Alle nye læger, for-og bagvagter og afsnitsledere.
At sikre retningslinjer for de mest almindelige lægeopgaver. Både praktiske og kliniske.
Instruksen indeholder følgende overskrifter:
Del 1: Praktiske oplysninger
Del 2: Lægearbejde
Del 3: Vagtarbejde
Del 1: Praktiske oplysninger
Arbejdstider:
Normal arbejdstid på hverdage er 8.30- 15.30
Forvagt:
Bagvagt:
Arbejdsfordeling
Fremgår af månedens masterplan for hele afdelingen. Herudover planlægges evt. ændringer ved akut fravær på Digevej hver morgen i tilslutning til morgenkonference.
Overarbejde:
Skal være aftalt med klinikchef eller dennes stedfortræder. Der er vanligvis ikke budget til overarbejde.
Hver enkelt læge er ansvarlig for at holde arbejdsfrie dage indenfor normperioden som erstatning for ekstra vagter eller andet ekstraarbejde. Ekstra vagter må påregnes idet der i udgangspunktet ikke er budget til vikardækning til ferie og kurser.
Sygemelding:
Digevej:
Ved sygemelding, forsinkelse eller andet fravær, skal du ringe inden kl. 08.30 til forvagt på tlf. ###TELEFON###.
Ved sygemelding, forsinkelse eller andet fravær efter kl. 08.30 eller i weekender skal du ringe til bagvagt på tlf. ###TELEFON###.
Modtager du som for- eller bagvagt en sygemelding (eller en raskmelding), har du pligt til at notere det på sygefraværslisten i lægernes konferencerum.
Hans Bogbinders Allé og Gammel Kongevej: Ved sygemelding, forsinkelse eller andet fravær, ringes til det respektive teams lægesekretær, alternativt teamkoordinator.
Den lægesekretær/teamkoordinator, der modtager sygemeldingen, skal også maile besked herom til vikarkoordinator ###NAVN###.
Husk altid at meddele om der er opgaver, der skal aflyses eller videregives. Husk også at sige, hvornår du forventer at møde igen eller ringer igen.
Vikarkoordinator Mona Jensen skal have besked ved melding om sygdom (ikke forsinkelser), dette med henblik på at fraværet registreres korrekt.
Raskmeldinger: Modtager du som for- eller bagvagt en raskmelding, har du pligt til også at sende en mail herom til vikarkoordinator ###NAVN###: RHP-FP-Tjenestetid læger PCA ###EMAIL###
Registrering af arbejde i Modul Tjenestetid.
Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke afvigelser fra den personlige ugeplan skal meddeles til Vikarkoordinator ###NAVN###.
F.eks. sygdom, barn syg, ferie, afspadsering/ fri eller overarbejde.
Det gøres nemmest ved at skrive ændringer på mail eller skrive ændringer på oversigten på jeres lønsedler og aflevere denne snarest muligt.
Obligatoriske kurser
Kursusbeviser for deltagelse i ovenstående skal ligge i P-sag. På kurser, der er tilmeldt via kursusportalen, sendes automatisk kursusbeviser til P-sagen.
Konferencer og Undervisning
Morgenkonference:
Alle hverdage fra 8.30 til 8.45.
Formål er at informere om hvad der er sket i aften- og nattevagt og planlægge dagens arbejde
Vagthavende informerer om vagten 8.30-8.45. Inklusive planlægning af dagen.
Tirsdage 8.45-9.00 ”10 akademiske minutter”.
Onsdage er der forbedringsmøde fra 8.45-9.00, der fortsætter i fælles lægemøde 9.00 – 9.30. den 1.+3. onsdage. Den 2.+4. onsdag i måneden er lægemødet delt op.
Fredag er der ”kliniske 10 minutter” ved YL. Se vagtplan. Tal med vejleder om emne
Middagskonference:
Alle hverdage 12.00 – 12.30.
Formål er at drøfte kliniske problemstillinger og fremlægge gennemgange af ny-indlagte patienter, som kan have interesse for alle, eller hvis der er brug for en faglig drøftelse. Derudover koordineres overflytninger samt nye og elektive indlæggelser.
Torsdag er der ECT konference i forbindelse med middagskonferencen.
Undervisning:
Mandagsundervisning 14.00-15.00: Tværfaglig undervisning. Invitationer sendes til alle medarbejdere via mail.
Torsdagsundervisning 14.00-15.00: Undervisning i teori. Fortrinsvis for læger og psykologer. Se program i outlook eller PC As intranet her.
Undervisningsforpligtigelser m.v:
Kvalitets- og Forbedringskultur
I Region Hovedstadens Psykiatri arbejder vi målrettet på at udvikle en forbedringskultur vha. Lean metode og filosofi.
Vi ønsker at tilbyde vores patienter den til enhver tid bedst mulige evidensbaserede og patientsikre behandling og vores medarbejdere et engageret og meningsfuldt arbejdsliv.
På Psykiatrisk Center Amager arbejdes der med forbedringsmøder på alle niveauer i organisationen.
VIP:
Der arbejdes efter Vejledninger, Instrukser og Politikker (VIP).
VIP findes på www.vip.regionh.dk Log ind med dit brugernavn og xxxx. Det er en god ide at logge ind, så du kun får de vejledninger, der gælder for RHP pg PCA. Vejledninger kan også tilgås fra en APP: vip2go
Del 2: Lægearbejde
Stuegang
Stuegang begynder til fastlagt tid. Der dokumenteres løbende i SP.
Der bliver gået stuegang på alle afsnit hver dag. Der bliver endvidere gået aftenstuegang ved bagvagten på alle hverdage mellem kl. 16-18 samt lørdag, søndag og helligdage.
Plejepersonalet udarbejder en ”stuegangsseddel”. Her fremgår både hvad der er planlagt og hvad der skal tages stilling til af akutte problemstillinger. Gennemgange, patientsamtaler, pårørendesamtaler, undersøgelses- og prøvesvar, revurdering af tvang, somatik, medicin, behandlingsplaner, registrering til databaser mm. Observationsniveau vurderes.
Man kan også bruge afsnitsoversigten i SP til at få et overblik.
Det skal vurderes hvornår næste tilsyn på patienter i kritiske tilstand skal ske. Dokumenteres på skema ved middagskonferencen, ”Lægeligt tilsyn på indlagte patienter”. Skemaet tages med til akutmodtagelsen af bagvagten.
Den daglige stuegang er først afsluttet, når den stuegangsgående læge om eftermiddagen har sikret sig, at de daglige opgaver er udført, således at forvagten ikke skal tilkaldes for at udføre disse.
Samtykke
Ved journaloptagelse skal patienten spørges vedr. samtykke, og der skal udfyldes samtykkeerklæring.
Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke
Gennemgang og behandlingsplan
Foretages så vidt muligt af speciallæge. Som minimum skal gennemgangen superviseres på bagvagtsniveau.
Behandlingsplan udarbejdes på alle indlagte patienter i forlængelse af gennemgangen. Revurderes ved ændringer i patientens tilstand, sædvanligvis på førstkommende tværfaglige konference derefter som planlagt i foregående plan.
Ambulante patienter skal have en behandlingsplan, senest ved 5. fremmøde og indenfor 3 mdr. Ofte laves den i forlængelse af forvisitationssamtalen. Revurderes ved ændringer i patientens tilstand eller mindst 1 gang om året.
Region Hovedstadens Psykiatri har den målsætning at 90 % af patienterne aktivt, skal være med til at udarbejde deres behandlingsplan, og det er ikke nok at den er accepteret af patienten.
Pt. skal have udleveret kopi af behandlingsplanen.
Skrivelser til sociale og retslige instanser
Alle breve og udtalelser til retslige instanser inkl. politi godkendes af det pågældende afsnit.
Vedr skrivelser i forbindelse med tvang, henvises til VIP om psykiatrilovgivning Psykiatriloven - introduktion til lov om anvendelse af tvang i psykiatrien
Andre erklæringer og skrivelser til f.eks. Revaliderings- og Pensionsnævn samt private forsikringsselskaber, sygesikrings-, bistands- og rådgivningskontorer skal kontrasigneres minimum af speciallæge.
LÆ 125, statusattest, kan konfereres med socialrådgiver og behøver ikke kontrasigneres
Ovenstående må dikteres. Se vejledning.
Husk samtykkeerklæring
Udskrivningsaftale og koordinationsplan
Skal udarbejdes inden udskrivning på patienter, der må antages ikke at ville følge anbefalet behandling efter udskrivning Psykiatriloven - Udskrivningsaftaler og koordinationsplaner
Alle retslige patienter skal have udskrivningsaftale / koordinationsplan.
Epikriser
Målet er, at alle epikriser skal sendes senest 24 timer efter udskrivning.
Epikriser dokumenteres i SP i forbindelse med udskrivelsen. Skal kontrasigneres af overlæge i afsnittet. Alle læger i en enhed/afsnit/DPC godkender epikriser for reservelæger og for hinanden, så forsinkelser i dette led minimeres
Psykiatriske tilsyn
Psykiatriske tilsyn på Amager Hospital
Klager
Modtager man en klage fra en patient eller pårørende, mundtligt eller skriftligt, skal den videregives til ansvarlig afsnitsledelse snarest og senest første hverdag efter modtagelsen af klagen. Afsnitsledelsen har ansvaret for den videre behandling af klagen.
Del 3: Vagtarbejde
Forvagten kaldes på: ###TELEFON###
Bagvagten kaldes på: ###TELEFON###
SIF vagten kaldes på: ###TELEFON###
Forvagt / medicinstuderende
Forvagten skal opholde sig på centerets område i hele vagten. Kontakt bagvagten, hvis du er i tvivl. Hellere for meget end for lidt. Når bagvagten er gået hjem, kontaktes denne på privat telefon. Der er også en liste over telefonnumre i lægernes konferencerum.
Stud.med. forvagt holder i dagtid til i Skadestuen og primær opgave er at tale med patienter, der henvender sig i skadestuen. Hvad enten det er skadebesøg eller patienter, der skal indlægges.
Forvagterne løser akutte opgaver i sengeafsnit og i skadestuen.
Al tvang løses af forvagten.
Vagtskifte
Ved vagtskifte kl.15:30 rapporteres om:
Man anvender patientliste i SP hertil:
I weekenden modtager koordinerende spl i C1 informationer om behov for stuegang fra alle 9 døgnafsnit. Man skal have kontaktet spl senest kl 8:45. Herefter afleverer spl stuegangslisten til det nye vagthold.
Lægen fjerner patienten fra listen, når stuegang gås.
BV er ansvarlig for, at al stuegang er varetaget, inden vedkommende går hjem - ellers skal opgaverne videregives til vagtholdet, som tømmer listen.
Akutte opgaver
Man bliver ofte kaldt til:
Udskrivningsønsker:
Vurdering af urolige patienter.
Bæltefikserede patienter
Fikserede tilses 4 gange i døgnet på PCA af hensyn til at undgå for mange timer uden lægelig vurdering. Ved stuegang i dagtid er det afsnittets faste læger. Ved aftenstuegang er det bagvagten. Ved nat og morgen inden supervision er det forvagten. Tilsyn skal altid dokumenteres, og det noteres, hvorfor fikseringen opretholdes eller ophører. Psykiatriloven - Tvangsfiksering
Beslutning om at løsne en fikseret patient i vagten træffes i samråd med personalet. Ved tvivl konfereres med bagvagt.
Alarm
Alarm skal bæres i hele vagten. Lægen går straks til aktuelle afsnit.
Udeblevne patienter
Når en patient går på orlov, hjemmebesøg eller lignende, skal der være klare aftaler om hvordan, der skal reageres ved udeblivelse.
Ved absentering ved rømning eller undvigelser er der særlige opgaver. Afsnittet skal lave indmeldelse til Kristineberg og det fremlægges på morgenkonference.
Somatiske problemer
Ved behov for i.v. adgang er det lægen, der lægger venflon, tager blodprøver og giver i.v. medicin. Flere sygeplejersker i akutmodtagelsen er uddannede til at kunne varetage den opgave og kan spørges om assistance. Det samme gælder for EKG.
Udstyr og instruks findes i skadestuen. Konferer evt. med medicinsk vagthavende, Amager Hospital, eller vagthavende på den afdeling, som patienten somatisk hører under.
Hjertestop
Gå straks til det relevante afsnit. Personalet sørger for yderligere alarmering og for at hente AED og Akuttaske. Hjertestop - erkendelse, alarmering, behandling og dokumentation
Afrapportering og supervision om morgenen
På hverdage er der supervision af vagtarbejdet fra kl. 08.00 til 08.30 ved overlæge.
Disposition for vagthavendes information om vagten:
Man anvender patientliste i SP hertil - der må i henhold til GDPR lovgivning ikke anvendes sort bog:
Bagvagt
Bagvagtens arbejdsopgaver skal være færdiggjort, inden bagvagten kan gå hjem. Husk at notere dit privat telefonnummer i FV telefon. Numrene fremgår af beredskabsskabslisten, som opdateres af Lotte Rasmussen. Der er også en liste over telefonnumre i lægernes konferencerum.
Arbejdsopgaver
Tvangsforanstaltninger
Medicinstuderende må ikke selvstændigt iværksætte tvangsforanstaltninger i henhold til Psykiatriloven. Ved tvangsindlæggelse af en patient er det bagvagten, der skal tilse patienten i akutmodtagelsen, godkende tvangsindlæggelsespapirerne og sikre, at såvel psykosekriterier som enten behandlingskriterie eller farekriteriet er opfyldt, og at det generelt er uforsvarligt at undlade at frihedsberøve den pågældende med henblik på behandling. Bagvagten dokumenterer i et notat, hvoraf det skal fremgå, at pt. opfylder kriterierne for tvangsindlæggelse, og at bagvagten udfylder og dokumenterer tvangsprotokolskema 1, og at patienten skal tildeles en patientrådgiver. Efterfølgende kan medicinstuderende i forvagt skrive den videre indlæggelsesjournal. Pt. må ikke overflyttes til stamafsnit, før denne vurdering ved bagvagt er foretaget. Bagvagten kan uddelegere denne opgave til anden autoriseret læge.
Modtagelse af patienter ved akut henvendelse
Når en patient henvender sig i psykiatrisk modtagelse, modtages patienten af plejepersonale fra PAMA og APH ved skranken. Patienten triageres. Afhængig af triagen aftales med patienten, om vedkommende afventer indledende vurdering i skadestuen eller tager hjem, efter der er aftalt besøg af APH.
Afhængig af triagen prioriteres modtagelsen af patienten.
Når en patient triageres orange eller rød, skal overlæge, bagvagt eller SIF-vagt foretage en indledende vurdering, igangsætte behandling – herunder lave akut medicinplan – og visitere patienten.
Når en patient triageres gul, må forvagten foretage indledende vurdering og visitere patienten.
Når en patient triageres blå eller grøn kan akutsygeplejersker i særlig situationer vurdere, indlægge eller afslutte patienter
Se opslag ved skranken. Akutsygeplejerskers funktion og delegationsramme
Når en patient henvender sig telefonisk mellem kl. 8.00 -22.00 (APH) triageres patienten i telefonen, og det vurderes, om patienten skal opfordres til at henvende sig i skadestuen, eller der aftales et hjemmebesøg af læge + andet personale, der foretager den indledende vurdering i hjemmet. Besøget kan aftales akut (samme dag), eller det kan vente til næste dag.
Ved den indledende vurdering tages stilling til, om patienten skal indlægges, have et forløb i APH eller anden opfølgning.
Kriterier for at blive indlagt samt at forblive indlagt i Psykiatrisk Center Amager
Det er ikke et grundlag for at være indlagt i Psykiatrisk Center Amager, at en person er boligløs eller har andre sociale problemer.
Der skal ved visitering til indlæggelse nøje gennemtænkes, om en patient kan klare sig med behandling på et mindre intensivt niveau. Det vil sige ambulant eller et forløb i APH.
Hvis patienten uden for ovennævnte kategorier indlægges, skal det begrundes i journalen. Undtagelsen kan være første-gangs-indlagte i udredningsfase.
Visitationsretningslinjer
Der henvises til retningslinjer udleveret i velkomstmappen
Forvagt og bagvagt træffer beslutning, om patienten skal indlægges, og om det er på et intensivt eller åbent afsnit. Det er Flowmaster, der beslutter, hvilket afsnit patienten indlægges på af hensyn til specialisering og pladshensyn. Overbelægning skal så vidt muligt undgås.
Akut medicinplan
Alle nyindlagte patienter skal have lavet en akut medicinplan. Planen skal altid konfereres med læge på bagvagtsniveau, såfremt pt. er triageret rød eller orange. Action card er udleveret i introduktionsmappen. Dokumenteres særskilt i SP under FYI. Man kan genanvende tidligere akutplaner her. NY - tilføjes sidst.
Algoritme ved akut ###FOLDER###
Samtale i skadestuen
I udgangspunktet deltager læge og kontaktperson i samtaler sammen af hensyn til at kunne lægge den bedste plan med tværfagligt fokus. Dette kan dog fraviges af hensyn til at sikre flow og mindske ventetid samt sikre overholdelse af triagetid. Dette sker under hensyntagen til sikkerhedsmæssig vurdering.
SIF – Speciallæge i front
Hovedopgaver:
Flow
Speciallægen skal orienteres, når der kommer patienter i modtagelsen mhp. at bidrage til at skabe overblik og prioritere de lægelige ressourcer hensigtsmæssigt, så flowet optimeres.
Som udgangspunkt forbliver speciallægen i modtagelsen. Der bør dog udvises fleksibilitet i forhold til, hvordan ressourcerne bedst fordeles. F.eks. hvis der opstår en akut situation på eget afsnit og speciallægen kender patienten, er det mest hensigtsmæssigt, at speciallægen tager sig af den situation fremfor at tale med en ukendt patient i modtagelsen.
Weekender
Her er opgaven primært at aflaste bagvagten. Dvs. gennemgang af ny-indlagte patienter og stuegangsopgaver i modtagelsen. Opgaverne aftales med bagvagten.
Det er altid bagvagten, der har det overordnede ansvar for fordelingen af arbejdsopgaver i vagten.
Andet
Patienter der har børn under 18.
Ved indlæggelse af patienter, der har børn under 18 år, er der underretningspligt, og man skal sikre, at der bliver draget omsorg for børnenes pasning.
Underretningspligt vedr. børn og unge
Morfika og benzodiazepiner
Der udleveres ikke metadon fra skadestuen. Patienter, der bliver indlagt, må kun få metadon, hvis de i forvejen er i vedligeholdelsesbehandling med metadon, og det skal sikres, at de får den rette dosis, og at udleveringen fra det sted, hvor de normalt får metadon, standses. Der udleveres i almindelighed kun benzodiazepiner i yderst begrænset mængde.
Centerledelsen er ansvarlig for at retningslinjerne er kendte og implementerede.