Infektionskontrolprogram (IKP) for Region Hovedstadens Psykiatri

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag

Formål

Infektionskontrolprogrammet (IKP) beskriver det overordnede program for infektionsforebyggelse i Region Hovedstadens Psykiatri (RHP). Programmets hovedformål er at sikre, at infektionshygiejnepolitikken med tilknyttede infektionshygiejniske mål realiseres i praksis. Infektionskontrol omfatter infektionsovervågning, -forebyggelse og –kontrol og beskriver de systematiske handlinger, som er nødvendige i Region Hovedstadens Psykiatri (RHP) for at reducere forekomsten af hospitalsinfektioner og smittespredning som kan forårsage sundhedssektorerhvervet infektion. Formålet er, at sikre viden hos personalet, tryghed hos patienten, og at udvikle kvaliteten af det infektionsforebyggende arbejde og dermed sikre en modenhed i organisationen til sikring af det forebyggelige arbejde.

Infektionskontrol er baseret på gældende love, Sundhedsstyrelsens bekendtgørelser og vejledninger inden for det infektionshygiejniske området, Statens Seruminstituts ”Nationale infektionshygiejniske retningslinjer (NIR)”, et regionalt infektionshygiejnisk samarbejde samt informationsmateriale.

Politik for infektionshygiejne

I RHP er kvaliteten af den infektionshygiejniske indsats på et internationalt fyldestgørende niveau, og indsatsen skal identificere, analysere og styre risikofaktorerne i relation til infektionshygiejne.

At hospitalserhvervede infektioner forebygges effektivt og risikoen for smittespredning begrænses i størst muligt omfang.

At risikofaktorer og kritiske styringspunkter i relation til mulig risiko for smittespredning identificeres, styres og overvåges.

Mål for infektionshygiejne

Hovedformålet er at forebygge sygehusinfektioner samt begrænse smittespredning og at skabe tryghed og sikkerhed for patienter og ansatte.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen er gældende for alle ansatte i Region Hovedstadens Psykiatri.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Infektionskontrol omfatter blandt mere

  • Organisering af det infektionshygiejniske arbejde
  • Forholdsregler for personalet
  • Hygiejniske forholdsregler, generelle
  • Udbrud af smitsomme sygdomme
  • Medicin, medicinrum og adfærd
  • Smitsomme sygdomme og supplerende forholdsregler.
  • Afsnitskøkkener, egenkontrolprogram for
  • Rengøring, desinfektion og sterilisation
  • Særlige forholdsregler ved pleje og behandling
  • Intravenøs terapi og invasive katetre.
  • Blærekatetre og inkontinenshjælpemidler
  • Stik-, bid- og skære uheld
  • Vask, håndtering og opbevaring af linned
  • Bortskaffelse af affald
  • Skadedyr.

Medicinsk udstyr

Indkøb af artikler til undersøgelse, behandling og pleje: Hygiejnesygeplejerske, farmaceut og klinisk personale skal inviteres til at være medlem af brugergrupperne under "Region Hovedstadens Fællesindkøb" med henblik på at sikre brugervenlighed og for at definere infektionshygiejniske krav til medicinsk udstyr.

Overvågning

  • Det skal sikres, at udstyr ikke udgør en infektionshygiejnisk risiko. F.eks. stetoskoper, termometre, vaskemaskiner, opvaskemaskiner, bækkenkogere, laboratorieudstyr, IT udstyr
  • Kontrol af rengøring udføres 4 x årligt ved Servicecontroller - hygiejnesygeplejerske inddrages før og  deltager hvis relevant samt får tilsendt rapport efterfølgende
  • Fødevareregionens kontrolbesøg i afsnits køkkener og kantiner - hygiejnesygeplejerske inddrages før og og deltager hvis relevant samt får tilsendt rapport efterfølgende.
 

Byggeri, nyanskaffelser og installationer

Hygiejnesygeplejerske samt servicecontroller skal sikres inddragelse i forhold byggeri og nyanskaffelse da det har betydning for infektionskontrol, rengøring og hygiejne.

Infektionssygdomme og antibiotikaforbrug

Lister over antibiotikaforbruget samles og vurderes af den Regionale Lægemiddelkomite 1 gang årligt. Lægemiddelkomiteen vurderer om antibiotikaforbruget er hensigtsmæssigt og miljøforsvarligt. Forum for Rationel Farmakoterapi har en repræsentant i den Regionale Lægemiddelkomite og modtager dagsorden og referat dette skal deles med hygiejnesygeplejersken.

Hygiejnesygeplejerske deltager i RegionH´s Hygiejnekomitemøder og refererer til RHP Hospitalsledelse ved specielle infektionshygiejniske opmærksomheder i relation til præparater samt ønsket om forbrug.

Melding ved mistanke om infektionsudbrud og epidemier

Ved forekomst af 2 eller flere ikke vanlige infektioner eller mikroorganismer i et afsnit mistænkes et infektionsudbrud.

Ved mistanke om infektionsudbrud skal de lokale ledelser, direktionen og hygiejnesygeplejersken informeres.

Infektionshygiejnisk indsats

Centerledelsen drøfter hvert ½ år indsatsen for hygiejneområdet med hygiejnesygeplejersken, på målstyringstavlen og til dialogmøder med afsnitsledelserne.

Rapportering

Centrene rapporterer oplysninger om smitsomme infektioner til hygiejnesygeplejersken samt til relevante, eksterne offentlige sundhedsmyndigheder, som foreskrevet i love og regelsæt. Se anmeldelsespligtige sygdomme.

Smitsommesygdomme og isolation dokumenteres i SP med angivelse af isolationsform (kontakt, dråbe eller luftbåren smitte)

Undervisning

  • Lokal introduktion af nyansat personale
  • E- learning i håndhygiejne
  • Undervisning i infektionshygiejne og brug af VIP.
  • Introduktion til intranetsiden "Infektionshygiejne"

Medarbejdere undervises, når nye politikker mål og vejledninger implementeres, og når overvågning eller audit viser væsentlige afvigelser.

Tilbage til top

 

 

Ansvar og organisering

Infektionshygiejniske spørgsmål og problemstillingere rettes til Hygiejnesygeplejersken i RHP (placeret i KF, Kristineberg 3).

Direktion

Ansvar for infektionskontrol og hygiejne i psykiatrien påhviler direktionen.

Ansvar for at videreformidle dokumenter med infektionshygiejnisk relevans, der tilgår hospitalet fra myndigheder, centrene og hygiejnesygeplejerske.

Direktionen kommunikerer løbende med øvrige ledelse og med medarbejdere om vigtigheden af at opfylde politik, mål og handleplaner for infektionshygiejniske arbejde.

Direktionen kommunikerer løbende med KF (hygiejnesygeplejersken) om indsatsområder der har aktuel og strategisk relevans i relation til at opfylde politik, mål og handleplaner for infektionshygiejniske arbejde.

Centerledelse

Centerledelserne har ansvaret for at:

Tilrettelægge hvordan infektionskontrol følges i centret.

Sikre uddannelse af personale, der arbejder med infektionshygiejniske problemstillinger samt sikre, at de ansatte er vidende om, hvordan de medvirker til at nå de infektionshygiejniske mål.

Sikre at infektionshygiejne indarbejdes i undersøgelses-, behandlings- og plejeprocedurer.

Sikre at de forskellige faggrupper modtager relevant undervisning på det infektionshygiejniske område.

Sikre involvering af hygiejnesygeplejersken i forbindelse med indkøb af patientrelateret udstyr til undersøgelse, behandling og pleje for at sikre en infektionshygiejnisk vurdering.

Sikre involvering af hygiejnesygeplejersken i forbindelse med nybygning og renovering med infektionshygiejnisk vurdering.

Sikre involvering af hygiejnesygeplejersken i infektionskontrol og opfølgning på centret.

Kvalitet og Forbedring (KF)

Ansvar for infektionshygiejniske vejledninger og retningslinjer er opdateret.

Ansvar for at holde sitet ”infektionshygiejne” på intranettet opdateret.

Ansvarlig for at tilbyde infektionshygiejnisk undervisning.

Går Gemba og audit på det infektionshygiejniske felt.

Bidrager og deltager i relevante tværregionale infektionshygiejniske arbejdsgrupper.

Bidrager i introduktion af nye medarbejdere på det infektionshygiejniske felt. 

Personale

Den enkelte medarbejder har ansvar for at ajour holde sig i forhold til instrukser og retningslinjer, sikre sig at de bliver fulgt, samt at påpege hvis det ikke er muligt.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag