Arbejdsbeskrivelse for læger på PCA

Målgrupper og anvendelsesområde

Alle nye læger, for-og bagvagter og afsnitsledere.

At sikre retningslinjer for de mest almindelige lægeopgaver. Både praktiske og kliniske.

Definitioner


Fremgangsmåde

Instruksen indeholder følgende overskrifter:

Del 1: Praktiske oplysninger

  • Konferencer og undervisning
  • Lægemøder
     

Del 2: Lægearbejde

  • Stuegang
     

Del 3: Vagtarbejde

  • For – og bagvagt og SIF vagt
  • Visitation ved akut henvendelse

 

 

Del 1: Praktiske oplysninger

 

Arbejdstider:

Normal arbejdstid på hverdage er 8.30- 15.30

Forvagt:

  • 8.30 til 16.00 på hverdage i dagtjeneste
  • 9.00 til 16.00 på søn– og helligdage i dagtjeneste
  • 15.30 til 9.00 som aften-nattevagt. Onsdage 15.30 – 9.30.

Bagvagt:

  • Hverdage: Dagtjenesten er kl. 08.30-18.00 med rådighed fra bolig kl. 18.00-08.30. Bagvagter fra distriktspsykiatriske centre møder i skadestuen kl. 15.30.
  • Weekender: Arbejdstid som på hverdage. Vagthavende møder i skadestuen kl. 09.00 til konference. Normal arbejdsdag frem til kl. 18.00, herefter tilkaldevagt til kl. 08.30 dagen efter.
  • SIF vagt: Hverdage 15.30 – 20.00. Weekender 9.00 – 16.00

Arbejdsfordeling

Fremgår af månedens masterplan for hele afdelingen. Herudover planlægges evt. ændringer ved akut fravær på Digevej hver morgen i tilslutning til morgenkonference.

 

Overarbejde:

Skal være aftalt med klinikchef eller dennes stedfortræder. Der er vanligvis ikke budget til overarbejde.

Hver enkelt læge er ansvarlig for at holde arbejdsfrie dage indenfor normperioden som erstatning for ekstra vagter eller andet ekstraarbejde. Ekstra vagter må påregnes idet der i udgangspunktet ikke er budget til vikardækning til ferie og kurser.

 

Sygemelding:

Digevej:

Ved sygemelding, forsinkelse eller andet fravær, skal du ringe inden kl. 08.30 til forvagt på tlf. ###TELEFON###.

Ved sygemelding, forsinkelse eller andet fravær efter kl. 08.30 eller i weekender skal du ringe til bagvagt på tlf. ###TELEFON###.

Modtager du som for- eller bagvagt en sygemelding (eller en raskmelding), har du pligt til at notere det på sygefraværslisten i lægernes konferencerum.

 

Hans Bogbinders Allé og Gammel Kongevej: Ved sygemelding, forsinkelse eller andet fravær, ringes til det respektive teams lægesekretær, alternativt teamkoordinator.

Den lægesekretær/teamkoordinator, der modtager sygemeldingen, skal også maile besked herom til vikarkoordinator ###NAVN###.

Husk altid at meddele om der er opgaver, der skal aflyses eller videregives. Husk også at sige, hvornår du forventer at møde igen eller ringer igen.

Vikarkoordinator Mona Jensen skal have besked ved melding om sygdom (ikke forsinkelser), dette med henblik på at fraværet registreres korrekt.

Raskmeldinger: Modtager du som for- eller bagvagt en raskmelding, har du pligt til også at sende en mail herom til vikarkoordinator ###NAVN###: RHP-FP-Tjenestetid læger PCA ###EMAIL###

 

Registrering af arbejde i Modul Tjenestetid.

Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke afvigelser fra den personlige ugeplan skal meddeles til Vikarkoordinator ###NAVN###.

F.eks. sygdom, barn syg, ferie, afspadsering/ fri eller overarbejde.

Det gøres nemmest ved at skrive ændringer på mail eller skrive ændringer på oversigten på jeres lønsedler og aflevere denne snarest muligt.

 

Obligatoriske kurser

  • Alle nyansatte læger skal gennemgå introduktion til RHP, PCA og fagspecifik introduktion. Her er der særlig fokus på at lægerne får viden om alarmsystem og psyko-fysisk kursus, gerne inden 1. vagt.
  • Alle yngre læger, der ikke tidligere har været ansat i RHP, skal på et særligt 5 dages introduktionskursus, inklusive basal hjertestopkursus og brandbekæmpelse
  • Alle kliniske medarbejdere skal gennemgå (godkendt i RHP) basal hjertestopkursus. Skal gentages hvert 2. år.
  • Alle medarbejdere skal gennemgå (godkendt i RHP) kursus i elementær brandbekæmpelse.
  • Alle kliniske medarbejdere skal gennemgå kursus i selvmordsrisikovurdering. Det ligger i introduktionen og skal gentages hvert år.
  • Alle kliniske medarbejdere skal gennemgå E-learningskurset håndhygiejne hvert andet år.
  • Alle medarbejdere skal gennemgå E-learningskursus i brandforebyggelse hvert år.
  • Alle læger der skal foretage ECT behandlinger skal gennemgå undervisning og supervisionsforløb.

Kursusbeviser for deltagelse i ovenstående skal ligge i P-sag. På kurser, der er tilmeldt via kursusportalen, sendes automatisk kursusbeviser til P-sagen.

 

Konferencer og Undervisning

Morgenkonference:

Alle hverdage fra 8.30 til 8.45.

Formål er at informere om hvad der er sket i aften- og nattevagt og planlægge dagens arbejde

Vagthavende informerer om vagten 8.30-8.45. Inklusive planlægning af dagen.

Tirsdage 8.45-9.00 ”10 akademiske minutter”.

Onsdage er der forbedringsmøde fra 8.45-9.00, der fortsætter i fælles lægemøde 9.00 – 9.30. den 1.+3. onsdage. Den 2.+4. onsdag i måneden er lægemødet delt op.

Fredag er der ”kliniske 10 minutter” ved YL. Se vagtplan. Tal med vejleder om emne

 

Middagskonference:

Alle hverdage 12.00 – 12.30.

Formål er at drøfte kliniske problemstillinger og fremlægge gennemgange af ny-indlagte patienter, som kan have interesse for alle, eller hvis der er brug for en faglig drøftelse. Derudover koordineres overflytninger samt nye og elektive indlæggelser.

Torsdag er der ECT konference i forbindelse med middagskonferencen.

 

Undervisning:

Mandagsundervisning 14.00-15.00: Tværfaglig undervisning. Invitationer sendes til alle medarbejdere via mail.

Torsdagsundervisning 14.00-15.00: Undervisning i teori. Fortrinsvis for læger og psykologer. Se program i outlook eller PC As intranet her.

 

Undervisningsforpligtigelser m.v:

  • Alle læger medvirker i den kliniske undervisning af yngre læger og medicinstuderende.
  • Alle reservelæge- og 1. reservelægestillinger er klassificerede og har godkendt uddannelsesprogram.
  • Ca. 8 medicinstuderende møder til 3 ugers klinisk ophold, 3 gange i efterårssemestret og 3 gange i forårssemestret. Der ydes formaliseret undervisning efter skema samt bed-side-undervisning. Studenterne indgår i afdelingens daglige funktion inkl. vagter, journalskrivning og stuegangsarbejde.

 

Kvalitets- og Forbedringskultur

I Region Hovedstadens Psykiatri arbejder vi målrettet på at udvikle en forbedringskultur vha. Lean metode og filosofi.

Vi ønsker at tilbyde vores patienter den til enhver tid bedst mulige evidensbaserede og patientsikre behandling og vores medarbejdere et engageret og meningsfuldt arbejdsliv.

På Psykiatrisk Center Amager arbejdes der med forbedringsmøder på alle niveauer i organisationen.

 

VIP:

Der arbejdes efter Vejledninger, Instrukser og Politikker (VIP).

VIP findes på www.vip.regionh.dk  Log ind med dit brugernavn og xxxx. Det er en god ide at logge ind, så du kun får de vejledninger, der gælder for RHP pg PCA. Vejledninger kan også tilgås fra en APP: vip2go

 

 

Del 2: Lægearbejde

Stuegang

Stuegang begynder til fastlagt tid. Der dokumenteres løbende i SP.

Der bliver gået stuegang på alle afsnit hver dag. Der bliver endvidere gået aftenstuegang ved bagvagten på alle hverdage mellem kl. 16-18 samt lørdag, søndag og helligdage.

Plejepersonalet udarbejder en ”stuegangsseddel”. Her fremgår både hvad der er planlagt og hvad der skal tages stilling til af akutte problemstillinger. Gennemgange, patientsamtaler, pårørendesamtaler, undersøgelses- og prøvesvar, revurdering af tvang, somatik, medicin, behandlingsplaner, registrering til databaser mm. Observationsniveau vurderes.

Man kan også bruge afsnitsoversigten i SP til at få et overblik.

Det skal vurderes hvornår næste tilsyn på patienter i kritiske tilstand skal ske. Dokumenteres på skema ved middagskonferencen, ”Lægeligt tilsyn på indlagte patienter”. Skemaet tages med til akutmodtagelsen af bagvagten.

Den daglige stuegang er først afsluttet, når den stuegangsgående læge om eftermiddagen har sikret sig, at de daglige opgaver er udført, således at forvagten ikke skal tilkaldes for at udføre disse.

 

Samtykke

Ved journaloptagelse skal patienten spørges vedr. samtykke, og der skal udfyldes samtykkeerklæring.

Udveksling af helbredsoplysninger - med og uden samtykke

 

Gennemgang og behandlingsplan

Foretages så vidt muligt af speciallæge. Som minimum skal gennemgangen superviseres på bagvagtsniveau.

Behandlingsplan udarbejdes på alle indlagte patienter i forlængelse af gennemgangen. Revurderes ved ændringer i patientens tilstand, sædvanligvis på førstkommende tværfaglige konference derefter som planlagt i foregående plan.

Ambulante patienter skal have en behandlingsplan, senest ved 5. fremmøde og indenfor 3 mdr. Ofte laves den i forlængelse af forvisitationssamtalen. Revurderes ved ændringer i patientens tilstand eller mindst 1 gang om året.

Region Hovedstadens Psykiatri har den målsætning at 90 % af patienterne aktivt, skal være med til at udarbejde deres behandlingsplan, og det er ikke nok at den er accepteret af patienten.

Pt. skal have udleveret kopi af behandlingsplanen.

 

Skrivelser til sociale og retslige instanser

Alle breve og udtalelser til retslige instanser inkl. politi godkendes af det pågældende afsnit.

Vedr skrivelser i forbindelse med tvang, henvises til VIP om psykiatrilovgivning Psykiatriloven - introduktion til lov om anvendelse af tvang i psykiatrien

Andre erklæringer og skrivelser til f.eks. Revaliderings- og Pensionsnævn samt private forsikringsselskaber, sygesikrings-, bistands- og rådgivningskontorer skal kontrasigneres minimum af speciallæge.

LÆ 125, statusattest, kan konfereres med socialrådgiver og behøver ikke kontrasigneres

Ovenstående må dikteres. Se vejledning.

Husk samtykkeerklæring

 

Udskrivningsaftale og koordinationsplan

Skal udarbejdes inden udskrivning på patienter, der må antages ikke at ville følge anbefalet behandling efter udskrivning Psykiatriloven - Udskrivningsaftaler og koordinationsplaner

Alle retslige patienter skal have udskrivningsaftale / koordinationsplan.

 

Epikriser

Målet er, at alle epikriser skal sendes senest 24 timer efter udskrivning.

Epikriser dokumenteres i SP i forbindelse med udskrivelsen. Skal kontrasigneres af overlæge i afsnittet. Alle læger i en enhed/afsnit/DPC godkender epikriser for reservelæger og for hinanden, så forsinkelser i dette led minimeres

 

Psykiatriske tilsyn

Psykiatriske tilsyn på Amager Hospital 

 

Klager

Modtager man en klage fra en patient eller pårørende, mundtligt eller skriftligt, skal den videregives til ansvarlig afsnitsledelse snarest og senest første hverdag efter modtagelsen af klagen. Afsnitsledelsen har ansvaret for den videre behandling af klagen.

 

Del 3: Vagtarbejde

Forvagten kaldes på: ###TELEFON###

Bagvagten kaldes på: ###TELEFON###

SIF vagten kaldes på: ###TELEFON###

 

Forvagt / medicinstuderende

Forvagten skal opholde sig på centerets område i hele vagten. Kontakt bagvagten, hvis du er i tvivl. Hellere for meget end for lidt. Når bagvagten er gået hjem, kontaktes denne på privat telefon. Der er også en liste over telefonnumre i lægernes konferencerum.

Stud.med. forvagt holder i dagtid til i Skadestuen og primær opgave er at tale med patienter, der henvender sig i skadestuen. Hvad enten det er skadebesøg eller patienter, der skal indlægges.

Forvagterne løser akutte opgaver i sengeafsnit og i skadestuen.

Al tvang løses af forvagten.

 

Vagtskifte

Ved vagtskifte kl.15:30 rapporteres om:


 

Man anvender patientliste i SP hertil:

  • Man vælger listen ”Aften/weekend stuegang”
  • Stuegangsgående læge tilføjer pt. til listen – det skal være en akut problemstilling, som skal følges op i aftentid eller weekend (i weekend også alle revurderinger og tvangsmedicin)
  • Når BV har gået stuegang fjernes pt fra listen
  • Listen skal være tom, når BV går hjem – ellers skal opgaverne videregives til vagtholdet, som tømmer listen.

I weekenden modtager koordinerende spl i C1 informationer om behov for stuegang fra alle 9 døgnafsnit. Man skal have kontaktet spl senest kl 8:45. Herefter afleverer spl stuegangslisten til det nye vagthold.

Lægen fjerner patienten fra listen, når stuegang gås.

BV er ansvarlig for, at al stuegang er varetaget, inden vedkommende går hjem - ellers skal opgaverne videregives til vagtholdet, som tømmer listen.

 

Akutte opgaver

Man bliver ofte kaldt til:

Udskrivningsønsker:

  • Stillingtagen til udskrivning udskydes så vidt muligt til følgende formiddag.
  • Kan patienten ikke overtales til at forblive indlagt gælder følgende regler:
    • Hvis patienten er blevet tvangsindlagt orienteres patienten om, at der vil blive taget stilling til ønsket indenfor 48 timer efter indlæggelsestidspunktet.
    • Hvis patienten er frihedsberøvet informeres patienten om, at udskrivningsønsket ikke kan efterkommes. Udskrivning af frihedsberøvede er en overlægebeslutning.
    • Hvis patienten er strafferetslig, må patienten ikke udskrives uden aftale med overlæge.
  • Hvis patienten er frivilligt indlagt gælder følgende regler:
    • Hvis patienten ikke opfylder §5 i psykiatriloven udskrives patienten (eller sendes hjem med opfordring til at møde næste formiddag mhp. udskrivning).
  • Forvagter skal altid konferere med bagvagten inden de udskriver patienter.
  • Medicinstuderende skal altid konferere med speciallæge eller overlægen i skadestuen inden de udskriver patienter.
  • Der kan også konfereres med behandlingsansvarlige læge på det afsnit, hvor patienten er indlagt
    • Hvis patienten opfylder §5 konfereres med overlæge subsidiært bagvagten, der beslutter hvorvidt patienten skal tvangstilbageholdes (tvangsprotokolskema 1 udfyldes).
  • Ved tvivl tilbageholdes patienten efter konference med overlæge på 24 timers reglen. Dvs patienten informeres om, at han inden for 24 timer vil få besked på, om han vil blive frihedsberøvet eller kan udskrives (noteres i journalen - skema 1 skal ikke udfyldes).
    • Overlæge skal kontaktes uanset om denne er i vagt eller ej. Det tilstræbes derfor at tage stilling til frihedsberøvelse i samarbejde med bagvagt.

 

Vurdering af urolige patienter.

 

Bæltefikserede patienter

Fikserede tilses 4 gange i døgnet på PCA af hensyn til at undgå for mange timer uden lægelig vurdering. Ved stuegang i dagtid er det afsnittets faste læger. Ved aftenstuegang er det bagvagten. Ved nat og morgen inden supervision er det forvagten. Tilsyn skal altid dokumenteres, og det noteres, hvorfor fikseringen opretholdes eller ophører. Psykiatriloven - Tvangsfiksering

Beslutning om at løsne en fikseret patient i vagten træffes i samråd med personalet. Ved tvivl konfereres med bagvagt.

 

Alarm

Alarm skal bæres i hele vagten. Lægen går straks til aktuelle afsnit.

 

Udeblevne patienter

Når en patient går på orlov, hjemmebesøg eller lignende, skal der være klare aftaler om hvordan, der skal reageres ved udeblivelse.

Ved absentering ved rømning eller undvigelser er der særlige opgaver. Afsnittet skal lave indmeldelse til Kristineberg og det fremlægges på morgenkonference.

 

Somatiske problemer

Ved behov for i.v. adgang er det lægen, der lægger venflon, tager blodprøver og giver i.v. medicin. Flere sygeplejersker i akutmodtagelsen er uddannede til at kunne varetage den opgave og kan spørges om assistance. Det samme gælder for EKG.

Udstyr og instruks findes i skadestuen. Konferer evt. med medicinsk vagthavende, Amager Hospital, eller vagthavende på den afdeling, som patienten somatisk hører under.

 

Hjertestop

Gå straks til det relevante afsnit. Personalet sørger for yderligere alarmering og for at hente AED og Akuttaske. Hjertestop - erkendelse, alarmering, behandling og dokumentation

 

Afrapportering og supervision om morgenen

På hverdage er der supervision af vagtarbejdet fra kl. 08.00 til 08.30 ved overlæge.

 

Disposition for vagthavendes information om vagten:

  • Indlæggelser. Indled med navn, alder på patienten og hvor vedkommende er indlagt.
    • Hvorfor kommer han/hun nu?
    • Aktuelle symptomer?
    • Diagnoseforslag?
    • Akut behandling?
  • Tilknyttet andre centre i Region Hovedstadens Psykiatri eller Center Amager, hvor?
  • Nævn evt. problem vedr. patienter, der ikke blev indlagt eller problemer fra vagten – vejledt af morgensupervision.
  • Akutte problemer i afsnit
  • Hvem er frihedsberøvede i forløbne døgn? Har der været fikseringer?

Man anvender patientliste i SP hertil - der må i henhold til GDPR lovgivning ikke anvendes sort bog:

  • Man vælger listen "Indlagte patienter i døgnet"
  • Man tilføjer den nye pt. til listen
  • Kopier gerne konklusion fra AOP
  • Der logges ind på PC ved morgenkonference, hvor liste fremfindes og bruges til fremlæggelse.
  • Den nye FV i dagtid sletter herefter alle navne, så nyt døgn begynder.

 

Bagvagt

Bagvagtens arbejdsopgaver skal være færdiggjort, inden bagvagten kan gå hjem. Husk at notere dit privat telefonnummer i FV telefon. Numrene fremgår af beredskabsskabslisten, som opdateres af Lotte Rasmussen. Der er også en liste over telefonnumre i lægernes konferencerum.

 

Arbejdsopgaver

  • Kort afrapportering fra vagthavende bagvagt i dag tid, i weekender mødes bagvagterne ikke. Evt ringes man sammen.
  • Aftenstuegang på samtlige afsnit på hverdage.
  • Stillingtagen til indlæggelser samt rådgivning og supervision af øvrige problemstillinger, forvagten præsenterer.
  • Bagvagten skal umiddelbart give fremmøde indenfor ½ time, hvis forvagten har været udsat for overgreb, således at forvagten evt. kan gå hjem.
  • I weekenden begynder bagvagten almindeligvis med at visitere patienter i skadestuen. Gennemgang af alle ny-indlagte patienter. Stuegang på samtlige afsnit, men i praksis hjælpes bagvagt, SIF-vagt og forvagt med arbejdet.
  • I weekender. For patienter, der triageres rød eller orange i akutmodtagelsen, deltager bagvagt eller SIF vagt i at lave indledende vurdering, visitere patienten, igangsætte behandling (herunder lave akut medicinplan) og følge patienten til modtagende intensivt afsnit.  Bagvagten eller SIF vagten er også medvirkende den 1. gang, der gives medicin i afsnittet, og der følges op på effekten af behandlingen, inden vagten afsluttes.
  • Akut medicinliste opdateres i intensive afsnit
  • Undervisning/supervision af forvagt der går hjem ved eftermiddagsskift kl. 15.30-15.45.
  • Akutte tilsyn samt behandling af udstationerede patienter på Amager Hospital foretages af bagvagt.

 

Tvangsforanstaltninger

Medicinstuderende må ikke selvstændigt iværksætte tvangsforanstaltninger i henhold til Psykiatriloven. Ved tvangsindlæggelse af en patient er det bagvagten, der skal tilse patienten i akutmodtagelsen, godkende tvangsindlæggelsespapirerne og sikre, at såvel psykosekriterier som enten behandlingskriterie eller farekriteriet er opfyldt, og at det generelt er uforsvarligt at undlade at frihedsberøve den pågældende med henblik på behandling. Bagvagten dokumenterer i et notat, hvoraf det skal fremgå, at pt. opfylder kriterierne for tvangsindlæggelse, og at bagvagten udfylder og dokumenterer tvangsprotokolskema 1, og at patienten skal tildeles en patientrådgiver. Efterfølgende kan medicinstuderende i forvagt skrive den videre indlæggelsesjournal. Pt. må ikke overflyttes til stamafsnit, før denne vurdering ved bagvagt er foretaget. Bagvagten kan uddelegere denne opgave til anden autoriseret læge.

 

Modtagelse af patienter ved akut henvendelse

Når en patient henvender sig i psykiatrisk modtagelse, modtages patienten af plejepersonale fra PAMA og APH ved skranken. Patienten triageres. Afhængig af triagen aftales med patienten, om vedkommende afventer indledende vurdering i skadestuen eller tager hjem, efter der er aftalt besøg af APH.

Afhængig af triagen prioriteres modtagelsen af patienten.

Når en patient triageres orange eller rød, skal overlæge, bagvagt eller SIF-vagt foretage en indledende vurdering, igangsætte behandling – herunder lave akut medicinplan – og visitere patienten.

Når en patient triageres gul, må forvagten foretage indledende vurdering og visitere patienten.

Når en patient triageres blå eller grøn kan akutsygeplejersker i særlig situationer vurdere, indlægge eller afslutte patienter

Se opslag ved skranken. Akutsygeplejerskers funktion og delegationsramme

Når en patient henvender sig telefonisk mellem kl. 8.00 -22.00 (APH) triageres patienten i telefonen, og det vurderes, om patienten skal opfordres til at henvende sig i skadestuen, eller der aftales et hjemmebesøg af læge + andet personale, der foretager den indledende vurdering i hjemmet. Besøget kan aftales akut (samme dag), eller det kan vente til næste dag.

Ved den indledende vurdering tages stilling til, om patienten skal indlægges, have et forløb i APH eller anden opfølgning. 

  

Kriterier for at blive indlagt samt at forblive indlagt i Psykiatrisk Center Amager

  • Patienten er sindssyg eller ligestillet hermed (f.eks. truende delir), hvor undladelse af akut indlæggelse eller fortsat indlæggelse vil medføre:
    • Helbredsforringelse
    • Fare for andre eller patienten selv
  • Retspsykiatriske patienter – det vil sige varetægtssurrogatfængslede og/eller patienter med dom til anbringelse/behandling.
  • Suicidalitet.
  • Afrusning.
  • OBS! Hvis der er særlige aftaler om patienter fra botilbud

 

Det er ikke et grundlag for at være indlagt i Psykiatrisk Center Amager, at en person er boligløs eller har andre sociale problemer.

Der skal ved visitering til indlæggelse nøje gennemtænkes, om en patient kan klare sig med behandling på et mindre intensivt niveau. Det vil sige ambulant eller et forløb i APH.

Hvis patienten uden for ovennævnte kategorier indlægges, skal det begrundes i journalen. Undtagelsen kan være første-gangs-indlagte i udredningsfase.

 

Visitationsretningslinjer

Der henvises til retningslinjer udleveret i velkomstmappen

  • Patienter med anbringelsesdom eller behandlingsdom, kan være i alle afsnit, men surrogatvaretægtsfængslede skal være indlagt på et af de lukkede afsnit.
  • Patienter, der ikke bor i centerets optageområde, visiteres til indlæggelse efter pladssituationen, såfremt de ikke kan overflyttes til det psykiatriske center, hvor de jf. regelsæt skal behandles
  • Patienter, der er dobbeltindlagte i henhold til psykiatrilovens § 13 og udstationerede med adresse på somatisk afdeling på Amager Hospital, er registrerede som indlagte på det Digevejs-afsnit, hvor de overflyttes fra. Hvis patienten ikke har været indlagt på Digevej først, da registreres vedkommende som indlagt i C1.

 

Forvagt og bagvagt træffer beslutning, om patienten skal indlægges, og om det er på et intensivt eller åbent afsnit. Det er Flowmaster, der beslutter, hvilket afsnit patienten indlægges på af hensyn til specialisering og pladshensyn. Overbelægning skal så vidt muligt undgås.

 

Akut medicinplan

Alle nyindlagte patienter skal have lavet en akut medicinplan. Planen skal altid konfereres med læge på bagvagtsniveau, såfremt pt. er triageret rød eller orange. Action card er udleveret i introduktionsmappen. Dokumenteres særskilt i SP under FYI. Man kan genanvende tidligere akutplaner her. NY - tilføjes sidst.

Algoritme ved akut ###FOLDER###

 

Samtale i skadestuen

I udgangspunktet deltager læge og kontaktperson i samtaler sammen af hensyn til at kunne lægge den bedste plan med tværfagligt fokus. Dette kan dog fraviges af hensyn til at sikre flow og mindske ventetid samt sikre overholdelse af triagetid. Dette sker under hensyntagen til sikkerhedsmæssig vurdering.

 

SIF – Speciallæge i front

Hovedopgaver:

  • Supervision af reservelæger / medicinstuderende.
  • For patienter, der triageres rød eller orange i akutmodtagelsen, deltager SIF eller bagvagt i at lave indledende vurdering, visitere patienten, igangsætte behandling (herunder lave akut medicinplan) og følge patienten til modtagende intensivt afsnit. SIF- eller bagvagt er også medvirkende den 1. gang, der gives medicin i afsnittet, og der følges op på effekten af behandlingen, inden vagten afsluttes.
  • Der assisteres med at se ptt selvstændigt for at sikre nødvendigt flow i modtagelsen. Triageringstid skal overholdes - SIF kan fx se pt efter supervision af forvagt og derefter selv se pt, mens FV dokumenterer.

Flow

Speciallægen skal orienteres, når der kommer patienter i modtagelsen mhp. at bidrage til at skabe overblik og prioritere de lægelige ressourcer hensigtsmæssigt, så flowet optimeres.

Som udgangspunkt forbliver speciallægen i modtagelsen. Der bør dog udvises fleksibilitet i forhold til, hvordan ressourcerne bedst fordeles. F.eks. hvis der opstår en akut situation på eget afsnit og speciallægen kender patienten, er det mest hensigtsmæssigt, at speciallægen tager sig af den situation fremfor at tale med en ukendt patient i modtagelsen.

Weekender

Her er opgaven primært at aflaste bagvagten. Dvs. gennemgang af ny-indlagte patienter og stuegangsopgaver i modtagelsen. Opgaverne aftales med bagvagten.

Det er altid bagvagten, der har det overordnede ansvar for fordelingen af arbejdsopgaver i vagten.

Andet

Patienter der har børn under 18.

Ved indlæggelse af patienter, der har børn under 18 år, er der underretningspligt, og man skal sikre, at der bliver draget omsorg for børnenes pasning.

Underretningspligt vedr. børn og unge

 

Morfika og benzodiazepiner

Der udleveres ikke metadon fra skadestuen. Patienter, der bliver indlagt, må kun få metadon, hvis de i forvejen er i vedligeholdelsesbehandling med metadon, og det skal sikres, at de får den rette dosis, og at udleveringen fra det sted, hvor de normalt får metadon, standses. Der udleveres i almindelighed kun benzodiazepiner i yderst begrænset mængde.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Centerledelsen er ansvarlig for at retningslinjerne er kendte og implementerede.

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Bilag


 

Tilbage til top