CL skal kontaktes i forbindelse med særlige episoder på centret. Det gælder:
- uventede dødsfald
- selvmord under indlæggelse/udgang
- alvorlige overfald på medarbejdere/patienter
- andre episoder hvor der kan være behov for orientering af/indsats fra Centerledelsen mhp. at sikre den nødvendige ledelsesmæssige håndtering og/eller opbakning
Hvem?
I dagtid er det afsnitsledelsen, som vurderer, om CL skal kontaktes.
I aften/nat/weekend tager bagvagten stilling til, om CL skal kontaktes.
Kontakten skal gå til cheflæge. Hvis ikke bagvagt kan få fat i cheflæge, skal centerchefen kontaktes. Hvis dette ikke er muligt, skal chefsygeplejerske kontaktes.
Tlf. numre skal være indkodet i bagvagttelefonen.
Hvad?
Cheflægens rolle og ansvar (alternativt centerchef/chefsygeplejerske):
- Der indhentes oplysninger om episoden – hvad er der sket, hvornår, patients alder og diagnose og andre relevante oplysninger
- I samarbejde med afsnitsledelse/bagvagt vurderes behov for indsats – følg gældende instrukser
- afklar om der er behov for kontakt til pårørende og hvem der gør det
- Beder om at der indberettes UTH, hvis relevant
- Kontakte centerchef, som løser nedenstående opgaver
Centerchefens rolle og opgave:
- Kontakter oversygeplejerske mhp orientering og vurdering af tiltag ift. berørte medarbejdere
- Vurderer om direktion skal orienteres, og i så fald om det skal ske telefonisk eller pr. mail (telefonisk kontakt hvis der er tale om meget alvorlig episode, hvor der må forventes stor bevågenhed fra presse/omverden)
- i så fald lave kort foreløbig skriftlig redegørelse til direktion på baggrund af input fra cheflæge m.fl
- Vurderer behov for kommunikation til centeret
- Hvis der vurderes at være behov for kommunikation til øvrige afsnit med det samme, aftales dette med afsnitsleder/bagvagt eller udviklingschef, som sørger for at dette sker.
- Alle afsnitsledere orienteres pr mail senest førstkommende hverdag. Afsnitsledere sørger for orientering af medarbejdere i det omfang det vurderes relevant
- Vurderer behov for om øvrige interessenter skal informeres – øvrige centre, kommuner, naboer e.l.
- Hvis ikke centerchefen kan træffes, løses disse opgaver af den der modtager henvendelsen
Chefsygeplejerskens rolle og opgaver
- Sparring med oversygeplejersker/ansvarshavende sygeplejerske om
- behov for at indkalde ekstra personale
- behov for debriefing, falck healthcare, øvrig støtte mv
Afsnitsledelsens rolle og opgaver:
- Kontakter CL, hvis der sker voldsomme hændelser i afsnittet
- I samarbejde med CL/bagvagt vurderes behov for indsats – følg gældende instrukser
- afklar om der er behov for kontakt til pårørende og hvem der gør det
- Tager hånd om berørte patienter
- Vurderer
- behov for at indkalde ekstra personale
- behov for debriefing, falck healthcare, øvrig støtte mv
- Tager hånd om berørte medarbejdere, herunder også medarbejdere, som ikke er på arbejde, og evt. sengeafsnit/ambulatorie, hvor patienten er tilknyttet
- Indberetter UTH
Tilbage til top