Udlån og leje af hjælpemidler på PC Amager

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Målgrupper og anvendelsesområde

Formålet med vejledningen er at beskrive arbejdsgange for udlån og leje af hjælpemidler fra hjælpemiddeldepotet på PC Amager

Målgruppen for vejledningen er plejepersonale på PC Amager.

Tilbage til top

Definitioner

Ved hjælpemidler forstås trykaflastende madrasser, special senge, kørestole, lifte mv.
Denne vejledning indeholder ikke beskrivelse af rekvirering af tyngdeprodukter.

Der henvises istedet til:  

Tyngdeprodukter i voksenpsykiatrien - Rekvirering, afprøvning og dokumentation

 

Vejledningen indeholder:

  • Procedure for udlån og aflevering af hjælpemidler fra hjælpemiddel depot, K 1.25 (ved afsnit E).
  • Procedure for rengøring af hjælpemidler efter brug.
  • Procedure for defekte hjælpemidler.
  • Procedure for leje af hjælpemidler.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Udlån

Plejepersonale, terapeuter mv. vurderer, om der er behov for hjælpemidler i patientbehandlingen.

Plejepersonale henter og returnerer selv hjælpemidlet i depotet: K 1.25.

Ved udlån af hjælpemiddel udfyldes låneseddel, der ligger i hjælpemiddeldepotet.

Mærkat fra plastlommen 'UDLÅN' udfyldes og sættes på hjælpemidlet.
 

I forbindelse med udlån af hjælpemiddel udfyldes låneseddel med:

  • Dato for udlån/medarbejdernavn
  • Hjælpemidlets art
  • Patientens navn
  • Afsnit
  • Dato for returnering/medarbejdernavn (udfyldes ved returnering)
     

Mærkat til af hjælpemiddel udfyldes med:

  • Patientens fornavn
  • Dato for udlån
  • Afsnit

 

Plejepersonale har ansvar for at mærkat på hjælpemiddel opdateres, før patient overgår til andet afsnit.

 

Returnering og rengøring af hjælpemiddel

Hjælpemidlet skal rengøres inden det returneres til depotet med Wetwipe universal klude.

Er der behov for særlig rengøring, fx hvis hjælpemidlet er forurenet med biologisk materiale, kontaktes rengøring med henblik på rekvirering af en ekstraopgave.

  • Send en mail til rengøringspostkassen (###EMAIL###), suppler med et opkald til Rengøringsleder (se kontaktinformation på intranettet under rengøring).

Lånesedlen i hjælpemiddeldepotet udfyldes med dato for aflevering/medarbejdernavn og mærkat med patientens navn fjernes fra hjælpemidlet og placeres i plastiklomme ”RETUR”.

 

Defekte hjælpemidler

Ved defekt hjælpemiddel noteres dato på låneseddel samt information om hvilket hjælpemiddel, der er sendt til reparation. 

Personale, der returnerer et defekt hjælpemiddel, kontakter teknisk afdeling med henblik på reparation.

Teknisk afdeling kontaktes via Dalux på følgende link:

https://helpdesk.dalux.com/regionh/login?regHD=PC-Amager&returnUrl=%252Fregionh%253FregHD%253DPC-Amager
 

AV Botved reparerer lifte (telefon ###TELEFON###). De syner lifte 1 eller 2 gange årligt.

 

Leje af hjælpemidler

Hvis en patient har behov for et hjælpemiddel, der enten er utilgængeligt eller et hjælpemiddel der ikke er en del af det eksisterende udvalg, så vurderer afsnittets fysioterapeut/ergoterapeut/psykomotoriske terapeut i samråd med læge/afdelingssygeplejerske, om der skal lejes et hjælpemiddel. Det samme gør sig gældende, hvis en patient har behov for et hjælpemiddel efter udskrivelse i en kortere periode.

Ved sygdom, ferie og weekender er det ansvarshavende sygeplejerske og læge, som vurderer behov for hjælpemiddel og herefter ordinerer og bestiller hjælpemidlet hos nedenstående samarbejdspartnere:

Ean nr. 5798000384668 – angives ved bestilling
 

Leje af Trykaflastende madrasser - puder

Arjohuntleigh
Vassingerødvej 52, 3540 Lynge
Tlf. ###TELEFON###, www.arjo.com/int/region-select/
Åbningstid mandag-fredag kl. 08.00-16.00, øvrig tid telefonvagt.

I hjælpemiddeldepotet findes 2 madrasser med pumpe klar til at tage i brug. Når man tager en madras i brug, kontaktes Arjo og informeres om dette. Når brugen er slut kontaktes Arjo, hvormed brugt madras afhentes og udskiftes med rengjort/serviceret madras.

Der bestilles en AUTO logic 200 madras, med mindre afdelingssygeplejersken/læge specifikt beder om andet.

I weekender kan der kun udbringes Nimbus madrasser

Der kan på dette nr. også kontaktes en tekniker, hvis der opstår problemer med en trykaflastende madras.
 

Leje af rollator, lift, toiletstol, badetaburet, talerstol, gangstativ

Dansk plejeteknik
Tingvej 4
4270 Høng
Tlf. ###TELEFON###

Åbningstider mandag til torsdag kl. 08.00-15.00, fredag kl. 08.00-14.30. For henvendelse uden for åbningstid e-mail: ###EMAIL###.

Ved leje af hjælpemidler og madrasser udenfor åbningstid vil der altid komme tillæg for weekend kørsel/håndtering, hastefragt og lign. oveni lejen!

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afsnitsledelserne på PC Amager er ansvarlige for implementering af vejledningen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag