Nøgler og ID-kort

Formål

At medarbejderne kender retningslinjer vedrørende ID-kort og nøgler

At sikre at alle medarbejdere ved Psykiatrisk Center Amager bærer synligt ID-kort.

At sikre at alle udleverede nøgler opbevares sikkert og tilbageleveres ved ansættelsens ophør.

 Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle medarbejdere ved PC Amager

Definitioner

ID-kort skal indeholde:

  • Fælles psykiatrilogo
  • Fornavn
  • Efternavn
  • Stilling
  • Billede

 

PC Amager har et fælles nøglesystem, hvor de forskellige faggrupper har dedikerede nøgler. Alle nøgler er systemnøgler med registreringskode på nøglehovedet.

Fremgangsmåde

ID-kort

Ved ansættelse eller klinikophold på PC Amager udleveres ID-kort.

ID-kortet skal bæres synligt påsat tøjet i brysthøjde, fx på en brystlomme eller skjorteflip. ID-kortet må ikke påhæftes uden for normalt synsfelt til ansigtet, fx bukselomme eller bælte.

Medarbejdere fra eksterne samarbejdspartere, fx kantine og rengøringspersonale, skal bære ID-kort med firmalogo.

Alle medarbejdere, der er ansat på Psykiatrisk Center Amager og udfører eksterne arbejdsopgaver fx tilsynsvirksomhed, ambulante funktioner, skal bære synligt ID-kort i forbindelse med tilsyn.

ID-kortet er strengt personligt og må ikke lånes ud. Kortet fungerer således, at man får de 'tilladelser', som man har brug for. Møder man en dør, som ikke låses op med kortet, så har man ikke adgang. Hvis man ønsker adgang, så kan man søge om dette hos nærmeste leder.

Mister man kortet, skal dette omgående meldes til Teknisk afdeling, så ID-kortet ikke kan misbruges af andre.

 

Udarbejdelse af Id-kort:

I forbindelse med introduktion tages foto til ID-kortet.

Den enkelte medarbejder kvitterer for sit personlige ID-kort.

Når en medarbejder ophører fra sin stilling, er nærmeste leder ansvarlig for, at det udleverede ID-kort tilbageleveres.

 

Gæster:

Gæster, der er ansat i Region Hovedstaden, anvender eget navneskilt.

Andre gæster f.eks. repræsentanter fra firmaer, håndværkere udefra m.v. skal anvende gæstekort.

Gæster til Administrationen afhenter kortene i Administrationen, alle andre henter kort i Teknisk Afd. lokale F 0.14

Uden for normal arbejdstid afhentes kort og nøgler i Akutmodtagelsen mod fremvisning af personligt ID.

 

Ansvarlig:

Det er ledernes ansvar, at alle medarbejdere og gæster får udleveret og bærer ID-kort. Undtaget er større rundvisninger fx åbent hus.

 

Nøgler

Enhver modtaget nøgle er strengt personlig. Nøglen skal opbevares omhyggeligt og må ikke udlånes til andre, undtaget er særlige omstændigheder og da med hurtig tilbagelevering.

Lokale nøgler til fx skabe og depoter udleveres af nærmeste leder. Der føres lokal registrering.

Ledelses og administrativt personale i CL: L-nøgler udleveres og registreres af CL-sekretær.

Straks man opdager, man har mistet sin nøgle, meldes det til Teknisk afdeling.

Defekte nøgler udskiftes hos Teknisk afdeling. Nøglehovedet må ikke kasseres, og skal altid afleveres.

Der opbevares en kopi af alle centrets nøgler i Teknisk afdeling, Digevej.

Der er en ekstra L-nøgle i vagtrummet på C2 og på B1 i tilfælde af alarm i CL.

Ansvar og organisering

 Centerledelsen er ansvarlig for implementering

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Bilag