Isolationsform

Delvis kohorte

Hel kohorte, med tilgang til rene rum

Smittemåde

Direkte og indirekte kontaktsmitte samt dråbesmitte

Start af isolation

Oprydning og indretning af den delvise kohorte.

Hjemskrivning af værnemidler, håndsprit og desinfektionsklude og uddelegering af ansvar herfor.

Oprydning generelt, så vidt muligt.

Få alt unødvendigt i skabe i hele afsnittet.

Hjælp patienterne med oprydning på deres stuer.

Det skal være muligt at gøre grundigt rent i alle rum under kohorten.

Hjemskrivning af værnemidler, håndsprit og desinfektionsklude og uddelegering af ansvar herfor.

Information

  • Orientere personalet på sengeafsnittet om situationen
  • alle smittede patienter registreres i SP
  • Vurdere behov for indkald af ekstra personale/vikarer
  • Fremfinde relevante VIP og evt. Action Cards
  • Kontinuerligt identificere potentielle personale og patienter der har været udsat for smitte (indtænk også eksterne samarbejdspartnere, der har været på afsnittet)
  • Orientere patienter og pårørende
  • Lav aftale med samarbejdsafsnit/Alarm
  • Orientere tværgående samarbejdspartnere og aftal forholdsregler/arbejdsgange
  • Orientere Klinisk Mikrobiologisk Afdeling vedr. prøver
  • Rengøring kontaktes
    • Isolationsrengøring
    • Kontaktpunkter dagligt
  • Fødevarer
  • Medicin
  • Depotvarer              
  • Afhentning af linned og affald aftales.

Det kan evt. aftales, at al levering til afsnittet, f.eks. depotvarer, linned, stativer, vogne til f.eks. køkken, køres til sluse/modtagelse i døren. Det vil mindske tværgående personales trafik i afsnittet og forbrug af værnemidler minimeres.

Vær opmærksom på at kølekæden ikke brydes i forhold til fødevarer.

Opsæt evt. mobilnummer på døren.

Skiltning

De korrekte rubrikker afkrydses på isolationsskilte og de sættes op på yderdøre og andre relevante steder.

Håndhygiejne

Hånddesinfektion anbefales som foretrukne metode.

Lommeflasker og pumpeflasker anbringes hvor det er relevant og sikkert.

Let tilgængelighed øger brugen.

Hvis hænderne er synligt forurenede, foretages håndvask forud for hånddesinfektion.

Værnemidler

Værnemidler anbringes hvor det er relevant, f.eks. ved indgange og hvor der er krav til skift eller krav til at supplere med forklæde.

Værnemidler lagt frem til brug, skal opbevares rent og uden risiko for at blive forurenet/støvet til.

Anvendte værnemidler skal kasseres, når de tages af og kasseres som almindelig dagrenovation.

Maske og øjenbeskyttelse:

  • Skal anvendes kontinuerligt og må kun tages af i forbindelse med pause i kontor eller personalerum.
  • Må anvendes så længe de ikke er blevet synligt forurenede eller meget fugtige.
  • Hvis maske tages af, skal den kasseres.
  • Hvis visir eller beskyttelsesbriller tages af, skal de kasseres eller genbehandles.

Plastforklæde:   

  • Plastforklæde anvendes over kitlen ved tætte plejekontakter, som fx hjælp til bad, påklædning. Plastforklæde skiftes mellem hver patient.

Handsker:

  • Skiftes altid efter direkte kontakt med patient, samt når man går fra en uren til en ren procedure ved den samme patient.

Overtrækskittel med lange ærmer:

  • Anvendes over overtrækskittel ved tætte plejekontakter.
  • Anvendes over overtrækskittel ved tilgang af rene rum.
  • Overtrækskittel skiftes mellem patienter, hvis den har været udsat for forurening, fx stænk og sprøjt, forflytninger.

Tværgående personale

Tværgående personale skal anvende personlige værnemidler svarende til skiltning og i øvrigt følge samme retningslinjer vedrørende håndhygiejne som det øvrige sundhedspersonale.

Overtrækskittel kan anvendes til kontakt med flere patienter, hvis der benyttes et plastikforklæde, der skiftes mellem hver patient, over kitlen.

Rengøring og desinfektion for sundheds-

personale

Kontaktpunkter desinficeres min. 1 gang hver aften/nattevagt

Personalet er ansvarlig for rengøring/desinfektion af anvendt patient udstyr efter brug og imellem hver patient.

Personalet er ansvarlig for rengøring/desinfektion af egen arbejds- spiseplads før og efter brug

Udstyr ud af kohorten:

Borde, udstyr, trolleys, etc. rengøres med rengøringsklud samt desinficeres med sprit eller klor på alle flader og kontaktpunkter.

Affalds- linned- køkken stativer, bure, affaldsbeholdere etc. rengøres med rengøringsklud samt desinficeres med klor på kontaktpunkter.

Principper for brug af værnemidler i rene rum og modtagelse af varer

I delvis kohorte vil rummet hvor man ifører sig værnemidler evt. være det eneste rene rum.

Her kan etableres et lille depot hvis nødvendigt, men primært bestilles og leveres lige præcis det man har brug for, uden for kohorten.

Pauser holdes uden for kohorten i den rene del af afsnittet

Medicin dispenseret udenfor kohorten kan evt. opbevares i aflåst trolley i kohorten.

Trolley aftørres med klor og bringes til medicinrum uden for kohorten til genopfyldning.

Maske og øjenbeskyttelse skal anvendes kontinuerligt når man bevæger sig i kohorteafsnit og patientnært og må kun tages af i forbindelse med pause i kontor eller lukket personalerum.

Hvis maske og øjenbeskyttelse tages af, skal det kasseres/rengøres efter retningslinjer.

Køkken er rent område og må kun tilgås når personalet er "ren". Der skal altid udføres håndhygiejne. Der anvendes plastikforklæde og evt. handsker ved håndtering af fødevarer.

Medicinrum er rent område og må kun tilgås når personalet er "ren".

Personalet er ren når og hvis engangskittel ikke har været anvendt i forbindelse med direkte patientkontakt.

 ​​Linned- og depot er rent område og må kun tilgås når personalet er "ren".  

Alternativt kan depoterne lukkes af og linned i mindre mængder opbevares uden for linneddepotet på vogne, i skabe i kohorteområde.

Linned- depotvarer må kun tilgås når personalet er "ren". Sprit hænder inden der tages rene linnedvare fra vogn eller skab. må ikke have været anvendt i forbindelse med direkte patientkontakt.

Linned- kolonial- og depotvarer leveres i lukkede poser/kasser og sættes på plads med ren isolationskittel og sprittede hænder.

Kontor er rent område og må kun tilgås når personalet er "ren".

Afstand til kolleger, udluftning, hyppig håndhygiejne og rengøring af egen arbejdsplads før og efter brug, er vigtige parametre for at undgå smitte.

Der skal etableres mulighed for håndhygiejne og af- og påtagning af værnemidler så personalet har mulighed for at være "ren" i rene områder. Det betyder, at der skal være flere omklædningsstationer i et helt kohorteafsnit 

Patienter må ikke komme i de rene rum.

Mobil og IT

Mobiltelefon og anden IT rengøres og afsprittes mellem brugere

 

Mobiltelefon, computer og flader ved arbejdspladser rengøres og afsprittes mellem brugere.

 

Patienten og patienttøj

Patienten skal informeres om forholdsregler under isolation, herunder:

  • Hånd- og personlig hygiejne
  • Påklædning (hospitals- eller privattøj)
  • Symptomer og evt. anvendelse af mundbind
  • Ændringer i daglige rutiner
  • Besøgende

Desuden informeres om forholdsregler efter ophævelse af kohorte isolation.

Vask af patienters privattøj

Patientens tøj lægges i en plasticpose og gives ud i rent afsnit, hvor posen modtages med handsker. Tøjet ”hældes” i vaskemaskinen og posen og handsker kasseres. Håndhygiejne og lugen lukkes og maskinen startes. For at sikre bakteriedrab skal maskinen vaske tøjet på 60 grader

Tom kogevask efterfølgende.

Hvis patienterne anvender privat tøj vaskes deres tøj som vanligt. For at sikre bakteriedrab skal maskinen vaske tøjet på 60 grader.

Hvis patienterne anvender hospitalstøj vaskes deres privattøj og lægges i plasticpose i lukket skab eller plastbøtter.

Ved udskrivelse fra kohorte isolation kan vasket tøj i plasticpose og tages med til ren stue

Efter ophævelse af kohorte, vaskes en tom kogevask og maskinens gummimembran og luge rengøres.

Besøgende

Kun efter aftale med- og vejledning fra personalet.

Spild af kropsvæsker

Optørres med engangsmateriale.

Stedet rengøres og desinficeres herefter med sprit 70-85 % eller klor.

Affald

Al affald emballeres i plastsække, anbringes på rullebord og køres til døren mod rent afsnit, hvor bordet modtages af personale med handsker.

Der kan evt. anvendes dobbeltposer. Sække skal være ren på ydersiden

Kasseres som vanligt som alm. dagrenovation.

Rullebord rengøres og desinficeres med klorklud, handsker kasseres, håndhygiejne og bordet returneres til kohorten.

Affald kasseres som alm. dagrenovation

Al affald emballeres i plastsække, inden det bringes til opbevaring i skyllerum/affaldsdepot

Der kan evt. anvendes dobbeltposer. Sække skal være ren på ydersiden

Vogn/net rengøres og desinficeres herefter med sprit 70-85 % eller klor på kontaktpunkter og transporteres til sluse til afhentning eller afhentes som vanligt af portør iført værnemidler.

Linned

Patienttøj skiftes dagligt.

Tøj lægges i snavsetøjssæk, der  hænger på stativ.

Der anvendes kun gele- smelteposer efter lokale retningslinjer.

Der kan evt. anvendes dobbelt sæk. Begge sække skal være ren på ydersiden.

Snavsetøjssækken lukkes på stuen, inden den fjernes og anbringes i skyllerum/affaldsrummet.

Patienttøj skiftes dagligt.

Tøj lægges i snavsetøjssæk, der hænger på stativ.

Der anvendes kun gele- smelteposer efter lokale retningslinjer.

Der kan evt. anvendes dobbelt sæk. Begge sække skal være ren på ydersiden.

Snavsetøjssækken lukkes på stuen, inden den fjernes og anbringes i skyllerum/affaldsrummet.

Vogn/net rengøres og desinficeres herefter med sprit 70-85 % eller klor på kontaktpunkter og transporteres til sluse til afhentning eller afhentes som vanligt af portør iført værnemidler.

Bestik, service og adfærd i køkkenet

Drikke- og fødevarer (portionsanrettet) leveres via kolleger og modtages i døren til kohorten.

Håndtering af fødevarer skal forgå med plastikforklæde over isolationskitlen og rene handsker.

Brugt serveringsbakke, service og bestik anbringes og samles på rullebord. Modtages i døren til kohorten af personale med handsker og køres i køkkenet uden for kohorten og anbringes direkte i opvaskemaskinen der startes. Bordet desinficeres med klorklud, handsker kasseres, håndhygiejne og bordet returneres til kohorten.

Bakketårn og andet der skal retur til hovedkøkken bliver stående i kohorten indtil afhentning. Kontaktpunkter/håndtag rengøres og desinficeres herefter med sprit 70-85 % eller klor

Ved opgaver i køkkenet og håndtering af fødevarer skal anvendes plastikforklæde over isolationskitlen og rene handsker.

Maden skal være portionsanrettet og patienterne må spise på egen stue eller i fælles opholdsrum. Patienterne må ikke færdes eller spise i køkkenet.

Serveringsbakke, service og bestik anbringes direkte i opvaskemaskine/bakketårn/køkkenvogn.

Bakketårn og andet der skal retur til hovedkøkken, bliver stående i kohorten indtil afhentning. Kontaktpunkter/håndtag rengøres og desinficeres herefter med sprit 70-85 % eller klor.

Medicinsk udstyr og hjælpemidler

Medicinsk udstyr og hjælpemidler skal om muligt være éngangs-/én patients udstyr eller være patientbundet.
Alt udstyr/hjælpemidler, der skal genanvendes, skal rengøres og desinficeres før og efter brug.

Oprydning

Der skal kontinuerligt ryddes op i alle rum under kohorten, da det er en forudsætning for, at den daglige rengøring kan få et niveau der minimerer kontaktsmitte.

Daglig- og slutrengøring

Rengøringspersonalet skal i forbindelse med rengøring anvende personlige værnemidler svarende til skiltning og i øvrigt følge samme retningslinjer vedrørende håndhygiejne som det øvrige sundhedspersonale.

Der udføres isolationsrengøring i hele kohorten efter rengøringsafdelingens instrukser og det skal aftales med rengøringen at der udføres ekstra rengøring/desinfektion af kontaktpunkter min. 1 gang i døgnet.

Rengøringspersonalet skal i forbindelse med rengøring anvende personlige værnemidler svarende til skiltning og i øvrigt følge samme retningslinjer vedrørende håndhygiejne som det øvrige sundhedspersonale.

Der udføres isolationsrengøring i hele kohorten efter rengøringsafdelingens instrukser og det skal aftales med rengøringen at der udføres ekstra rengøring/desinfektion af kontaktpunkter min. 1 gang i døgnet.

Rengøringspersonalet skal rengøre rene rum først eller skifte overtrækskittel og handsker ved overgang fra urene til rene rum.

Personalets toiletbesøg

Toilet i forbindelse med patientstuen der anvendes til værnemidler kan dedikeres til personale toilet.

Kittel og handsker tages af og der udføres håndhygiejne.

Efterfølgende håndhygiejne og ny engangskittel og handsker.

Er der ikke personaletoilet i den delvise kohorte, må personaletoilet i den rene del af afsnittet benyttes i pause eller ved afløsning.

Personale toilet i kohorten anvendes.

Kittel og handsker tages af og der udføres håndhygiejne.

Efterfølgende håndhygiejne og ny engangskittel og handsker, der evt. opbevares i lukket boks på toilettet og håndteres med rene hænder.

Forholdsregler ved ophævelse af isolation

Udbrudsgruppen og dermed hygiejnesygeplejerske og rengøringsledelse informeres og der lægges en plan for forløbet, f.eks. udskrivelse, rækkefølge, omfang, ansvarsfordeling.

Samarbejdspartnere orienteres.

Der udføres isolationsrengøring i hele kohorten efter rengøringsafdelingens instrukser.

Sundhedspersonalet er ansvarlig for patienter og håndtering af deres tøj og ejendele, oprydning i hele afsnittet og rengøring og desinfektion af de områder/udstyr, der ikke varetages af rengøringspersonalet.

Overflytning til rent afsnit og udskrivelse

Patienterne skal så vidt muligt i bad og have rent tøj på.

Snavsetøj kan medbringes i lukket plasticpose til vask i modtagende afsnit.

Vaskes ved de grader tøjet kan tåle, med efterfølgende tom kogevask.

Alle patientens ejendele aftørres så vidt muligt med desinfektions- eller rengøringsklud, men uden at de ødelægges.