Håndtering af voldsomme episoder - Hvornår informeres Centerledelsen og af hvem

Formål

Formålet er at sikre:

  • den nødvendige indsats
  • den nødvendige ledelsesmæssige opbakning til de involverede medarbejdere
  • kommunikation til interessenter

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Centerledelse, afsnitsledelser, bagvagter

Tilbage til top

Definitioner

Voldsomme episoder defineres som:

  • uventede dødsfald
  • selvmord under indlæggelse/udgang
  • alvorlige overfald på medarbejdere/patienter
  • andre episoder hvor der kan være behov for orientering af/indsats fra Centerledelsen mhp. at sikre den nødvendige ledelsesmæssige håndtering og/eller opbakning

Tilbage til top

Fremgangsmåde

CL skal kontaktes i forbindelse med særlige episoder på centret. Det gælder:

  • uventede dødsfald
  • selvmord under indlæggelse/udgang
  • alvorlige overfald på medarbejdere/patienter
  • andre episoder hvor der kan være behov for orientering af/indsats fra Centerledelsen mhp. at sikre den nødvendige ledelsesmæssige håndtering og/eller opbakning

Hvem?

I dagtid er det afsnitsledelsen, som vurderer, om CL skal kontaktes.

I aften/nat/weekend tager bagvagten stilling til, om CL skal kontaktes.

Kontakten skal gå til cheflæge. Hvis ikke bagvagt kan få fat i cheflæge, skal centerchefen kontaktes. Hvis dette ikke er muligt, skal chefsygeplejerske kontaktes.

Tlf. numre skal være indkodet i bagvagttelefonen.

Hvad?

Cheflægens rolle og ansvar (alternativt centerchef/chefsygeplejerske): 

  • Der indhentes oplysninger om episoden – hvad er der sket, hvornår, patients alder og diagnose og andre relevante oplysninger
  • I samarbejde med afsnitsledelse/bagvagt vurderes behov for indsats – følg gældende instrukser
    • afklar om der er behov for kontakt til pårørende og hvem der gør det
  • Beder om at der indberettes UTH, hvis relevant
  • Kontakte centerchef, som løser nedenstående opgaver

 

Centerchefens rolle og opgave:

  • Kontakter oversygeplejerske mhp orientering og vurdering af tiltag ift. berørte  medarbejdere
  • Vurderer om direktion skal orienteres, og i så fald om det skal ske telefonisk eller pr. mail (telefonisk kontakt hvis der er tale om meget alvorlig episode, hvor der må forventes stor bevågenhed fra presse/omverden)
    • i så fald lave kort foreløbig skriftlig redegørelse til direktion på baggrund af input fra cheflæge m.fl
  • Vurderer behov for kommunikation til centeret
    • Hvis der vurderes at være behov for kommunikation til øvrige afsnit med det samme, aftales dette med afsnitsleder/bagvagt eller udviklingschef, som sørger for at dette sker.
    • Alle afsnitsledere orienteres pr mail senest førstkommende hverdag. Afsnitsledere sørger for orientering af medarbejdere i det omfang det vurderes relevant
  • Vurderer behov for om øvrige interessenter skal informeres – øvrige centre, kommuner, naboer e.l.
  • Hvis ikke centerchefen kan træffes, løses disse opgaver af den der modtager henvendelsen

 

Chefsygeplejerskens rolle og opgaver

  • Sparring med oversygeplejersker/ansvarshavende sygeplejerske om
    • behov for at indkalde ekstra personale
    • behov for debriefing, falck healthcare, øvrig støtte mv

 

 

Afsnitsledelsens rolle og opgaver:

  • Kontakter CL, hvis der sker voldsomme hændelser i afsnittet
  • I samarbejde med CL/bagvagt vurderes behov for indsats – følg gældende instrukser
    • afklar om der er behov for kontakt til pårørende og hvem der gør det
  • Tager hånd om berørte patienter
  • Vurderer
    • behov for at indkalde ekstra personale
    • behov for debriefing, falck healthcare, øvrig støtte mv
  • Tager hånd om berørte medarbejdere, herunder også medarbejdere, som ikke er på arbejde, og evt. sengeafsnit/ambulatorie, hvor patienten er tilknyttet
  • Indberetter UTH

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Centerledelsen har ansvar for implementering af instruksen

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag