn fjernes fra hjælpemidlet og placeres i plastiklomme ”RETUR”.
Ved defekt hjælpemiddel noteres dato på låneseddel samt information om hvilket hjælpemiddel, der er sendt til reparation.
Personale, der returnerer et defekt hjælpemiddel, kontakter teknisk afdeling med henblik på reparation.
Teknisk afdeling kontaktes via Dalux på følgende link:
AV Botved reparerer lifte (telefon ###TELEFON###). De syner lifte 1 eller 2 gange årligt.
Hvis en patient har behov for et hjælpemiddel, der enten er utilgængeligt eller et hjælpemiddel der ikke er en del af det eksisterende udvalg, så vurderer afsnittets fysioterapeut/ergoterapeut/psykomotoriske terapeut i samråd med læge/afdelingssygeplejerske, om der skal lejes et hjælpemiddel. Det samme gør sig gældende, hvis en patient har behov for et hjælpemiddel efter udskrivelse i en kortere periode.
Ved sygdom, ferie og weekender er det ansvarshavende sygeplejerske og læge, som vurderer behov for hjælpemiddel og herefter ordinerer og bestiller hjælpemidlet hos nedenstående samarbejdspartnere:
Ean nr. 5798000384668 – angives ved bestilling
Leje af Trykaflastende madrasser - puder
Arjohuntleigh
Vassingerødvej 52, 3540 Lynge
Tlf. ###TELEFON###, www.arjo.com/int/region-select/
Åbningstid mandag-fredag kl. 08.00-16.00, øvrig tid telefonvagt.
I hjælpemiddeldepotet findes 2 madrasser med pumpe klar til at tage i brug. Når man tager en madras i brug, kontaktes Arjo og informeres om dette. Når brugen er slut kontaktes Arjo, hvormed brugt madras afhentes og udskiftes med rengjort/serviceret madras.
Der bestilles en AUTO logic 200 madras, med mindre afdelingssygeplejersken/læge specifikt beder om andet.
I weekender kan der kun udbringes Nimbus madrasser
Der kan på dette nr. også kontaktes en tekniker, hvis der opstår problemer med en trykaflastende madras.
Leje af rollator, lift, toiletstol, badetaburet, talerstol, gangstativ
Dansk plejeteknik
Tingvej 4
4270 Høng
Tlf. ###TELEFON###
Åbningstider mandag til torsdag kl. 08.00-15.00, fredag kl. 08.00-14.30. For henvendelse uden for åbningstid e-mail: ###EMAIL###.
Ved leje af hjælpemidler og madrasser udenfor åbningstid vil der altid komme tillæg for weekend kørsel/håndtering, hastefragt og lign. oveni lejen!
Afsnitsledelserne på PC Amager er ansvarlige for implementering af vejledningen.