Formålet med KFM er at sikre høj faglig kvalitet gennem kontinuerligt fokus på de væsentligste dele af kvaliteten af behandlingen og plejen – opnået gennem inddragelse af patienter og det fagprofessionelle frontpersonale og ved en skarp prioriteret og fokuseret indsats.
KFM-tavlen afspejler en tilgang, hvor:
Medarbejdere og ledere på de psykiatriske centre i Region Hovedstadens Psykiatri.
KFM:
”Kvalitet og ForbedringsModel": Kvalitets- og patientsikkerhedsmål, defineret og visualiseret på papkort i A4-størrelse.
Tavle:
Tavlen hvor det enkelte afsnits kvalitets- og patientsikkerhedsmål er placeret. Tavlen er opbygget så der naturligt sker en prioritering af indsatserne ud fra faste kriterier. Tavlen placeres et synligt sted i afsnittet, som udgangspunkt i sammenhæng med data-, forbedrings- og patientoverblikstavlerne.
Der gennemføres indledningsvis en omsætning/nedbrydning af de nationale mål til det enkelte afsnits lokale kvalitets- og patientsikkerhedsmål. Som inspiration til dette kan de anførte kvalitetsområder i bilag a benyttes. Ændres der i de overordnede mål gentages denne proces.
Når denne omsætning/nedbrydning er gennemført, arbejdes der løbende og systematisk med KFM-tavlen – konkret som en fast del af forbedringsmøderne.
Omsætning af overordnede mål til det enkelte afsnits lokale kvalitets- og patientsikkerhedsmål bilag
Det løbende forbedringsarbejde med KFM-kortene jf. bilag b
Vedrørende udfyldelse af data på KFM-kort og KFM-kortets visuelle funktion:
Ansvarlig medarbejder for indsatsen på forbedringstavlen:
Medarbejderen er ansvarlig for at sikre en analyse af den nuværende proces og belyse den udfordring afsnittet har omkring et givent KFM-Kort. Det kan være indsamling af viden, UTH, patientfeedback, kollegaer, faglige eksperter mv. Så afsnittet har en fælles forståelse af den indsats der skal laves en forbedring (PDSA) på, via forbedringstavlen.
Ansvarlig medarbejder på KFM-kortet:
Medarbejderen er ansvarlig for løbende opdatering af KFM-kortet, ud fra den metode afsnittet har definereret på KFM-kortet.
Afsnitsledelsen:
Er ansvarlig for afsnittes gennemførelse af forbedringstavlemødet, samt løbende for den kontinuerlige indsats med forbedring af kvaliteten og patientsikkerheden. KFM-tavlen indgår som et værktøj, der understøtter dette arbejde via forbedringstavlen.
Afsnitsledelsen skal sikre, at afsnittets samlede personalegruppe aftaler den konkrete opgavefordeling i forhold til arbejdet med de enkelte kvalitetsmål. Udgangspunktet er, at afsnitsledelsen sikrer at medarbejdere tager ansvar og får den fornødne tid til gennemførelsen af de enkelte initiativer i forhold til de enkelte kvalitetsmål, i det, det er medarbejderne som har bedst indsigt og viden om de konkrete udfordringer og muligheder for forbedringer.
Patienter inddrages derudover i videst mulig omfang.
Kvalitets-og forbedringsteamet
Skal sikre, at afsnitsleder er trænet til at bruge metoden og værktøjet korrekt, samt sikre korrekt og struktureret samspil mellem KFM-tavlen og forbedringstavlen.
Kvalitets- og forbedringsteamet skal derudover sikre fokus på vejledninger, UTH'er og Patientsikkerhed.